Overslaan en naar de inhoud gaan
Title
header
Schoolgids

Schoolgids 2025-2026

Welkom op BHS Gorredijk

Ons onderwijs en onze ondersteuning

BHS Gorredijk heeft al meer dan 50 jaar een duidelijke eigen kijk op de ontwikkeling van leerlingen.
Net een beetje anders en dat zie je terug in bijvoorbeeld onze heterogene onderbouw, in het feit dat we in die onderbouw niet met cijfers werken, in de sleutelrol van de mentor, maar ook in dat we geloven in een brede vorming. Net als in bijna alle landen om ons heen, geloven we dat leerlingen langer de tijd nodig hebben om zich optimaal te kunnen ontwikkelen. Daarom zitten leerlingen van verschillende niveaus (advies groep 8) in de eerste twee jaar bij ons bij elkaar in de klas.

Wij vinden het belangrijk dat leerlingen van elkaar en met elkaar leren. Zo wordt in de eerste twee leerjaren duidelijk waar talenten liggen en kan er aan het einde van de tweede klas een eerste keuze gemaakt worden voor de derde klas; basis/kader of mavo/havo. Pas in de loop van de derde klas wordt het definitieve niveau duidelijk.

Omdat leerlingen bij ons wat langer de tijd krijgen om zich te ontwikkelen, doet zo'n 30% van de leerlingen uiteindelijk op een hoger niveau examen dan wat het groep 8-advies destijds was. We geloven dat cognitieve ontwikkeling het beste tot zijn recht komt in een emotioneel stabiel en sociaal vaardig kind. We werken dan ook als team van vakdocent, mentor en ondersteuningsteam en teamleider nauw met elkaar samen.

We werken vanuit het principe van handelingsgericht werken (HGW). Dit betekent dat we doelgericht, systematisch en vooral oplossingsgericht kijken naar de ondersteuningsbehoeften van elke leerling.

In deze schoolgids hebben we alle informatie uiteengezet!

Hartelijke groet, Team BHS
 

Direct naar het thema van je keuze:

Missie en visie en de vertaling naar de praktijk

Onze missie 
De BHS Gorredijk heeft als missie om bij te dragen aan een brede, evenwichtige ontwikkeling van iedere leerling. Ongeacht afkomst, geslacht, religie of seksuele geaardheid bieden wij een veilige en inclusieve leeromgeving waarin leerlingen zich kunnen ontwikkelen op het gebied van kwalificatie, socialisatie en persoonsvorming.
Wij geloven in samen leren, zo lang mogelijk in heterogene groepen, waarbij leerlingen worden uitgedaagd binnen hun zone van naaste ontwikkeling — zonder overvraging. Hoofd, hart- en handenvakken vormen een belangrijk onderdeel van de onderbouw, zodat leerlingen hun talenten op verschillende vlakken kunnen ontdekken.
Het dubbelmentoraat, waarbij mentoren twee jaar dezelfde klas begeleiden, zorgt voor continuïteit en pedagogische verdieping in de begeleiding van onze leerlingen.

Onze visie
Ons onderwijs is gebaseerd op zes centrale uitgangspunten. BHS Gorredijk is een school waar leerlingen:
samen leren,
laten zien wat ze kunnen,
krijgen wat ze nodig hebben,
zichzelf mogen zijn,
keuzes maken op het moment dat het bij hen past,
en hun talent kunnen ontdekken.

We streven naar een leeromgeving waarin elke leerling gezien wordt en de ruimte krijgt om zich optimaal te ontwikkelen — cognitief, sociaal en persoonlijk.

Schoolplan
In ons schooljaarplan zetten we onze plannen voor de komende schooljaren. Ieder jaar evalueren we het schoolplan en besluiten we waar we aanpassingen doen voor de jaren erna. De speerpunten zijn uiteraard altijd gericht op het verbeteren van de kwaliteit van ons onderwijs. Alle docenten hebben een rol in het schoolplan en iedereen werkt mee aan een van de speerpunten.

Onze missie en visie vertalen we op de volgende manier naar de praktijk
Vakdocent
In de onderbouw werken we in tafelgroepen van gemiddeld vier leerlingen. Een leerling werkt aan opdrachten binnen dit groepje, maar ook individueel. De docent zorgt voor gevarieerde werkvormen. De docent stemt het aanbod af aan het niveau van de leerling en zorgt voor een stapje terug of extra uitdaging waar nodig. De vakdocent maakt deel uit van het kernteam; alle docenten bij elkaar die les geven aan een klas. In de leerlingbespreking worden leerlingen besproken. Zo zorgen we ervoor dat alle leerlingen in beeld zijn en blijven.

Mentor
De mentor heeft een centrale rol in het signaleren, begeleiden en afstemmen. Iedere onderbouw klas heeft twee mentoren, bijna iedere bovenbouw klas ook. De mentor werkt aan een positieve groepsvorming en begeleidt de leerlingen tijdens verschillende processen. De mentor bouwt een vertrouwensband op met de leerling en heeft nauw contact met de ouders/verzorgers. In de onderbouw werken we met de methode Tumult, in de bovenbouw met Qompas. Naast studievaardigheden komen allerlei maatschappelijk thema's aan bod en voeren de leerlingen samen met de mentor klassengesprekken over bepaalde gebeurtenissen of zaken die spelen.  

Teamleider
De teamleider begeleidt en coacht de docenten en mentoren en is op de hoogte van relevante ontwikkelingen van een leerling of een klas. Na de mentor is de teamleider het eerste aanspreekpunt voor ouders/verzorgers.

Ons onderwijs

Structuur
In de eerste en tweede klas volgen de leerlingen vakken in hun stamgroep. Eind klas twee wordt er een eerste keuze gemaakt voor het niveau, dat eind klas drie definitief wordt bepaald. Leerlingen volgen een meer theoretische weg (GL en TL) of de beroepsgerichte weg (B of K). Voor sommige leerlingen is een leer-werktraject een betere route.

 

Profielen
Als leerlingen naar de derde klas gaan, kiezen zij een profiel. Op de BHS hebben we drie profielen, Economie en Ondernemen (E&O), Techniek (PIE&BWI) en Zorg en Welzijn (Z&W).
Leerlingen die de beroepsgerichte leerweg volgen (basis en kader) hebben ongeveer de helft van hun uren les op het plein behorende bij het profiel.

Breed aanbod
Op BHS Gorredijk vinden we het belangrijk dat leerlingen met hun hoofd, met hun hart en met hun handen leren werken. Dit draagt bij aan een optimale ontwikkeling van de leerling en zo ontdekt de leerling waar zijn of haar talenten liggen. Het brede aanbod van vakken maakt dat al vanaf klas 1 de leerling kennismaakt met de praktijkvakken, de expressievakken en theorievakken. In het rooster proberen we afwisseling in de dag te bieden, zodat de leerling niet te lang stil hoeft te zitten.

Ons team

Het ondersteuningsteam bestaat uit ondersteuningscoördinatoren, een leerlingbegeleider, schoolcoördinator en orthopedagoog. Het team overlegt wekelijks met teamleiders en een consulent van het samenwerkingsverband over leerlingen die behoefte hebben aan extra ondersteuning. Uiteraard pas na overleg en afstemming met ouders. Het ondersteuningsteam werkt nauw samen met de schoolmaatschappelijk werker, schoolarts en leerplichtambtenaar.

Naast de afdeling ICT binnen OSG Singelland hebben we een eigen medewerker ICT op locatie. Dus als leerlingen problemen hebben met hun Chromebook kunnen ze daar terecht. De afdeling ICT zorgt ervoor dat digitale leermiddelen op het Chromebook komen, dat er toetsen afgenomen kunnen worden en dat de digitale examens klaar staan.

Onze pedagogische conciërges en de kantinemedewerker spelen een belangrijke rol bij de ontwikkeling van leerlingen. Zij krijgen de leerling buiten de lestijd te zien en maken daardoor een andere kant van hen mee. Verder houden de conciërges het gebouw en de tuin netjes en regelen allerlei zaken achter de schermen. Bij onze kantinemedewerker is dagelijks een gezonde lunch te koop.

De leerlingadministratie verzorgt achter de schermen een heleboel werk. Daar wordt Magister bijgehouden, de telefoon opgenomen, examens administratief voorbereid en brieven aan ouders en leerlingen verstuurd. Zij zorgen daarnaast voor een correcte uitwisseling van gegevens tussen school en DUO en alle andere zaken die betrekking hebben op de leerlingadministratie.

In principe is (zijn) de mentor(en) het eerste aanspreekpunt voor allerlei zaken. Soms verwijst de mentor de leerling door naar de vertrouwenspersoon, maar uiteraard kan een leerling of ouder ook zelf besluiten contact te zoeken met de vertrouwenspersoon. Dat kan zijn met een klacht of een zorg waar hij/zij niet uitkomt. De vertrouwenspersonen op de BHS zijn: mevrouw A. van Gessel-Lennaerts en mevrouw F. Yigitdöl, mailadres: vertrouwenspersoon.bhs@singelland.nl.

Onze school telt een aantal onderwijsassistent-stagiaires, die aangestuurd worden door onze eigen onderwijsassistent/leerlingbegeleider. Zij begeleiden en ondersteunen docenten in de lessen. Zij zijn extra handen in de klas en helpen daar waar nodig. Daarnaast participeren zij schoolbreed in allerlei activiteiten.

De anti-pestcoördinator is opgeleid om pestgedrag op school te voorkomen, te signaleren en aan te pakken. Bij signalen van pesten gaat de anti-pestcoördinator in gesprek met leerlingen en ouders en volgt het anti-pestprotocol. De anti-pestcoördinator speelt een belangrijke rol bij het creëren van een positieve en veilige leeromgeving.

De schoolcoördinator is de spil in de school als het gaat om het welzijn van leerlingen. Zij signaleert kleine en grotere problemen op individueel of klasniveau. De schoolcoördinator is de contactpersoon voor de meldcode (huiselijk geweld) en ondersteunt bij complexe dossiers het ondersteuningsteam en de mentor. De schoolcoördinator verzorgt het proces van zij-instromers en het buitengewoon verlof van leerlingen.

Sommige van onze docenten zijn overstapcoaches. Zij onderhouden contact met de basisscholen voor een goede overdracht van de leerlingen die vanuit groep 8 instromen. De overstapcoach bezoekt de basisschool en zorgt voor een warme overdracht vanuit de basisschool naar de BHS. De overstapcoach is ook betrokken bij de warme overdracht aan de mentoren van de nieuwe eerste klassen. 
Spot is het BHS team van stagiaires hbo Pedagogiek en mbo onderwijsassistent. 

SPOT staat voor het Sociaal Pedagogisch Onderwijs Team. Terwijl deze studenten bij ons leren in de praktijk, houden ze zich bezig met het opvangen van leerlingen die iets extra nodig hebben en het organiseren van pauze-activiteiten. Ook bemensen ze het pauzelokaal waar leerlingen zijn die het fijn vinden om in een kleinere setting pauze te houden.

Wij werken regelmatig samen met externe partijen, onder meer:
* Consulent Passend onderwijs
* De leerplichtambtenaar
* GGD schoolarts
* GGD schoolverpleegkundige
* Orthopedagoog
* Code Hans/jongerenwerk
* Wijkagent
* Gemeente Opsterland

We hebben twee decanen op school die leerlingen kunnen begeleiden met betrekking tot de keuzes die gemaakt moeten worden in het vakkenpakket en richting de vervolgopleidingen. Zij kunnen leerlingen en hun ouders heel gericht adviseren. Zij participeren in een netwerk van decanen waardoor zij voortdurend op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen. Vooral in klas 3 en 4 speelt de decaan een belangrijke rol. 

Ontwikkelgebied en behoefte

Er zijn vier ontwikkelingsgebieden waarop een leerling ondersteuning nodig kan hebben. Afhankelijk van de behoefte zetten we basisondersteuning, lichte- of extra ondersteuning in. De ontwikkelgebieden:

1. Leren
2. Studievaardigheid
3. Sociaal en emotioneel vaardig
4. Lichamelijk welzijn

Basisondersteuning
Geen kind is gelijk en geen kind ontwikkelt zich op dezelfde manier. In de onderbouwperiode krijgen de docenten en mentoren goed zicht op de ondersteuningsbehoefte van leerlingen, zodat we het beste uit elke leerling kunnen halen.
Niet elke leerling heeft hetzelfde nodig. Soms is er behoefte aan extra instructie, niveaudifferentiatie, begeleiding bij bijvoorbeeld dyslexie, plannen en organiseren of hulp bij sociale of emotionele problemen. Binnen onze basisondersteuning valt alles wat in het vermogen ligt van de docent en de mentor om de leerlingen hierin te begeleiden. 

