Voorlichting 2023-2024
Voorlichtingsavond woensdag 15 november
Doe Middag woensdag 22 november
Open Dag woensdag 24 januari 2024
Talent Event dinsdag 6 februari 2024
Klik hieronder voor het bekijken van de presentatie van de Voorlichtingsavond in 2022-2023 en /of neem contact op met mevrouw Marije Brouwer.
Wat kwam er o.a. aan bod?
- Leerlingen aan het woord
- Hoe ziet het voorgezet onderwijs er uit?
- Hoofd, Hart, Handen en Ruggengraat
- Welke vorm van vervolgonderwijs past bij mijn kind?
- Wat heeft Singelland te bieden?
- Onderwijs op Maat
- Doorstroommogelijkheden
Persoonlijke rondleiding
Meer weten over onze school? Het is ook mogelijk om een persoonlijke rondleiding door de school aan te vragen. Stuur hiervoor een mail aan Marije Brouwer, m.brouwer@singelland.nl . Dan wordt contact met u opgenomen om een afspraak te maken.
Het verhaal van Mats, Arenda en Romee
Het verhaal van ouder Saskia
Maak kennis met onze vakken!
Tijdens de Oriëntatiemiddag neem je een kijkje in onze school en doe je mee met verschillende lessen en activiteiten. We hebben de Oriëntatiemiddag verplaatst naar woensdag 9 februari. Iedereen die zich had aangemeld voor de oorspronkelijke datum van 24 november, krijgt automatisch bericht over de Oriëntatiemiddag. Graag tot dan!
'Lennart voelde zich gelijk aangetrokken tot de sfeer van de school'
Ik ben Saskia de Groot, moeder van Lennart die nu in klas a2b zit en vorig jaar in de brugklas, klas b1c.
Ik ben 49 jaar en woon met mijn man en onze zoons Lennart (13) en Dinand (11) in Drachten. In mijn dagelijkse leven werk ik bij Revalidatie Friesland als fysiotherapeut op de Kinderrevalidatie. Naast het werken is fietsen mijn grote passie: zowel op de ATB als de racefiets vind ik het heerlijk om mijn energie kwijt te kunnen én weer energie op te laden. Binnen mijn werk op de Kinderrevalidatie proberen we altijd te kijken naar de totale ontwikkeling van het kind en de jongere. We werken met alle behandelaren, ouders en kind samen als team om te komen tot een zo optimale zelfontplooiing van het kind/ jongere, met als doel dat het kind zich zo zelfstandig mogelijk kan redden op alle levensgebieden. Voor mijn kind op de middelbare school is het eigenlijk niet anders. Ik vind het belangrijk om als ouder betrokken te zijn bij de school en op de hoogte te zijn van het reilen en zeilen rond de leerlingen en van de organisatie.
Lennart heeft voor deze school gekozen omdat hij zich op de Open Dag gelijk aangetrokken voelde tot de sfeer van de school. In de brugklas heeft hij slechts een korte periode nodig gehad om te wennen. En nog steeds is hij (en wij) blij met de schoolkeuze! Voor ons was het eerst natuurlijk ook wennen. De afstand tot school en bijvoorbeeld de mentor leek eerst best groot, maar bleek toch kleiner en toegankelijker te zijn dan we eerst dachten. Als je eenmaal je weg vindt, zijn de lijnen wel duidelijk waar je moet zijn als je iemand nodig hebt. Ik vind het prettig dat de school duidelijk is in wat het van de leerlingen verwacht en waaraan zij moeten voldoen. Het is fijn dat de school echt zijn best doet om de ouders te betrekken bij het wel en wee van de leerlingen en de organisatie.
Mijn jongste zoon Dinand zit nu in groep 8, dus we gaan opnieuw naar de Open Dagen van de verschillende scholen. Ook hem willen we stimuleren de keuze te maken voor de school waar híj zich het prettigst voelt! We hebben in het brugklasjaar van Lennart een hele positieve ervaring gehad: doordat hij zich thuis voelde op de school waar hij voor gekozen heeft, heeft hij zich heel positief ontwikkeld. Dat zagen we in het leren en schoolprestaties terug en ook in zijn persoonlijke ontwikkeling. Ik ben benieuwd waar Dinand voor gaat kiezen. In ieder geval weten we wat we van het Drachtster Lyceum kunnen verwachten!
Samen alles eruit halen wat erin zit!
Wie ben ik?
Hallo! Ik ben Marije Brouwer, schoolleider van de brugklas op Het Drachtster Lyceum. Van oorsprong ben ik docent geschiedenis.
Meiden en jongens uitdagen zich persoonlijk te ontwikkelen, niet alleen op cognitief, creatief en sportief gebied, maar ook door de vorming van hun persoonlijkheid. Als leidinggevende streef ik samen met het team van docenten en mentoren naar het realiseren van een optimale, uitdagende, veilige en kwalitatief goede leeromgeving voor alle leerlingen en medewerkers binnen de schoolorganisatie.
Hier gaat mijn hart sneller van kloppen
Van mensen - leerlingen, collega’s en ouders - die hun eigen verwachtingen weten te overtreffen en verantwoordelijkheid durven nemen voor zichzelf, voor elkaar en voor de wereld om hen heen. Samen alles eruit halen wat erin zit.
Virtuele Rondleiding
Quiz: Wat weet jij van onze school?
Als je op onderstaande button klikt krijg je 10 vragen over Het Drachtster Lyceum. De antwoorden kun je vinden door goed te kijken naar de verschillende filmpjes en berichten op de site.
De looproute van de virtuele rondleiding
Het Drachtster Lyceum is weliswaar groot, maar je leert er snel de weg kennen! Als je wilt zien welke route je loopt met de virtuele rondleiding, klik dan op de plattegrond hieronder!
Escaperoom:
Maak kennis met Wiskunde D
Doe mee aan deze online escaperoom
en leer tegelijkertijd over coderingstheorie en wiskunde D!

Onze school in het nieuws
Solarteam Het Drachtster Lyceum wint Elfstedentocht, Nederlands Kampioenschap en Sciencemakers Award
Koninklijk echtpaar krijgt les Frysk
Het Drachtster Lyceum 100 jaar