Lichte ondersteuning
Als een leerling op een bepaald ontwikkelgebied iets meer nodig heeft, dan kan de mentor een signaalgesprek bij het ondersteuningsteam aanvragen. 
Het schoolondersteuningsteam zet na toestemming van ouders vervolgens passende begeleiding in. De leerling krijgt een regiehouder aangewezen, die het proces scherp in de gaten houdt. De hulp of begeleiding kan intern of extern zijn. Vaak is deze ondersteuning van tijdelijke aard. 

Extra ondersteuning
Soms is lichte ondersteuning niet genoeg en heeft de leerling wat meer nodig. 
Soms lopen leerlingen tegen meer complexe zaken aan waardoor de ontwikkeling bemoeilijkt wordt. Vaak is er sprake van een verstoring op meerdere gebieden en voelt een leerling zich niet prettig. De regiehouder pakt de regie over van de mentor voor wat betreft de ondersteuningsvraag.

1. Leren

Basisondersteuning: voor alle leerlingen op BHS Gorredijk:
- Heterogene klassen onderbouw
- Dubbelmentoraat (m.u.v 3 & 4GT)
- Gestructureerde lessen
- Ondersteuning bij lees- en rekenproblemen
- Extra uitdagende leerstof
- Vakinhoudelijke bijles
- Groepsgrootte onderbouw max. 25 leerlingen
- Stamlokaal in de onderbouw
- Taalachterstand/NT2 ondersteuning
- Aandacht executieve functies

Lichte ondersteuning: voor leerlingen die net iets extra’s nodig hebben:
- Dyslexiebegeleiding
- Extra hulp taal/leesproblemen
- Bijlessen
- NT2 ondersteuning
- Prikkelarme werkplek in de klas

Extra ondersteuning: voor leerlingen die meer nodig hebben:
- Intensieve dyslexiebegeleiding
- Individuele begeleiding bij ernstige leerproblemen
- Toetsaanpassingen
- Maatwerk lesprogramma’s

2. Studievaardigheid

Basisondersteuning: voor alle leerlingen op BHS Gorredijk:
- Leren leren
- Agendagebruik (papieren agenda klas 1&2)
- Hoe te leren voor een toets
- Tumult methode voor mentorlessen ob
- Qompas methode voor mentorlessen bb
- Aandacht executieve functies in lessen

Lichte ondersteuning: voor leerlingen die net iets extra’s nodig hebben:
- Training in studievaardigheden en concentratie
- Ondersteuning bij faalangst en toetsvrees
- Training examenvrees
- Huiswerkbegeleiding

Extra ondersteuning: voor leerlingen die meer nodig hebben:
- Intensieve begeleiding gedrag- en leerstoornissen die het leren bemoeilijken
- Aangepaste roosters of toetsregelingen
- Coachingtrajecten op maat (intern of extern)

 

3. Sociaal en emotioneel vaardig

Basisondersteuning: voor alle leerlingen op BHS Gorredijk:
- Mentorgesprekken, groepsvormende activiteiten
- Ondersteuning bij behoefte aan structuur
- Ondersteuning bij sociaal-emotionele ontwikkeling/weerbaarheid
- Sociale vaardigheidstraining in de klas
- SPOT BHS voor het welzijn van leerlingen
- Anti-pestcoördinator
- Vertrouwenspersoon
- Pauzelokaal en gescheiden pauzes
- Aandacht executieve functies

Lichte ondersteuning: voor leerlingen die net iets extra’s nodig hebben:
- Individuele gesprekken ondersteuningsteam
- Ondersteuning bij structureren dag
- Weerbaarheidstraining individueel
- Weerbaarheidstraining in een groepje
- Brugklastraining “Sterk van start”
- SPOT BHS voor welzijnsgesprekken
- Time-out pas/plek
- Schoolmaatschappelijk werk

Extra ondersteuning: voor leerlingen die meer nodig hebben:
- Maatwerkrooster
- Stress/spanningsbegeleiding
- Individuele coaching
- Inzet externe professionals
- SPOT voor individuele begeleiding van leerlingen


4. Lichamelijk welzijn

Basisondersteuning: voor alle leerlingen op BHS Gorredijk:
- Lichamelijk opvoeding
- Pauze-activiteiten in de gymzaal
- Panna-kooi
- Tafeltennistafels
- Smartphonevrije school
- Sportdagen
- Gezonde kantine
- Aandacht voor executieve functies

Lichte ondersteuning: voor leerlingen die net iets extra’s nodig hebben:
- Ondersteuning bij medische aandoeningen
Aanpassingen/ondersteuning bij:
- lichamelijke uitdagingen
- motorische uitdagingen
- visuele uitdagingen
- auditieve uitdagingen
- spraak/taalproblematiek
- langdurige/chronische ziekte

Extra ondersteuning: voor leerlingen die meer nodig hebben:
- Aanpassingen meubilair
- Samenwerkingen met externe hulpverlening
- Aangepast rooster voor fysieke balans
- Begeleiding vanuit het ondersteuningsteam
- Individuele begeleiding SPOT
- Rustruimte in de school
- Ondersteuning bij genoodzaakt thuiszitten

Samen zicht op de leerling

Wij monitoren de voortgang van uw kind samen met u op de volgende manieren:

Ouderavonden
Elk leerjaar start aan het begin van het schooljaar met een ouderavond. Voor sommige leerjaren geldt dat er halverwege het jaar een ouderavond is met een bepaald thema.

Rapporten
Twee keer per jaar ontvangen ouders/verzorgers een overzichtelijk rapport. In de onderbouw werken we met niveaurondjes, daar wordt in plaats van cijfers het beheersingsniveau uitgedrukt in rondjes, zie het schema hieronder. In de bovenbouw werken we met cijfers. Uiteraard kan de voortgang ook in het ouderaccount van Magister worden gevolgd. Nieuwe cijfers worden daar vier keer per week, van 17.00 tot 18.00 uur gepubliceerd.

Niveaurondjes onderbouw

10-minutengesprekken
Na elk rapport is er de mogelijkheid voor ouders om een kort gesprek met de mentor te voeren. Een gelegenheid om samen te bespreken hoe het gaat en hoe we kunnen bijsturen waar nodig. Daarnaast is het altijd mogelijk een aparte afspraak te maken.

Driehoeksgesprekken
Ieder jaar presenteert de leerling aan ouders en mentoren hoe het met hem gaat en wat zijn/haar doelen zijn. Voor klas een en drie, is dat twee keer per jaar, voor klas twee en vier is dat een keer per jaar.

Leerlingbespreking
Om tot een goed beeld van de leerling te komen hebben we vier keer per jaar een leerlingbespreking met de mentoren en de vakdocenten die lesgeven aan die klas. Hierin bespreken we de onderwijsbehoefte van de leerlingen

SOT
Tijdens het SOT worden leerlingen die lichte of extra ondersteuning krijgen besproken. 

Resultaatgesprekken
De teamleider voert twee keer per jaar met de mentor een resultaatgesprek. Daarin worden de resultaten van de leerling besproken en wordt besloten extra hulp ingezet moet worden.

Welzijnsgesprekken
De schoolcoördinator voert op regelmatige basis gesprekken met de mentor over het welzijn van de leerling; spelen er zaken die invloed hebben op het welzijn.

Ouderbetrokkenheid
We stimuleren betrokkenheid van ouders. We organiseren regelmatig contactmomenten, er is een ouderadviesraad en uiteraard is er een oudergeleding in de medezeggenschapsraad.

Informatievoorziening
Alle belangrijke informatie – zoals toetsen, absentie, berichten van school – komt via het ouderportaal in Magister. Duidelijk, veilig en altijd beschikbaar. Daarnaast is er iedere maand een maandmail met de nodige informatie.

Toetsen en examens
Leerlingen maken verschillende toetsen tijdens het jaar. Aan het eind van de schoolperiode maken de leerlingen het schoolexamen en het centrale examen volgens landelijke richtlijnen.
Het pta (programma van toetsing en afsluiting) staat op de website en examenklasleerlingen krijgen een ‘fruitschaal-boekje’ mee naar huis zodat relevantie informatie over het (school)examen, ook in een papieren versie gelezen kan worden.

Faciliteiten

BHS Gorredijk heeft verschillende lespleinen waar leerlingen per profiel/vakgebied samen kunnen leren.

  • Op het ondersteuningsplein vind je het ondersteuningsteam, het BHS-SPOT, de meldkamer, Pitstop (maatwerk-begeleiding) en de mediatheek
  • Het pauzelokaal is er voor leerlingen die in een kleinere setting onder begeleiding van het SPOT pauze houden. Hier kunnen spelletjes gespeeld worden- of kunnen leerlingen elkaar ontmoeten.
  • De lift kan gebruikt worden door leerlingen en medewerkers als traplopen (tijdelijk) niet lukt.
  • De mediatheek is volledig ingericht met boeken in verschillende talen. Leerlingen lenen hier boeken voor de les Nederlands of omdat ze er zelf een willen lezen/lenen.
  • Het leeslokaal is ingericht als een chille huiskamer, waar iedere klas een uur per week leest.
  • In de kas verbouwen en verzorgen leerlingen planten en bloemen en zorgen ze voor de dieren.
  • In de fitnessruimte hebben de leerlingen de mogelijkheid om tijdens de lessen LO te trainen op verschillende toestellen.
  • De klimwand kan gebruikt worden tijdens de LO-lessen. Alle LO docenten mogen klimles geven.
  • In de kantine kunnen leerlingen tijdens pauzes en tussenuren verblijven en hun eten en drinken nuttigen. Er wordt tijdens de pauze ook eten en drinken verkocht. De onderbouw en de bovenbouw hebben gescheiden pauzes.
     
Toetsen en examens

Programma van Toetsing en Afsluiting (PTA) en examen

Alle leerlingen hebben vanaf klas 3 te maken met een PTA (Programma van Toetsing en Afsluiting): dat betekent dat de examenperiode voor alle vmbo-leerlingen in het derde leerjaar begint. De volgende vakken worden aan het einde van de 3e klas afgesloten:
1. Maatschappijleer: het cijfer telt mee voor de schoolexamen-eindcijferlijst in klas 4. 
2. Kunstvakken1/ CKV (Culturele Kunstzinnige Vorming): het door de leerling te maken kunstdossier moet met voldoende/goed zijn beoordeeld.
3. Lichamelijke opvoeding 1 (LO1): een aantal verplichte vaardigheden moet met voldoende/goed  zijn beoordeeld.
4. Voor enkele andere vakken geldt dat zij in klas 3 al examenonderdelen toetsen.

Deze beoordelingen tellen mee voor het examendossier en gaan mee naar klas 4.

Bij een niet volledig afgerond PTA kan de leerling geen examen doen. In het PTA staat aangegeven welke onderdelen van de vakken meetellen voor het examen in klas 3 en 4. Het PTA is te vinden op de site.

Daarnaast krijgen de vmbo leerlingen in klas 3 en 4  te maken met:

Profielwerkstuk (alleen GTL-leerlingen)
Alle leerlingen in GTL moeten zich verdiepen in een maatschappelijk relevant onderwerp, waarbij vaardigheden gecombineerd moeten worden met kennis en inzicht: de leerlingen maken een profielwerkstuk. Het profielwerkstuk kan gekoppeld zijn aan de oriënterende stage in klas 3; de leerling moet tijdens de stage een logboek bijhouden. Na de stageperiode werkt de leerling minimaal 20 uur aan het profielwerkstuk; naast een werkstuk vindt de presentatie plaats door middel van een film, een Powerpoint presentatie, een poster enz.

Loopbaanoriëntatie en begeleiding (LOB)
- Op BHS Gorredijk begeleiden we leerlingen zo goed mogelijk bij studie- en beroepskeuzes. Leerlingen krijgen veel verschillende vakken en ze oriënteren zich in verschillende richtingen bij ons op school. Daarnaast hebben onze leerlingen met grote regelmaat activiteiten buiten de deuren van de school. Denk hierbij aan stages, bezoekjes aan het MBO of excursies. Deze begeleiding noemen we LOB waarvoor leerlingen verplicht een aantal onderdelen moeten doen in alle leerjaren.
- De verschillende onderdelen van LOB spitsen zich toe op oriëntatie op vakkenpakket-, studie- en beroepskeuze. Bij de meeste oriënterende opdrachten schrijven leerlingen reflecties op de ontdekkingstocht. In eerste instantie worden de leerlingen hierbij begeleid door de mentor, ondersteund door decanen en beroepsgerichte vakdocenten. De leerling vult en beheert het loopbaandossier zelf. We gebruiken daar het digitale programma Qompas voor.

Geprofileerde examens 
Het is wettelijk mogelijk om één of meer vakken op een hoger niveau af te sluiten: Kaderleerlingen kunnen bijvoorbeeld één of meerdere vakken doen op GL/TL niveau en daar ook examen in afleggen. Op het diploma worden de vakken van het hogere niveau vermeld en die kunnen dienen als aanbeveling voor het vervolgonderwijs. We stimuleren leerlingen om van deze regeling gebruik te maken! Uiteraard geldt deze regeling voor alle leerwegen en wordt er door een flink aantal leerlingen gebruik van gemaakt.

Versnelde examens 
Het is mogelijk om versneld examen te doen in de vakken Engels (GL/TL) of wiskunde (BBL). We stimuleren leerlingen om van deze regeling gebruik te maken! Versneld examen doen houdt in dat de leerling al in klas 3 examen doet in het vak. De vrijgekomen tijd wordt in jaar 4 in overleg ingevuld.

Werken en leren in de regio
In klas 3 gaan alle leerlingen op stage. Voor de leerlingen uit de basis- en kaderberoepsgerichte leerweg vindt dit rond de voorjaarsvakantie plaats. De leerlingen in GL/TL gaan aan het eind van het schooljaar twee weken op stage.
In klas 4 gaan alleen de leerlingen BBL/KBL twee weken op stage. Deze stage vindt plaats rond de herfstvakantie. Er wordt gewerkt met een stageboek. Hierin staan algemene onderwerpen zoals het kennismakingsgesprek, solliciteren, dagverslagen, etc., daarnaast is er een profielgebonden opdracht. 
In klas 4 oriënteren leerlingen uit de BBL/KBL op het beroepsgericht mbo. In zowel het profiel Techniek als het profiel Zorg & Welzijn zijn leerlingen een dagdeel per week gedurende (een deel van het) schooljaar te vinden op ROC Friese Poort in Drachten om daar te leren.

Maatschappelijke stage 
De maatschappelijke stage kunnen we omschrijven als een vorm van leren binnen of buiten de school, waarbij leerlingen door middel van vrijwilligersactiviteiten kennis maken met allerlei aspecten en onderdelen van de samenleving. Zo leren zij gaandeweg verantwoordelijkheid te dragen voor maatschappelijke belangen. Een dergelijke vrijwillige activiteit bereidt leerlingen voor op een volwaardige deelname aan de maatschappij en inspireert om inhoud te geven aan het begrip “burgerschap”. Leerlingen in klas 1 en 2 worden verplicht om 10 uren per leerjaar een maatschappelijke stage uit te voeren. In klas 3 is de maatschappelijke stage facultatief en een vrijwillige activiteit. Alle activiteiten die de leerling in het kader van zijn of haar maatschappelijke stage doet, worden door de leerling opgenomen in het eigen loopbaandossier. We stimuleren leerlingen om een maatschappelijke stage uit te voeren in zowel klas 1,2 als 3. Heeft de leerling 30 uren volbracht, dan ontvangt de leerling hiervoor een certificaat.

Verzuim en verlof

Schoolverzuim
Per lesuur wordt de absentie bijgehouden door de vakdocenten en ingevoerd in Magister. 

Geoorloofd
Wanneer een leerling ziek is of met toestemming afwezig, dan houdt de mentor hiervan de administratie bij. Dit noemen we geoorloofd verzuim. Als geoorloofd verzuim veel voorkomt, vragen we de schoolverpleegkundige om u en uw zoon/dochter te ondersteunen door met u in gesprek te gaan om het verzuim te beperken. 

Ongeoorloofd
Is er sprake van ongeoorloofd schoolverzuim, dan wordt het verzuim overeenkomstig de regelgeving doorgegeven via het digitaal verzuimloket. Vanuit het oogpunt van snel en preventief handelen, dienen alle verzuimgevallen waar een wettelijke meldplicht bestaat direct gemeld te worden. Het behoort tot één van de kerntaken van de school om verzuim effectief tegen te gaan. Bij deze aanpak wordt de hulp van de leerplichtambtenaar ingeroepen. Het naleven van het verzuimprotocol wordt aangestuurd door de verzuimcoördinator.

Aanvragen extra verlof
De leerlingen kunnen om verschillende redenen in aanmerking komen voor verlof buiten de schoolvakanties. Ouders kunnen hiertoe tijdig een verzoek indienen bij de school. Bij de beoordeling van de aanvraag houdt de school rekening met de van toepassing zijnde wettelijke bepalingen. Het verlofformulier kan bij de conciërge of van de website worden gehaald en ingevuld worden afgegeven aan de mentor van de leerling. De mentor en de schoolcoördinator beoordelen de aanvraag en de mentor communiceert met ouders of het verlof al dan niet wordt toegekend. In bepaalde gevallen kan de school vragen om bewijsstukken te overleggen.

Voor verlof komt o.a. in aanmerking:
1.    Het voldoen aan een wettelijke verplichting; één en ander voor zover dit niet buiten de lesuren kan geschieden.
2.    Verhuizing maximaal 1 schooldag.
3.    Huwelijk, ernstige ziekte of overlijden van bloed- of aanverwanten tot en met de vierde graad.
4.    Bevalling moeder/verzorgster/voogdes.
5.    12 1/2-, 25-, 40-, 50- of 60- jarig ambts- of huwelijksjubileum van bloed- of aanverwanten tot en met de vierde graad maximaal 1 schooldag.
6.    Extra verlof in verband met religieuze verplichtingen tot maximaal één dag.
7.    Als de vakantieregeling bij het bedrijf/de instelling, waar één van de ouders/verzorgers werkt, het niet mogelijk maakt een vakantie binnen de schoolvakantieperioden op te nemen. Hiervoor dient een werkgeversverklaring  te worden overlegd en in het geval dat ouders gescheiden zijn en beide gezaghebbend, moet er van beide ouders toestemming zijn.

Toelichting: Op grond van de leerplichtwet is, om buiten de schoolvakanties op vakantie te gaan vanwege het specifieke beroep van één van de ouders, éénmaal vrijstelling van geregeld schoolbezoek mogelijk voor ten hoogste tien dagen per schooljaar. Dit verlof kan geen betrekking hebben op de eerste twee lesweken van het jaar. Hierbij dient voornamelijk te worden gedacht aan seizoensgebonden werkzaamheden, resp. werkzaamheden in bedrijfstakken die een piekdrukte kennen, waardoor het voor het gezin feitelijk onmogelijk is om in die periode een vakantie op te nemen. Het moet redelijkerwijs te voorzien zijn (en/of worden aangetoond) dat een vakantie in de schoolvakanties tot onoverkomelijke bedrijfseconomische problemen zal leiden. Het gegeven dat gedurende de schoolvakanties een belangrijk deel van de omzet wordt behaald is onvoldoende.

In de volgende gevallen wordt in ieder geval geen extra verlof gegeven:
- familiebezoek in het buitenland
- goedkope tickets in het laagseizoen
- omdat tickets al gekocht zijn of omdat er geen tickets meer zijn in de vakantieperiode
- vakantiespreiding; (bijvoorbeeld wintersportvakanties, carnaval, etc.)
- verlof voor een kind, omdat andere kinderen uit het gezin al of nog vrij zijn
- eerder vertrek of latere terugkomst in verband met verkeersdrukte
- samen reizen/in konvooi rijden 
- kroonjaren
- sabbatical
- wereldreis/verre reis

Meedenken en meepraten

Leerlingenraad
Elk schooljaar wordt er door en vanuit de leerlingen (normaal gesproken twee leerlingen per leerjaar) een leerlingenraad geïnstalleerd. Als er uit een bepaald leerjaar meer belangstelling is, dan worden er verkiezingen georganiseerd. 
Werkzaamheden van de leerlingenraad zijn in ieder geval de volgende:
- Aanpassen en bijwerken van het leerlingenstatuut
- Het doornemen van post uit het ideeënbusje
- Zaken waar leerlingen tegenaan lopen bespreken
- Periodiek overleg met de directeur
- Opstarten van eigen projecten

De leerlingenraad komt regelmatig bij elkaar en wordt door een of twee docent(en) begeleid. Bovenbouwleerlingen hebben de gelegenheid om aan te  sluiten als leerlingenraadgeleding bij het overleg tussen de MR en de directeur.  

Ouderadviesraad (OAR)
De ouderadviesraad van de BHS is een actieve schakel in de schoolorganisatie. De ouderadviesraad heeft geen formele positie; toch levert de OAR een positieve bijdrage aan de ontwikkeling van de school en draagt bij aan onderlinge belangstelling van ouders voor de school. Daarnaast fungeert de ouderadviesraad als klankbord voor de directeur en kan natuurlijk beleidsimpulsen geven die leiden tot kwaliteitsverbetering van ons onderwijs.  
Ouders kunnen contact zoeken met de ouderadviesraad via ouderraad.bhs@singelland.nl.

Medezeggenschapsraad (MR)
De Medezeggenschapsraad, oftewel MR, is de plek waar ouders en medewerkers meedenken en meepraten over belangrijke zaken binnen de school. De MR geeft advies en heeft soms ook instemmingsrecht over onderwerpen zoals het schoolbeleid, de begroting, het schoolplan en de schoolregels. Zo zorgt de MR ervoor dat de stemmen van ouders, leraren en ander personeel gehoord worden bij beslissingen die invloed hebben op het onderwijs en de schoolomgeving. 
De MR van de BHS bestaat uit:
Chantal Novak (voorzitter)
Donny van Gog (secretaris)
Dieuwertje van der Wal (lid personeel)
Baukje Visser (lid Personeel)
Sylvia Boersma (lid ouder)
Amkje Timmermans (lid ouder)
De MR is te bereiken via: mr.bhs@singelland.nl

Buitenschoolse activiteiten, kosten en vrijwillige bijdrage

Buitenschoolse activiteiten
Buitenschoolse  activiteiten doen we met onze leerlingen, omdat we als BHS groepsvorming, sociale en culturele ontwikkeling minstens zo belangrijk vinden als het opdoen van kennis en vaardigheden. Voor dat laatste krijgen we uiteraard gewoon geld vanuit de overheid, voor dat eerste in de meeste gevallen niet. Om deze belangrijke activiteiten wel vol te kunnen houden, vragen we een vrijwillige bijdrage ouders/verzorgers.

Per schooljaar krijgen de leerlingen een aanbod van activiteiten op het gebied van sport, cultuur en burgerschap.  

In bijgaande overzichten staan de activiteit, het doel en de kosten genoemd. 
De brief over de  activiteiten en kosten, wordt per leerjaar aan het begin van het schooljaar verstuurd aan alle ouders/verzorgers. Uiteraard kan betaling ook altijd in delen of gedeeltelijk plaatsvinden.
In de laatste kolom wordt aangegeven in welke maand het betalingsverzoek via WIScollect volgt.

Overzicht kosten per leerjaar

Klas 1

Klas 2


Klas 3


Klas 4

Schooltijden en vrije dagen

Schooltijden

- Het aanvangstijdstip van de lessen is 8.30 uur. De lessen eindigen uiterlijk 16.00 uur. 
- Voor de leerlingen van klas 1 en 2 wordt in principe een lesrooster gemaakt zonder tussenuren; bij ziekte van een docent wordt een tussenuur zo mogelijk door een collega vervangen.
- In klas 3 en 4 kunnen tussenuren ontstaan afhankelijk van de vakkenpakketkeuze van de leerling. Leerlingen met zes vakken hebben uiteraard geen les als het zevende vak voor de andere leerlingen is ingeroosterd. 
- Waar mogelijk proberen we de lestijden aan te laten aansluiten op de dienstregeling van het openbaar vervoer.
- Er vinden met grote regelmaat buitenschoolse activiteiten plaats voor en door leerlingen waarbij samengewerkt wordt met bedrijven of instellingen in de regio. In voorkomende gevallen kan dat betekenen dat leerlingen ook buiten reguliere lestijden aan onderwijsactiviteiten deelnemen.
- Door deze buitenschoolse activiteiten en de begeleiding door docenten, kan het zijn dat er op die momenten lessen uitvallen.

De dagindeling:

Vakantieregeling 2025-2026 voor leerlingen en medewerkers 
Waar studiedag staat, zijn leerlingen vrij.

Studiedag - maandag 25 augustus 2025
Herfstvakantie - 18 oktober t/m 26 oktober 2025 
Kerstvakantie - 20 december 2025 t/m 4 januari 2026 
Studiedag - dinsdag 20 januari 2026
Voorjaarsvakantie - 21 februari t/m 1 maart 2026
Goede Vrijdag - 3 april 2026
Tweede Paasdag - 6 april 2026
Studiedag - dinsdag 7 april 2026
Meivakantie - 22 april t/m 5 mei 2026
Koningsdag - 27 april 2026 (in de meivakantie)
Bevrijdingsdag - 5 mei 2026 (in de meivakantie)
Hemelvaartsdag - 14 mei 2026
Vrije dag - 15 mei 2026
Tweede Pinksterdag - 25 mei 2026
Studiedag - dinsdag 26 mei 2026
Studiedag - donderdag 2 en vrijdag 3 juli 2026
Zomervakantie - 4 juli t/m 16 augustus 2026
 

Over Singelland

Singelland is een openbare scholengemeenschap. Dat betekent dat wij algemeen toegankelijk onderwijs aanbieden.

Singelland scholen zijn bij uitstek ontmoetingsscholen, waar de eigen talenten en capaciteiten van leerlingen de norm zijn voor het resultaat.
 

Identiteit en Leefregels

Openbaar onderwijs
OSG Singelland is een openbare school voor voortgezet onderwijs. Dat betekent dat iedere leerling welkom is en iedere medewerker benoembaar, ongeacht levensovertuiging, godsdienst, politieke overtuiging, afkomst, geslacht of seksuele geaardheid. We geven actief invulling aan de pluriformiteit die onze samenleving kenmerkt. In het openbaar onderwijs leren we van én met elkaar door elkaar te ontmoeten. We verkennen elkaars culturele, levensbeschouwelijke en sociaal-economische achtergronden, altijd op basis van gelijkwaardigheid en wederzijds respect voor de verschillen die er tussen ons zijn. Deze verkenning en dialoog gaan we aan vanuit de overtuiging dat we elkaar nodig hebben om verder te komen: vandaag op school en morgen in de samenleving. Onze medewerkers zetten zich gezamenlijk in voor één scholengemeenschap, bekend om de hoge kwaliteit van onderwijs, leerlingbegeleiding en dienstverlening. Tegelijkertijd is er binnen onze school ruimte voor verschil: deelscholen, diensten en medewerkers vertalen onze gezamenlijke ambitie op een manier die past bij hun eigen situatie, met oog voor het grotere geheel.

Beleidsplan
Het strategisch beleidsplan van OSG Singelland heeft als titel ‘De Toekomst van goed onderwijs op OSG Singelland’. Met brede vorming, onderwijs op maat en gelijke kansen als centrale thema’s is verder gebouwd aan het huis van Singelland. Het huis van Singelland geeft in samenhang weer waar we accenten leggen bij het ontwerpen, ontwikkelen en geven van onderwijs, de leeromgeving en het bouwen van een verbindende  schoolcultuur.                                      
 

Het huis van Singelland

Het huis van Singelland  heeft vijf pijlers:

  • Wij richten ons op de brede en duurzame vorming van leerlingen en zorgen voor een balans tussen kennis (kwalificeren),  deel uitmaken van de wereld om je heen (socialiseren) en leren wie je bent (persoon worden).
  • Ons onderwijs komt tot stand door een goed samenspel tussen ouders, leerlingen en alle betrokkenen in de school.
  • Ons onderwijs - de doelen, onderwijs- en leeractiviteiten, feedback en beoordeling - stimuleert de motivatie en autonomie en ondersteunt het leren en ontwikkelen van onze leerlingen optimaal.
  • Onze scholen geven het onderwijs vorm en inhoud binnen hun eigen context in relatie met betrokkenen buiten de school, op maat van hun leerlingen en zij bieden hen gelijke kansen.
  • Wij ontwikkelen gemeenschappelijke taal en tools om over de kwaliteit van ons onderwijs te praten en die te kunnen verantwoorden en ons onderwijs continu te verbeteren.

Bekijk ons huis en lees het beleidsplan op https://www.singelland.nl/beleidsplan

Onze kijk op onderwijs
“Leren? Dat doe je natuurlijk op elke school, daar is OSG Singelland niet uniek in. Wie we samen zijn, maakt ons bijzonder.”

Met hoofd, hart, handen én ruggengraat
Het onderwijs op Singelland is zo ingericht dat elk kind alle mogelijkheden die het in zich heeft, op zowel cognitief (hoofd), sociaal emotioneel (hart) als creatief (handen) vlak, kan ontwikkelen. Ook wil Singelland leerlingen opvoeden tot mensen met ruggengraat. Zelfbewuste mensen die keuzes durven maken en kunnen omgaan met teleurstellingen. Mensen die verantwoordelijkheid durven nemen voor de groep waar ze deel van uitmaken, stevig in hun schoenen staan, een brede kijk op de wereld hebben, doorzettingsvermogen tonen, kunnen incasseren, staan voor hun principes en kritisch durven zijn. Een leerling met ruggengraat waait niet met elke wind mee, maar vindt de rust en het zelfvertrouwen om vanuit zijn eigenheid keuzes te maken. Het programma dat Singelland biedt, vertoont samenhang en biedt ruimte voor keuzes.

Hoofd Hart Handen Ruggengraat

Onze missie
De missie van OSG Singelland laat zich dan ook samenvatten als: ‘Talent in ontwikkeling’. Bij talent in ontwikkeling, de kern van ons onderwijs en leren, gaat het om de leerling, draait het om de docent en het onderwijsondersteunend personeel (OOP). Elk talent telt!

De (media-)wijze leefregels van Singelland
Door samen met leerlingen te discussiëren over de manier waarop we met elkaar willen omgaan, is een moderne en verkorte versie van het leerlingenstatuut ontstaan: de (media-) wijze leefregels van Singelland. Onderstaande regels zijn geformuleerd door onze leerlingen en gelden voor leerlingen, medewerkers en het management van Singelland.

1. Iedereen is welkom op onze school ongeacht huidskleur, seksuele voorkeur, geslacht en levensovertuiging. Discriminatie en racisme zijn online én offline onacceptabel!
2. We behandelen elkaar, online én offline, zoals we zelf óók graag behandeld willen worden: vriendelijk en met respect!
3. We zorgen er samen voor dat we op internet en op school op een prettige manier met elkaar en elkaars spullen omgaan, zodat school een veilige plek is, waar geen plaats is voor schelden, (cyber) pesten, geweld, diefstal en vernielingen.
4. We luisteren naar elkaar, krijgen de kans om onszelf te zijn en onze mening te geven.
5. Wat privé is, mag je voor jezelf houden. Dat geldt voor onszelf en ook voor anderen. We verspreiden privé-informatie zoals geluid- of beeldmateriaal alleen met toestemming van degene over wie het gaat.
6. We helpen elkaar en komen voor elkaar op waar dat nodig en gewenst is. Als we zelf niet kunnen helpen, roepen we de hulp van een ander in. Zo staan we op school en op internet voor elkaar klaar.
7. We houden ons aan afspraken en regels en we spreken elkaar er op aan als die niet na worden gekomen. Als we, op internet of op school, grensoverschrijdend gedrag van leerlingen of medewerkers zien, melden we dat op school.
8. We willen een ’gezonde school’ zijn: we spreken elkaar aan op, en nemen maatregelen tegen, gebruik en misbruik van alcohol, (e-)sigaretten en drugs.
Wat we met elkaar hebben afgesproken

Hoewel onze school er alles aan doet om het verblijf op school aangenaam en zonder problemen te laten verlopen, kunnen zich toch zaken voordoen die minder goed gaan of waar de leerling of ouders het niet mee eens zijn. Wanneer na goed overleg problemen toch niet kunnen worden opgelost, bestaat de mogelijkheid om een klacht of een bezwaar in te dienen.

Wat we met elkaar hebben afgesproken
Hoewel onze school er alles aan doet om het verblijf op school aangenaam en zonder problemen te laten verlopen, kunnen zich toch zaken voordoen die minder goed gaan of waar de leerling of ouders het niet mee eens zijn. Wanneer na goed overleg problemen toch niet kunnen worden opgelost, bestaat de mogelijkheid om een klacht of een bezwaar in te dienen.

WhatsApp gebruik binnen Singelland
WhatsApp (dochter van Facebook) heeft de leeftijdsgrens voor het gebruik van Whatsapp verhoogd naar 16 jaar. De reden hiertoe is dat Whatsapp gebruikmaakt van gegevens die worden ontwikkeld voor commerciële doeleinden. Volgens de privacywetgeving, AVG, moet toestemming door een ouder/verzorger worden gegeven wanneer een gebruiker jonger dan 16 jaar is. Dit betekent dat leerlingen die jonger zijn dan 16 jaar geen Whatsapp mogen gebruiken. Wanneer Singelland via Whatsapp met leerlingen communiceert is zij dus per definitie in overtreding. Indien gebruik wordt gemaakt van telefoonbomen adviseert Singelland het gebruik van de app van signal. org. Deze app heeft een leeftijdsgrens van 13 jaar.

Mobiele telefoon
Landelijk is per 1 januari 2024 een richtlijn opgesteld waarin staat dat leerlingen in het voortgezet onderwijs geen mobieltjes mogen hebben in de klas. Op de scholen van Singelland hebben leerlingen hun telefoon tijdens de les ‘thuis of in de kluis’. In de pauze kan de telefoon uit het kluisje worden gehaald.

Privacy binnen OSG Singelland
De rechten van ouders en leerlingen hebben we beschreven in ons privacyreglement. Het reglement is te vinden op onze website, www.singelland.nl, onder Downloads. We sluiten hiermee aan bij de eisen van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Er is een functionaris gegevensbescherming benoemd om toezicht te houden op de verwerking van persoonsgegevens en de naleving van de privacywetgeving. Het eerste aanspreekpunt bij vragen en advies over AVG-gerelateerde onderwerpen is onze privacy officer dhr. M.  Kruit. Hij is bereikbaar via privacy@singelland.nl. Daarnaast is een functionaris gegevensbescherming (FG) benoemd die de privacy officer ondersteunt en ook om toezicht te houden op de verwerking van persoonsgegevens en de naleving van de privacywetgeving.  De FG is ook klachtenfunctionaris. Mocht je een klacht hebben over hoe Singelland omgaat met jouw persoonsgegevens, dan kun je dat geheel vertrouwelijk melden via fg@singelland.nl.

Protocol Informatievoorziening Gescheiden Ouders
OSG Singelland heeft een protocol ‘Informatievoorziening Gescheiden ouders’ opgesteld. Dit protocol geeft regels en richtlijnen aan schoolleiding en medewerkers van de school en aan ouders over het informeren van gescheiden ouders. Het protocol is te vinden op onze website, www.singelland.nl, onder Downloads. Eventuele opmerkingen over dit protocol kunnen aan de directeur van de school kenbaar gemaakt worden.

Kluisjes(controle)
Op onze scholen werken we met kluisjes. De kluisjes zijn eigendom van school. Alleen bij het verlies van een kluissleutel of een kapotte sleutel (door schuld van de leerling) brengen wij een vergoeding in rekening. De schoolleiding heeft het recht om (onaangekondigd) controle uit te voeren op de inhoud van de kluisjes. Dit doen wij om de veiligheid in de school te waarborgen voor iedereen. Een controle wordt altijd uitgevoerd in het bijzijn van de leerling, een (facilitair) medewerker en/of een leidinggevende. Bij het vinden van ongewenste, verboden spullen wordt de politie ingeschakeld en worden ouder(s)/verzorger(s) geïnformeerd.

Singelland organisatie

Bij Singelland zijn onze waarden en het openbare karakter duidelijk zichtbaar. We willen dat iedereen zichzelf kan zijn, ongeacht achtergrond, talenten of overtuigingen. Een plek waar iedereen meetelt en gelijke kansen krijgt!

Singelland stimuleert op alle mogelijke manieren en in de meest brede zin van het woord ‘talent in ontwikkeling’. Singelland wil een leeromgeving bevorderen waarin leerlingen - zoveel mogelijk op hun eigen manier - boven zichzelf uitstijgen, hun (onbekende) capaciteiten (verder) leren ontdekken en laten zien dat ambitie, doorzetten en ‘meters maken’ de basis vormen voor persoonlijke groei en maatschappelijk succes. Singelland wil betekenisvol en daarmee invloedrijk zijn voor het bieden van kwalitatief en divers onderwijs voor het voortgezet onderwijs in haar regio, waar werk wordt gemaakt van ‘talent in ontwikkeling’. Leidend daarbij is de gedachte dat het niet het diploma is dat de norm stelt, maar de mate waarin de school erin slaagt de capaciteiten van de leerling aan te boren. Kernwaarden daarvoor zijn: open houding, flexibiliteit tonen, verantwoordelijkheid geven en nemen, en gericht zijn op voortdurend verbeteren. In de dagelijkse praktijk biedt Singelland een onderwijsprogramma aan dat leerlingen toerust voor het vervolgonderwijs en de maatschappij. Er is ruimte in het programma voor een goede balans tussen de cognitieve ontwikkeling en het eigen maken van vaardigheden, socialisatie en persoonsvorming.

Onderlinge communicatie van groot belang
Wij vinden het belangrijk dat leerlingen, ouders/verzorgers en de school goed met elkaar communiceren. Singelland gebruikt hiervoor onder meer het programma Magister. (PRO Drachten gebruikt Presentis.) Ouders en leerlingen beschikken over een eigen inlogcode, zodat wij hen kunnen voorzien van actuele informatie op het gebied van bijvoorbeeld lesroosters en cijfers. Verder worden ouders, bijvoorbeeld via digitale nieuwsbrieven, geregeld op de hoogte gehouden van nieuws en activiteiten en maken docenten en leerlingen veelvuldig gebruik van de Google-omgeving. Het persoonlijke contact vinden wij van groot belang en tijdens het schooljaar zijn er meerdere contactmomenten op de scholen.

Organisatiestructuur
De leiding van de scholengemeenschap is in handen van de voorzitter van het College van Bestuur, de heer F. Dost. Hij is bereikbaar op de hoofdvestiging van Singelland aan de Van Haersmasingel 37 te Drachten, telefoon (0512) 58 23 45.

Schooldirecties
Naast de voorzitter van het College van Bestuur kent iedere school van Singelland een eigen schooldirectie. De schooldirecteuren zijn:
Het Drachtster Lyceum: dhr. R. Gerbenzon a.i.  (tot 1-10-2025); mevr. N. Gerritsma vanaf 1-10-2025
Singelland Burgum: mw. E. van ’t Wout, Havotop: dhr. F. Boode
VO Surhuisterveen: dhr. R. Lei
Van Haersmasingel: mw. M. Velt, dhr. A. Visser
PRO Drachten: dhr. E. Stadman
ISK: dhr. R. Gerbenzon
BHS Gorredijk: mw. J. Smit
Wanneer u een afspraak wilt maken met één van bovenstaande personen, bel dan gerust met de administratie van de betreffende school.

Medezeggenschap
Ouders, leerlingen en personeelsleden hebben sinds de jaren tachtig wettelijke rechten om mee te beslissen over het beleid van scholen. Elke school van OSG Singelland heeft een eigen MR. Daarnaast kent Singelland een overkoepelende gemeenschappelijke medezeggenschapsraad (GMR), zoals deze wettelijk is voorgeschreven. De reglementen van de (G)MR kunt u vinden op onze website.  

Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad (GMR)
De GMR heeft enkele wettelijk geregelde taken en bevoegdheden. In de GMR hebben docenten, ouders, onderwijsondersteunend personeel en leerlingen van alle scholen zitting. De GMR heeft een controlerende en initiërende taak ten aanzien van het beleid voor de totale scholengemeenschap. Aan de orde komen de begroting, het formatieplan, plannen ten aanzien van personeelsbeleid en onderwijskundig beleid. Alle belangrijke beslissingen worden door de voorzitter van het College van Bestuur voorgelegd aan de GMR. De GMR-vergaderingen zijn openbaar en kunnen dus ook door ouders bijgewoond worden. Ook kunnen vergaderstukken worden opgevraagd.
Meer weten? Neem dan gerust contact op met de secretaris van de GMR via secretariaat_gmr@singelland.nl

Medezeggenschapsraad
Iedere school heeft een medezeggenschapsraad. In deze raad worden besluiten genomen over zaken die alleen betrekking hebben op de betreffende school. In de raad zitten medewerkers, ouders en leerlingen van de school. De vergaderingen zijn openbaar en kunnen dus ook door ouders bijgewoond worden.

Ouder- en leerlingenraden
Deze raden behartigen de belangen van leerlingen en ouders. Daarnaast wordt de interesse voor de school gewekt en wordt de betrokkenheid bevorderd. Dit gebeurt door het organiseren van activiteiten als sportdagen, feestavonden en dergelijke. Ook worden deze raden geraadpleegd over nieuwe ontwikkelingen en de kwaliteit van het onderwijs.

Bestuur en Raad van Toezicht
Scholengemeenschap Singelland is een openbare scholengemeenschap. Het bevoegd gezag wordt gevormd door de voorzitter van het College van Bestuur, de heer F. Dost. Het toezicht op het bestuur is in handen van de Raad van Toezicht. Benoeming van de leden van de Raad van Toezicht vindt plaats door de gemeenteraad van Smallingerland.
De Raad van Toezicht bestaat uit:
Voorzitter - Dhr. K. de Groot
Mevr. A. Janssen
Mevr. T. Stoker
Dhr. S. Lageveen
Dhr. J. Vlasman 
Correspondentieadres: Raad van Toezicht Singelland, Postbus 112, 9200 AC Drachten. E-mail: bestuurssecretariaat@singelland.nl

Samenwerkingsverbanden
OSG Singelland is gericht op samenwerking waar dat betekent dat de doelstellingen uit het strategisch beleidsplan beter kunnen worden gerealiseerd. 

BHS Gorredijk
In mei 2020 hebben de besturen van OSG Singelland en de Burgemeester Harmsmaschool het intentiebesluit genomen om onderzoek te doen naar de meerwaarde en gevolgen van een bestuurlijke fusie. Deze bestuurlijke fusie is sinds 1 augustus 2021 een feit onder de naam BHS Gorredijk.

VO Surhuisterveen 
VO Surhuisterveen is ontstaan uit een samenwerking met het Lauwers College en biedt zowel christelijk als openbaar onderwijs. Het samenvoegen van de locaties onder het bestuur van OSG Singelland heeft betekenis voor het mogelijke onderwijsaanbod en voor een meer efficiënte bedrijfsvoering.

Havotop Burgum
Door de samenwerking in Burgum met CSG Liudger is het mogelijk een havo-top aan te bieden waardoor leerlingen op hun eigen school de volledige havo opleiding kunnen volgen.

Praktijkonderwijs 
PRO Drachten is een samenwerking tussen praktijkonderwijs en pro-vmbo de Ring (CSG Liudger) en praktijkonderwijs De Venen (OSG Singelland). Twee scholen, twee besturen, een heel breed aanbod, en vooral: één gezamenlijke missie om het beste onderwijs te geven.

Matrix Lyceum
Bij wijze van bovenschoolse voorziening geeft OSG Singelland in samenwerking met RENN4 uitvoering aan het Matrix Lyceum, een school die passend onderwijs biedt voor havo/vwo-leerlingen met een specifieke ondersteuningsbehoefte op het gebied van leren en gedrag.

Onderwijsregio VO Friesland Noordoostpolder Urk
In de aanpak van het lerarentekort wordt door OSG Singelland al samengewerkt binnen onder andere het partnerschap Samen Opleiden & Professionaliseren (SO&P) en de RAP-regio. Om een versnelling in gang te zetten wordt in een stapsgewijs proces het Samen Opleiden & Professionaliseren en de Regionale Aanpak Personeelstekort (RAP) samengevoegd in versterkte en duidelijk begrensde, (waar mogelijk) sectoroverstijgende onderwijsregio’s.
Deze samenwerking gaat plaatsvinden in onderwijsregio’s waar leraren, schoolbesturen en lerarenopleidingen regionaal bindende afspraken maken, zodat ze niet met elkaar concurreren om nieuwe leraren maar juist samen optrekken. De partijen brengen in kaart wat hun regionale opgaven zijn met betrekking tot het werven, matchen, opleiden, begeleiden en professionaliseren van personeel. Hier formuleren zij een gezamenlijke aanpak op die bijdraagt aan aantrekkelijk werk in het onderwijs in de regio. Deze regionale samenwerking is belangrijk en noodzakelijk omdat besturen in het voortgezet onderwijs een gezamenlijke verantwoordelijkheid hebben voor een regionaal dekkend, kwalitatief hoogstaand en zo divers mogelijk onderwijsaanbod. De kwaliteit van dit onderwijs komt door het lerarentekort en in sommige regio’s door leerlingenkrimp onder druk te staan. Arbeidsmarkt vraagstukken moeten regionaal opgepakt worden. De meeste besturen kunnen dit niet (meer) alleen en regionale kleuring in de aanpak is nodig.

ISK
Door de explosieve groei van het aantal leerlingen van de ISK in Drachten en de mogelijke komst van een AZC in Heerenveen is in samenwerking met Onderwijsgroep Midden Friesland (OGMF) een locatie voor ISK gestart in Heerenveen. Hiermee moet worden voorzien in opvang van de leerlingen in die regio en kan mogelijk de druk op Drachten worden verlicht. Met ingang van 2026 zal deze vestiging onder de bestuurlijke verantwoordelijkheid van OGMF vallen.

 

scholen singelland


Onze gebouwen
De meeste scholen van Singelland hebben nieuwe moderne gebouwen. Daar zijn we trots op. Een uitstekende leer– en werkomgeving met goede infrastructurele en ondersteunende voorzieningen stelt ons nog beter in staat om kwalitatief goed onderwijs te bieden. De inhoud en de vorm van het onderwijs veranderen immers voortdurend. We hebben te maken met leerlingen die in een volstrekt andere context opgroeien dan die van jongeren van vijfentwintig jaar geleden. Hun leefwereld verschilt fundamenteel van die van veel medewerkers, toen zij nog jong waren. De school geeft daar een antwoord op en elke school van Singelland geeft daar een eigen invulling aan, passend bij de leerlingen.

Onderwijscoöperatie VO Friesland
Nagenoeg alle Friese scholen voor voortgezet onderwijs hebben in 2025 de krachten gebundeld in de coöperatie VO Friesland. Het doel is om door samenwerking de positie en identiteit van Friese scholen te versterken en van elkaar te leren. Dit kan door ervaringen te delen, bijvoorbeeld op het gebied van scholing en ontwikkeling en kwaliteitsbeleid. De concrete activiteiten bestaan o.a. uit: een mobiliteitscentrum, loopbaanbegeleiding en inkoop.

Belangrijke adressen

Raad van toezicht
Voorzitter Dhr. K. de Groot, Stichting voor Openbaar Voortgezet Onderwijs in de gemeenten Smallingerland, Tytsjerksteradiel en Achtkarspelen, Postbus 112, 9200 AC Drachten, tel. (0512) 58 23 45

Voorzitter College van Bestuur
Dhr. Frank Dost, Van Haersmasingel 37, 9201 KN Drachten, Postbus 112, 9200 AC Drachten, tel. (0512) 58 23 45. I www.singelland.nl, E info@singelland.nl

Scholen Singelland
Singelland Burgum: Schoolstraat 101, 9251 EB Burgum Postbus 35, 9250 AA Burgum T (0511) 46 02 10, E info.burgum@singelland.nl
Internationale Schakel Klassen: Zetveld 38, 9202 LM Drachten T (0512) 54 61 65, E info.isk@singelland.nl
VO Surhuisterveen: Langelaan 18, 9231 EN Surhuisterveen Postbus 13, 9230 AA Surhuisterveen T (0512) 36 90 90, E info.surhuisterveen@singelland.nl
Het Drachtster Lyceum: Torenstraat 28, 9201 JW Drachten Postbus 37, 9200 AA Drachten T (0512) 57 10 20, E drachtsterlyceum@singelland.nl
PRO Drachten: De Ring 4, 9202 NW Drachten T (0512) 51 76 24, E info@prodrachten.nl
Van Haersmasingel: (hoofdvestiging incl. centrale dienst): Van Haersmasingel 37, 9201 KN Drachten Postbus 112, 9200 AC Drachten T (0512) 58 23 45, E info.vhs@singelland.nl
BHS Gorredijk: Hendrik Ringenoldusstrjitte 3, 8401 PV Gorredijk. T (0513) 463 455 E info.bhs@singelland.nl
Matrix Lyceum: Postadres: Torenstraat 28, 9201 JW Drachten. N.b. De ingang van het Matrix Lyceum bevindt zich aan de achterzijde van Het Drachtster Lyceum aan de Lijsterstraat. T (0512) 57 10 20, E. r.gerbenzon@singelland.nl
Havotop Burgum: Minnertshof 17, 9251 BH Burgum. T. (0511) 70 57 00, E. info@havotop.nl

Klachten en bezwaren
Voor de behandeling van klachten geldt de klachtenprocedure van de landelijke Stichting Onderwijsgeschillen waarbij OSG Singelland is aangesloten. Hierbij wordt ervan uitgegaan dat eerst wordt geprobeerd klachten op te lossen op de plek waar deze ontstaan: op de school in direct overleg met de betrokken partijen. Soms met behulp van een mentor, coördinator, directeur of interne vertrouwenspersoon. U vindt de contactpersonen in de schoolgids van de scholen.
Lukt het niet via de interne procedure, kan er ook gekozen worden voor de externe, meer formele procedure via de Stichting Onderwijsgeschillen (Postbus 85191, 3508 AD Utrecht. Telefoon (030) 28 09 590, E-mail: info@ onderwijsgeschillen.nl).
Er is ook een Commissie van Beroep. Deze commissie behandelt uitsluitend bezwaren die de leerlingen en/of ouders instellen tegen beslissingen met betrekking tot het examen. Adres: Postbus 112, 9200 AC Drachten.

Bezwaar aantekenen tegen besluiten van de schoolleiding in het kader van de Algemene Wet Bestuursrecht (AWB) bijvoorbeeld toelating, schorsing en verwijderen van een leerling kunt u doen bij de voorzitter van het College van Bestuur van OSG Singelland, de heer F. Dost, Postbus 112, 9200 AC Drachten.

Er kan gebruikgemaakt worden van de zogenaamde Klokkenluidersregeling. Dit is een regeling die het mogelijk maakt dat (vermoedens van) ernstige misstanden worden gemeld bij een onafhankelijke commissie, die vervolgens een onderzoek instelt. Dit kunt u melden bij: secretariaat Scholengroep Pompeblêd: info@pompebled.nl

Bekijk hier de klachtenregeling van OSG Singelland
Bekijk hier de klokkenluidersregeling

Inspectie voor het Onderwijs
Inspectie van het onderwijs, info@winsp.nl, www.onderwijsinspectie.nl.
Vragen over onderwijs: 088 – 66 96 060 (gratis).

Meldpunt vertrouwensinspecteur voor het Onderwijs
Ouders, leerlingen, docenten, directies en besturen, maar ook vertrouwenspersonen kunnen de vertrouwensinspecteur van de Inspectie van het Onderwijs raadplegen wanneer zich in of rond de school (ernstige) problemen voordoen op het gebied van:

  • seksueel misbruik (zedenmisdrijven)
  • seksuele intimidatie
  • psychisch en fysiek geweld (waaronder pesten)
  • discriminatie en radicalisering

De vertrouwensinspecteur luistert en informeert. Zo nodig adviseert de vertrouwensinspecteur ook, bijvoorbeeld over een traject naar het indienen van een formele klacht of het doen van aangifte.

Als een medewerker op enigerlei wijze bekend is geworden met een mogelijk zedenmisdrijf door een met taken belaste persoon richting een minderjarige leerling of student, moet deze medewerker dit direct melden bij het schoolbestuur. Dit heet de meldplicht. Het is niet voldoende om een tussenpersoon te informeren, zoals bijvoorbeeld een lid van de schoolleiding of een vertrouwenspersoon. De meldplicht geldt voor alle met taken belaste personen op een school of instelling.

Als een bestuur een mogelijk vermoeden heeft van seksueel misbruik door een met taken belaste persoon jegens een minderjarige leerling of student, is het bestuur verplicht onverwijld contact op te nemen met de vertrouwensinspecteurs. Als er uit het overleg blijkt dat er sprake is van een redelijk vermoeden, draagt de vertrouwensinspecteur het bestuur op aangifte te doen.

De vertrouwensinspecteurs zijn te bereiken via het nummer 0900-111 3 111.

Ondersteuning en begeleiding

Singelland biedt leerlingen en hun ouders in samenwerking met verschillende instanties ondersteuning en begeleiding wanneer en waar dat nodig is. 
 

ondersteuning op maat

 

Expertise Centrum Singelland (ECS)
Het Expertise Centrum Singelland (ECS) heeft de deskundigheid in huis om leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben te begeleiden. Het ECS bestaat uit orthopedagogen /(GZ-)psychologen, schoolmaatschappelijk werkers en medewerkers dyslexie- en testcentrum. De medewerkers van het ECS worden ingezet op alle scholen van Singelland, maar ook op andere scholen in de regio zoals op het Linde College, Terra Wolvega en Terra Eelde, Aeres VMBO Buitenpost, het Lauwers College en het Stellingwerf College. 

Schoolmaatschappelijk werker 
Leerlingen en ouders kunnen bij een schoolmaatschappelijk werker terecht wanneer er problemen zijn die zich voordoen op school (pesten, onzekerheid etc.) of in de thuissituatie (scheiding, veel ruzies thuis etc.). De mentor of loopbaancoach kan een leerling aanmelden voor bespreking in het ondersteuningsteam (dit na toestemming van de ouders). 
Leerlingen worden door middel van bijvoorbeeld posters in de school gewezen op de mogelijkheid een afspraak te maken met de schoolmaatschappelijk werker. De leerling kan ook zelf een afspraak maken wanneer hij of zij hier eens over wil praten, zonder dat dit verder aan iemand bekend wordt gemaakt. Ook ouders die zich wellicht zorgen maken over hun kinderen kunnen hierover contact opnemen met de schoolmaatschappelijk werker. De tijden van de spreekuren en bereikbaarheid van de schoolmaatschappelijk werkers zijn bekend bij de administratie van onze school. De gesprekken die de maatschappelijk werkers met onze leerlingen voeren zijn vertrouwelijk. Wanneer u zich zorgen maakt over uw kind, kunt u desgewenst contact opnemen met de maatschappelijk werker via de teamleider. 

Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) 
Iedereen heeft weleens vragen over opvoeden, opgroeien en gezondheid, wil daar meer over weten of is op zoek naar advies. Dan is het prettig om met iemand te kunnen overleggen. In elke gemeente is een gebiedsteam actief. Voor de gemeente voeren zij de Jeugdwet, de Wet maatschappelijke ondersteuning (wmo) en een deel (schuld & financiën) van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening uit. Zij helpen en ondersteunen alle inwoners van 0 tot 100 jaar, die hulp of ondersteuning nodig hebben op gebied van wonen, welzijn & meedoen, opvoeden & opgroeien en schuld & financiën. Ze ondersteunen inwoners die dat zelf niet kunnen organiseren. De gebiedsteams zijn er ook voor mensen die zorgen hebben om een ander.

Dat kan met familie of een goede vriend(in), maar ook bij Carins, de plek voor iedereen die informatie, hulp of begeleiding zoekt bij opvoeden en opgroeien in de gemeente Smallingerland, maar ook in uw woongemeente. Bij Carins kan iedereen, (aanstaande) ouders, verzorgers, jongeren en professionals, terecht met vragen over opvoeden, opgroeien en gezondheid. Geen enkele vraag is raar, hoe klein, onschuldig of ingewikkeld ook. Bijvoorbeeld over slapen, voeding, het niveau van uw kind, pesten, alcohol, school(keuze), relaties, seksualiteit, drugs of andere thema’s.
  
Meer informatie en contact
Advies van het CJG is gratis, dus bel, mail of maak een afspraak als je liever langs wilt komen. Op school zijn de contactgegevens van de schoolconsulent School CJG-er bekend. Wenst u meer informatie? Kijk op carins.nl.
Vertrouwenspersoon/GGD Fryslân 

Wie een probleem heeft of een klacht wil indienen, kan van de vertrouwenspersoon raad en advies krijgen. Op iedere locatie van Singelland zijn één of meer vertrouwenspersonen. De namen zijn te vinden in de schoolgidsen van onze scholen. Ook kan Singelland de leerlingen een externe vertrouwenspersoon aanbieden. Onze school is voor de externe vertrouwenspersoon aangesloten bij GGD Fryslân. De vertrouwenspersoon handelt de klacht af volgens een vaste procedure, behandelt alle zaken strikt vertrouwelijk en is geen verantwoording schuldig aan de school. Hierdoor kan een kind en/of ouder/verzorger vrijuit spreken en een klacht voorleggen. De vertrouwenspersoon voor onze scholen is mevr. A. Tadema, bereikbaar via telefoonnummer 06-22970965 of via e-mail a.tadema@ggdfryslan.nl

Meer info 
GGD Fryslân heeft folders ontwikkeld: 'vertrouwenspersoon voor ouders’ en ’vertrouwenspersoon voor jongeren’. Deze folders zijn te downloaden via www.ggdfryslan.nl 
Algemene contactgegevens 
GGD Fryslân, Postbus 612, 8901 BK Leeuwarden, tel. (088) 22 99 222.

Vertrouwensinspecteur 
Landelijk zijn enkele onderwijsinspecteurs aangewezen als vertrouwensinspecteur. Het Meldpunt Vertrouwensinspecteurs is te bereiken via 0900-111 31 11 (lokaal tarief). Zaken als seksueel misbruik, fysiek of psychisch geweld, maar ook discriminatie of extremisme kunnen hier worden gemeld.

Advies- en Meldpunt Kindermishandeling (AMK) Friesland 
‘Veilig Thuis’ is er voor advies en hulp rond huiselijk geweld en kindermishandeling. U kunt bij deze instantie terecht als u zelf hulp zoekt of als u zich zorgen maakt over iemand anders: 
- voor informatie en advies; 
- om signalen te bespreken die op kindermishandeling kunnen wijzen; 
- om een vermoeden van kindermishandeling te melden. Meestal vertellen mishandelde kinderen of degene die hen mishandelt niet uit zichzelf over de situatie. Voor hen is het van groot belang dat mensen in hun omgeving de mishandeling opmerken en er iets aan doen. Veilig Thuis geeft advies en informatie over kindermishandeling. Bij een melding doet Veilig Thuis onderzoek, bekijkt of er hulp nodig is en verwijst dan door naar de juiste hulpverlening. Telefoonnummer landelijk: (0800) 2000, telefoonnummer provinciaal: (058) 2333777. Veilig Thuis maakt onderdeel uit van Regiecentrum Bescherming en Veiligheid.   

Kindermishandeling 
Ook kinderen en jongeren mogen bellen voor zichzelf of voor een ander. Meer informatie is te verkrijgen bij Regiecentrum Bescherming en Veiligheid, Postbus 312, 8901 BC Leeuwarden. Tel. (058) 233 37 77, www. regiecentrumbv.nl of mail naar info@regiecentrumbv.nl

Protocol Meldcode Singelland 2024-2026
Op de scholen van Singelland zijn collega’s benoemd tot Aandachtsfunctionaris en is er een protocol. Dit betekent dat iedereen weet wat er moet gebeuren en wie wat doet, als er tekens worden gesignaleerd van huiselijk geweld of kindermishandeling.
Keurmerk Meldcode

Grenzen aan de ondersteuningsmogelijkheden
OSG Singelland geeft de ondersteuning voor leerlingen, op een verantwoorde wijze gestalte. Het is belangrijk om te weten waar de grenzen van deze ondersteuning liggen die Singelland haar leerlingen kan bieden. Door onze ondersteuningsstructuur kunnen we veel kinderen passend onderwijs bieden, maar onze mogelijkheden zijn niet onuitputtelijk. De volgende uitgangspunten zijn (onder andere) bepalend of een leerling toegelaten kan worden tot een locatie: 
• indien een leerling ernstige gedragsproblemen met zich meebrengt, wat zou kunnen leiden tot een ernstige verstoring van de rust en de veiligheid in de groep en voor zichzelf; 
• indien een leerling een zodanige verzorging of behandeling vraagt dat daardoor zowel de zorg en de behandeling voor de betreffende leerling als het onderwijs aan de leerling onvoldoende tot hun recht kunnen komen; 
• indien het onderwijs aan een leerling met een handicap zodanig beslag legt op de tijd en de aandacht van de leerkracht, dat daardoor tijd en aandacht voor de overige (zorg)leerlingen in de groep onvoldoende of in het geheel niet kunnen worden aangeboden. 

Ongewenste omgangsvormen 
Ongewenst gedrag op school: het kan ook uw kind overkomen. Als school hebben we een klachtenregeling machtsmisbruik. Hieronder vallen klachten over discriminatie, racisme, agressie, geweld, (seksuele) intimidatie en (cyber-)pesten. Het gaat om situaties tussen leerlingen onderling en docent of aan school verbonden personeel. In de klachtenregeling zijn bepalingen opgenomen over contactpersonen, vertrouwenspersonen en de klachtencommissie. De leerling kan terecht bij de mentor, maar ook bij speciale vertrouwenspersonen. Eventueel kan contact worden gezocht met een vertrouwensarts. Het is belangrijk dat er op school een goede sfeer heerst waar iedereen zich veilig, geaccepteerd en gerespecteerd voelt.

Schoolkosten en vrijwillige ouderbijdrage

Op OSG Singelland is iedereen welkom en moet iedereen mee kunnen doen. Het volgen van onderwijs is bij OSG Singelland, zoals de wet het voorschrijft, kosteloos. Dit betekent dat de ouder(s)/verzorger(s) niet hoeven te betalen voor het reguliere onderwijs en voor de schoolboeken en/of leermiddelen (zie categorie 1 in onderstaande tabel). Ouders hebben wel te maken met schoolkosten. Dan gaat het om aanschaf van persoonsgebonden materiaal zoals bijvoorbeeld schriften, praktijkkleding, gereedschap etc. (zie categorie 2 in onderstaande tabel). 

Het Chromebook is een onmisbaar onderdeel geworden van het onderwijsleerproces. Leerlingen moeten in ieder geval over een dergelijk device kunnen beschikken om te kunnen leren en zich breed te kunnen ontwikkelen. Om onze belofte om leerlingen gelijke kansen te geven waar te maken, hebben we mogelijk gemaakt dat voor leerlingen met ingang van het schooljaar 2024 - 2025 een Chromebook ter beschikking wordt gesteld. Nieuwe leerlingen krijgen vanaf schooljaar 2024-2025 een device verstrekt via de school. De leerlingen mogen het device mee naar huis nemen. 

Met ingang van schooljaar 2024-2025 ontvangen nieuwe leerlingen een device in bruikleen van de school.  Deze leerlingen mogen het device mee naar huis nemen. Deze regeling geldt voor de volgende scholen: BHS Gorredijk, Singelland Burgum, Het Drachtster Lyceum, VO Surhuisterveen en de VHS. Voor leerlingen van het Matrix Lyceum, de ISK en PRO Drachten wordt een device beschikbaar gesteld voor gebruik tijdens schooltijd. Deze devices blijven op school.

We bieden kwalitatief goed onderwijs. Dat betekent dat we ons onderwijs aantrekkelijk en uitdagend maken en dat al onze leerlingen zich zo breed mogelijk kunnen ontwikkelen. We organiseren daarom ook veel extra activiteiten. Hiervoor vragen wij een vrijwillige ouderbijdrage. De vrijwillige ouderbijdrage bestaat uit een algemeen gedeelte voor alle locaties (dit betreft toneeluitvoeringen, workshops, materialen voor de kunstvakken en practica, activiteiten rond feestdagen en bijzondere gelegenheden etc.). Als school ontvangen wij niet voldoende middelen om deze extra’s die wij onze leerlingen willen bieden te kunnen betalen. Daarom vragen we een vrijwillige ouderbijdrage van 35 euro (zie categorie 4 in onderstaande tabel).  
Daarnaast zijn er ook schoolspecifieke activiteiten. Hierbij valt te denken aan werkweken, schoolreizen en excursies.
We zijn blij dat ouders nog steeds willen helpen de activiteiten, die wij belangrijk en onze leerlingen vooral leuk vinden, door te laten gaan. Dat gaat ook over kansengelijkheid en daar staan we voor.  
Omdat dit een vrijwillige ouderbijdrage betreft, worden leerlingen nooit om financiële redenen uitgesloten van activiteiten.

Bekijk hier de uitlegvideo vrijwillige ouderbijdrage.

schoolkosten
Tabel. Schoolkosten, ministerie OCW
De praktische uitwerking van de schoolkosten voor ouders, de vrijwillige ouderbijdrage, facturering en tegemoetkoming in schoolkosten zijn verder opgenomen bij de schoolgids van de school onder het hoofdstuk ‘Geldzaken’.
 

Onderwijs bij Singelland

Ons onderwijs
OSG Singelland biedt als scholengemeenschap met acht scholen voor voortgezet onderwijs een goede leerweg voor iedere leerling die de basisschool verlaat. Ons aanbod bestaat uit praktijkonderwijs, vmbo, havo en vwo. In de Internationale Schakel Klassen (ISK) worden niet-Nederlandstalige (allochtone) leerlingen opgevangen. Mocht blijken dat een leerling beter op zijn plaats is in een ander type onderwijs, dan kan gebruikgemaakt worden van goede afspraken over doorstroming tussen onze scholen. Ons streven is om iedere leerling op de juiste plaats te krijgen. Hiernaast hebben wij ook goede afspraken gemaakt met andere scholen, waarmee regelmatig wordt overlegd.

'Singelland biedt gevarieerd, uitdagend en kwalitatief onderwijs. Onze leerlingen worden geprikkeld het maximale uit zichzelf te halen'

Leerwegondersteuning 
Leerwegondersteuning is bedoeld voor iedere leerling die problemen ondervindt bij de voortgang van de vmbo opleiding, maar wel in staat is een diploma (of certificaat) te behalen. Singelland kent vier vormen:
- aparte lesplaats onderwijs op maat (oom) op de VHS in Drachten;
- lesplaats functie basisberoepsgerichte Leerweg (kleine groepen bbl);
- individuele leerlingbegeleiding in de overige leerwegen;
- maatwerk begeleiding.

Onderbouw
Onderbouw is het onderwijs voor alle 12- tot circa 15-jarigen. Het is bedoeld om hen een degelijke basisuitrusting mee te geven. Tijdens de onderbouw doen leerlingen kennis, inzicht én vaardigheden op, waarmee zij in hun vervolgstudie en in het maatschappelijk leven uit de voeten kunnen. Een andere doelstelling van de onderbouw is om de school- en beroepskeuze enigszins uit te stellen. Leerlingen worden in een beroepsgerichte en/of theoretische vmbo-, vmbo/havo-, havo/vwo- of gymnasium klas geplaatst. In het tweede leerjaar van de onderbouw bekijken de docenten van het vmbo samen met de ouder(s)/verzorger(s) en de leerling welk leertraject het beste gevolgd kan worden. Ter ondersteuning van dit proces krijgen de leerlingen lessen Praktische (Sector) Oriëntatie.

Na de onderbouw
Leerlingen leren verder in het vmbo, havo of vwo.
- Voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs (vmbo)
Het nieuwe vmbo telt tien beroepsgerichte profielen, waaruit leerlingen kunnen kiezen. De meeste scholen bieden daar maar een beperkt deel van aan. In Surhuisterveen kunnen leerlingen uit vier profielen kiezen; op de VHS kunnen leerlingen uit zeven profielen een keuze maken. De keuze van examenpakketten komt hierdoor deels te vervallen.
De vakken die bij een bepaald profiel horen, liggen voor het grootste deel vast. Ieder profiel kan op verschillende niveaus worden gevolgd. In het vmbo worden de niveaus leerwegen genoemd. Zo kunnen leerlingen de theoretische leerweg, de basis- of kaderberoepsgerichte leerweg volgen.
- Havo/vwo
De onderbouw bij de havo en het vwo eindigt met het derde leerjaar en gaat over in de bovenbouw. Deze bovenbouw wordt ook wel aangeduid met de term De Tweede Fase. Om de havo en het vwo beter aan te laten sluiten op het hoger onderwijs zijn er in de bovenbouw profielen ingevoerd.

Wat is passend onderwijs?
Passend onderwijs is de manier waarop onderwijs is georganiseerd voor kinderen die hulp op school nodig hebben. Het is ook de naam van een wet die in 2014 is ingevoerd om die manier van organiseren vast te leggen. Het doel van passend onderwijs is dat ieder kind een plek krijgt op een school die bij hem of haar past. Vandaar dat de term ‘passend’ onderwijs is gekozen. Passend onderwijs is geen aparte school. Het wordt georganiseerd op alle scholen in Nederland en dus ook op Singelland.

Doel van passend onderwijs
Het doel van passend onderwijs zit al in de naam: leerlingen onderwijs bieden dat bij hen past. Daarvoor krijgen leerlingen ondersteuning als dat nodig is. Als dat goed lukt, zijn er geen leerlingen meer die thuiszitten of onderwijs op een onjuist niveau volgen. Om de ondersteuning op school goed te organiseren, werken scholen binnen een regio of stad samen in een zogenoemd samenwerkingsverband. Singelland maakt samen met 34 andere schoollocaties deel uit van het samenwerkingsverband SMW Zuidoost-Friesland. Binnen het samenwerkingsverband maken de scholen afspraken over de ondersteuning op scholen, de doorverwijzing naar het speciaal onderwijs en de verdeling van de beschikbare middelen. Deze afspraken worden vastgelegd in een ondersteuningsplan. Elke school binnen het samenwerkingsverband mag zelf bepalen hoe zij het onderwijs aan haar leerlingen vormgeeft. Daarbij wordt gewerkt met twee begrippen: basisondersteuning en extra ondersteuning.

Wat is basisondersteuning?
Elke school van Singelland biedt ondersteuning aan leerlingen. Denk aan hulp bij dyslexie, ondersteuning bij leerproblemen of een training voor sociale vaardigheden. De ondersteuning die iedere school kan bieden, heet basisondersteuning (ook wel lichte ondersteuning genoemd). Deze ondersteuning is bedoeld voor leerlingen die dit nodig hebben. Soms gebeurt dit individueel, soms in een klein groepje. Omdat deze hulp meestal niet heel complex is, wordt er doorgaans geen individueel plan voor opgesteld. Uiteraard wordt de ondersteuning wel besproken met ouders tijdens gesprekken op school. Binnen het samenwerkingsverband is afgesproken dat alle schoollocaties voldoen aan de minimale eisen van de onderwijsinspectie voor basisondersteuning.
De basisondersteuning bestaat uit vier domeinen:
- Onderwijs
- Begeleiding
- Beleid
- Organisatie

We verwijzen hierbij naar het oordeel van de Onderwijsinspectie en naar de website van Vensters voor Verantwoording, waar objectieve informatie (zoals kengetallen) over de kwaliteit van onze scholen te vinden is.
We zijn trots op onze resultaten, maar we jagen geen cijfers na. Kwaliteit is méér dan wat je in getallen kunt uitdrukken. We bieden onze leerlingen een veilige leeromgeving, waar je écht wordt gekend en waar je deel uitmaakt van de schoolgemeenschap. Deze persoonlijke en warme sfeer draagt bij aan het gevoel van veiligheid en het besef dat je ertoe doet.

Wij sluiten op een praktische manier aan bij de ontwikkeling van onze leerlingen. Dat betekent dat we rekening houden met hun onderwijsbehoeften. Waar nodig bieden we extra ondersteuning. We houden rekening met verschillen tussen leerlingen – in aanbod, tijd en instructie.
De voortgang van onze leerlingen volgen we zorgvuldig. We analyseren hun resultaten regelmatig en bespreken deze binnen de teams. Daarbij kijken we niet alleen naar de leerprestaties, maar juist ook naar het welbevinden van de leerling. Hiervoor gebruiken we een samenhangend leerlingvolgsysteem.

Organisatie van onze ondersteuning
Ook over de organisatie van onze ondersteuning zijn wij tevreden. De eerste lijn is altijd de mentor/coach. Singelland heeft een eigen expertisecentrum (ECS) op het gebied van ondersteuning en begeleiding. Wij beschikken daarbij over een goed functionerend ondersteuningsteam (op elke school), waarbij de besprekingen met ouders gedeeld worden. Het ondersteuningsteam bestaat uit een orthopedagoog, intern begeleider, jeugdverpleegkundige en schoolmaatschappelijk werker.
Op de websites van de scholen vindt u meer informatie over dit onderwerp. 

Extra ondersteuning
Heeft een leerling meer hulp nodig dan de basisondersteuning? Dan is er sprake van extra ondersteuning. De scholen van Singelland organiseren de extra ondersteuning op hun eigen manier. Ook biedt niet iedere school dezelfde extra hulp. Hoe de school de extra ondersteuning organiseert staat in het schoolondersteuningsprofiel. Dit is het plan van de school voor de hulp en begeleiding die een antwoord kan zijn op de ondersteuningsvraag van uw kind. Krijgt je kind extra ondersteuning? Dan maakt de school hiervoor een individueel plan. Dit heet een ontwikkelingsperspectief OPP. Daarnaast heeft de school een zorgplicht voor kinderen die extra ondersteuning krijgen.

Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, beschikken onze scholen over specifieke deskundigheid. Daarnaast kunnen wij een beroep doen op deskundigen van buiten. Wij begeleiden bijvoorbeeld leerlingen met ADHD en leerlingen met een licht autistische stoornis en er is specifieke deskundigheid op het gebied van dyslexie, dyscalculie en hoogbegaafdheid. Extern maken wij vooral gebruik van de expertise van het samenwerkingsverband. Zo kunnen ambulante begeleiders worden geraadpleegd. Het gaat daarbij niet om een bepaalde diagnose, zoals ADHD, maar om de vraag wat de belemmerende factoren zijn en of de school in staat is om een leerling daarin te begeleiden. De norm is dat ouders en school het er over eens zijn dat de leerling met de begeleiding en ondersteuning die de school biedt of kan gaan bieden zijn schoolloopbaan met succes kan volgen. Singelland heeft ook scholen waar een specifiek ondersteuningsaanbod is voor bijvoorbeeld TOS (op de VHS) en structuurklassen (op de VHS en Het Drachtster Lyceum). Ook op de andere scholen wordt gewerkt met specifieke groepen.

Zorgplicht scholen
Scholen moeten ervoor zorgen dat elk kind een passende plek krijgt – ook als het kind extra begeleiding en ondersteuning nodig heeft. Deze verplichting voor scholen heet zorgplicht. De zorgplicht geldt voor kinderen die al op school zitten én voor kinderen die worden aangemeld.
De school zoekt in overleg met de ouders een passende plek:
- op de eigen school (eventueel met een ontwikkelingsperspectiefplan, OPP),
- op een andere reguliere school, als de school van keuze de benodigde hulp niet kan bieden,
- of op een school voor (voortgezet) speciaal onderwijs.

Met de zorgplicht wil de overheid voorkomen dat kinderen van school naar school worden gestuurd, bijvoorbeeld omdat de school van keuze geen passend onderwijs kan bieden.

Wet versterking positie ouders
In 2025 treedt de Wet ‘Versterking positie ouders en leerlingen in passend onderwijs’ in werking. Met deze wet moeten scholen het volledige ondersteuningsaanbod opnemen in de schoolgids en moeten zij leerlingen hoorrecht geven over hun ontwikkelperspectief (OPP) en over het ondersteuningsaanbod. Ook zijn alle samenwerkingsverbanden vanaf 1 januari 2025 verplicht een ouder- en jeugd steunpunt te hebben. 

Welk onderwijs op welke school?

De VHS biedt:
Onderbouw:
- schakelklas
- oom B/K
- vmbo K/T
- TL/havo
Bovenbouw:
- theoretische leerweg met praktijkgerichte programma’s: Z&W, TIV, MVI en HBR
- basis- en kaderberoepsgerichte leerwegen met de profielen:
o Techniek:
- Bouwen, Wonen en Interieur (BWI)
- Produceren, Installeren en Energie (PIE)
o Zorg & Welzijn (Z&W)
o Horeca, Bakkerij en Recreatie (HBR)
o Dienstverlening & Producten (D&P)

Het Drachtster Lyceum biedt:
- havo
- vwo (atheneum en gymnasium)

VO Surhuisterveen biedt:
Onderbouw:
- vmbo
- vmbo tl+/havo
Bovenbouw:
- theoretische leerweg met de profielen, techniek, economie, zorg en welzijn en landbouw.
- basis- en kaderberoepsgerichte leerwegen met de profielen:
o Bouwen, Wonen en Interieur
o Mobiliteit & Transport
o Dienstverlening & Producten
o Zorg & Welzijn

Singelland Burgum biedt:
Onderbouw:
- vmbo
- havo/vwo
Bovenbouw:
- vmbo: theoretische leerweg 
- havo (Havotop in samenwerking met CSG Liudger)

BHS Gorredijk biedt:
Onderbouw (heterogene klassen):
- vmbo, havo/vwo
Bovenbouw:
- vmbo
- havo (t/m leerjaar 3)
In de derde klas van de beroepsgerichte leerweg is er keuze uit drie profielen:
- Techniek
- Zorg & Welzijn
- Economie & Ondernemen

De ISK biedt
onderwijs voor leerlingen die nog niet genoeg Nederlands spreken om naar het voortgezet onderwijs te kunnen, zoals asielzoekers en immigranten. In de Internationale Schakel Klassen leren zij goed Nederlands, zodat zij daarna naar praktijkonderwijs, vmbo, havo, vwo of mbo kunnen doorstromen.

PRO Drachten biedt:
praktijkonderwijs en PRO-vmbo, bestemd voor leerlingen van 12 tot 18 jaar. Het doel van dit onderwijs is om de leerlingen zo goed mogelijk voor te bereiden op arbeid en/of vervolgonderwijs en maatschappij. Dit gebeurt door middel van aan de praktijk getoetste stages en het kunnen behalen van certificaten en diploma’s. Op deze wijze wordt de leerlingen een reëel perspectief geboden om actief deel te nemen aan de arbeidsmarkt of een vervolg te kiezen binnen het Middelbaar Beroeps Onderwijs.

Het Matrix Lyceum:
is een school die passend onderwijs biedt voor havo/vwo-leerlingen met een specifieke ondersteuningsbehoefte op het gebied van leren en gedrag. De school bestaat uit een samenwerking tussen Openbare Scholengemeenschap Singelland, locatie Het Drachtster Lyceum en Stichting RENN4, locatie VSO De Zwaai en is gevestigd naast Het Drachtster Lyceum. Er wordt kleinschalig onderwijs op maat geboden aan leerlingen op havo- en vwo-niveau met een specifieke ondersteuningsbehoefte, waarin het regulier onderwijs (nog) niet kan voorzien. De toelatingscommissie van Het Matrix Lyceum beoordeelt aan de hand van het aanmeldingsdossier of de school die ondersteuning kan bieden die de leerling nodig heeft om het diploma te halen. De werkwijze en de ontwikkeling van het Matrix Lyceum sluiten naadloos aan bij de Wet op Passend Onderwijs.

Kwaliteit van het onderwijs
De inspectie bezoekt onze scholen op diverse momenten en met verschillende soorten onderzoeken. Daarnaast kunt u de website www.scholenopdekaart.nl raadplegen. Naast de gegevens die door de inspectie bekend worden gemaakt, biedt deze site belangstellenden de mogelijkheid om extra informatie te verschaffen over de kwaliteit van de school. Zoek op ‘Singelland’ en u treft onze kwaliteitsgegevens aan, inclusief examenuitslagen. De website biedt ook de mogelijkheid om scholen met elkaar te vergelijken.

Openbaar onderwijs
OSG Singelland is een openbare school voor voortgezet onderwijs. Dat betekent dat iedere leerling welkom is en iedere medewerker benoembaar, ongeacht levensovertuiging, godsdienst, politieke overtuiging, afkomst, geslacht of seksuele geaardheid. We geven actief invulling aan de pluriformiteit die onze samenleving kenmerkt. In het openbaar onderwijs leren we van én met elkaar door elkaar te ontmoeten. We verkennen elkaars culturele, levensbeschouwelijke en sociaal economische achtergronden, altijd op basis van gelijkwaardigheid en wederzijds respect voor de verschillen die er tussen ons zijn. Deze verkenning en dialoog gaan we aan vanuit de overtuiging dat we elkaar nodig hebben om verder te komen: vandaag op school en morgen in de samenleving. Onze medewerkers zetten zich gezamenlijk in voor één scholengemeenschap, bekend om de hoge kwaliteit van onderwijs, leerlingbegeleiding en dienstverlening. Tegelijkertijd is er binnen onze school ruimte voor verschil: deelscholen, diensten en medewerkers vertalen onze gezamenlijke ambitie op een manier die past bij hun eigen situatie, met oog voor het grotere geheel.

Fries
Het vak ‘Friese taal en cultuur’ is met één lesuur per week een verplicht schoolvak voor alle leerlingen in de brugklas. In onze tweetalige provincie is het schoolbeleid het vak Fries als tweede taal een volwaardige plaats toe te kennen, in het kader van cultuuroverdracht en als erkenning van de moedertaal van een aanzienlijk deel van onze leerlingenpopulatie. Met niet-Friestalige leerlingen wordt in de les rekening gehouden; de nadruk ligt op cultuuroverdracht, lees- en luistervaardigheid en mondelinge taalbeheersing. In de bovenbouw kan Fries als examenvak worden gekozen.

Muziek
Vanaf schooljaar 2023-2024 kunnen leerlingen muziek als examenvak kiezen op Het Drachtster Lyceum en de VHS.
 

Sponsorbeleid

Ons sponsorbeleid is gebaseerd op het meest recente convenant sponsoring onderwijs 2025-2029. Dit convenant bevat duidelijke afspraken over hoe wij met sponsoring omgaan. In het kort komt het op het volgende neer:

Wat is sponsoring?
Sponsoring betekent dat een bedrijf of organisatie iets aan de school geeft, zoals geld, spullen of hulp, in ruil voor een tegenprestatie. Bijvoorbeeld reclame maken voor het bedrijf. Sponsoring kan meerwaarde hebben voor de school, maar het moet altijd eerlijk en goed geregeld zijn.

Belangrijke regels:

  1. Onderwijs staat voorop: Sponsoring mag nooit invloed hebben op hoe leerlingen leren of hoe de school werkt. De ontwikkeling van leerlingen is het allerbelangrijkste.
  2. Geen verplichtingen: Leerlingen worden nooit gedwongen om iets te kopen of te doen door of voor een sponsor. Reclame mag alleen als het bijdraagt aan de leeromgeving van onze leerlingen.
  3. Transparantie: De school moet altijd duidelijk zijn over wie de sponsoren zijn en wat ze doen.
  4. Toestemming: De medezeggenschapsraad (MR) moet akkoord gaan met elke sponsorovereenkomst.
  5. Geen schade: Sponsoring mag nooit schadelijk zijn voor leerlingen. En het moet passen bij de doelen van de school.

    Wat mag niet?
  • Sponsoring die het onderwijs beïnvloedt.
  • Reclame die niet bijdraagt aan de leeromgeving van leerlingen.
  • Het delen van persoonlijke gegevens van leerlingen met sponsoren.

Waarom is dit belangrijk?
Het convenant zorgt ervoor dat sponsoring eerlijk en veilig blijft. Het beschermt onze leerlingen, zodat zij altijd goed onderwijs krijgen zonder ongewenste invloed van bedrijven.
Bij vragen over sponsoring, kun je altijd terecht bij je mentor of de schoolleiding!