Overslaan en naar de inhoud gaan

Title
schoolgids isk

Schoolgids 2021-2022

Een warm welkom op een veilige en veelkleurige school van Singelland

reinald gerbenzonDe ISK in Drachten verzorgt al meer dan vijfentwintig jaar onderwijs aan leerlingen die de Nederlandse taal onvoldoende beheersen. Op de ISK leren de leerlingen tot 18 jaar de taal kennen en de cultuur begrijpen. De ISK kan als expertisecentrum voor anderstaligen ook adviezen opstellen voor begeleiding van anderstalige leerlingen op reguliere scholen. 
Tevens bieden we in samenwerking met diverse gemeenten, het programma 'Perspectief', dat jongvolwassen statushouders (18-25 jaar) begeleidt naar een vervolgopleiding of werk.

Wij willen als school een veilige leeromgeving bieden, waarbinnen leerlingen zich ‘thuis’ gaan voelen. Binnen de kleinschaligheid en veiligheid van de ISK vinden leerlingen een stevige basis. Vanuit die basis kunnen zij weer verder groeien en zich ontwikkelen tot mensen die een waardevolle bijdrage kunnen leveren aan onze samenleving. 
Op de ISK willen wij een klimaat scheppen waarin met plezier en resultaat wordt gewerkt. 

Namens het team,
Reinald Gerbenzon, directeur ISK

T 0512 54 61 65
r.gerbenzon@singelland.nl

Direct naar het thema van je keuze:

Ziekte en Verzuim

‘Ik vertel je alles over als je afwezig bent’

andrea middelkamp


Andrea Middelkamp, administratief medewerker
T 0512-546165
@ a.middelkamp@singelland.nl


Ziekte en absentie
Wanneer een leerling ziek is, moeten ouders of verzorgers dit vóór 9.00 uur melden bij de administratie van de ISK, telefoon (0512) 54 61 65. Om 8.55 uur gaat de eerste bel. Om 9.00 uur gaat de tweede bel. Wanneer een leerling te laat is, moet de leerling een briefje halen bij de administratie. Daarna mag de leerling de les in. Wanneer een leerling drie keer ongeoorloofd te laat komt, dan moet hij of zij een uur nakomen. Ouders of verzorgers worden hiervan op de hoogte gebracht. Absentie wordt door de mentor genoteerd. Bij regelmatige afwezigheid wordt de leerplichtambtenaar ingeschakeld.

Verlof 
Het is mogelijk verlof aan te vragen bij bijzondere persoonlijke omstandigheden. Dat is bijvoorbeeld een verhuizing of een trouwerij. Aanvragen voor verlof kunnen schriftelijk ingediend worden bij de directeur. In noodgevallen kan het ook mondeling. 

Leren op Singelland ISK

'Je kunt pas leren als je je thuis voelt'

sylvia bergsmaSylvia Bergsma, docent NT2 en mentor/coach

T 0512-546165
@ s.bergsma@singelland.nl

ISK
ISK betekent Internationale Schakel Klassen. De ISK is een school voor anderstalige leerlingen van 12 tot 18 jaar, die de Nederlandse taal moeten leren. Ze doen daar gemiddeld twee jaar over. Als het taalniveau voldoende is, worden de leerlingen geschakeld naar het reguliere voortgezet onderwijs. Welke mogelijkheden er zijn voor vervolgonderwijs is verderop te lezen op deze website. De ISK moet gezien worden als de schakel tussen de school in het land van herkomst en de Nederlandse school. De ISK Drachten heeft een regionaal karakter. Dat betekent dat veel leerlingen niet alleen uit Drachten komen, maar ook uit de wijde omgeving van Drachten. Het aantal leerlingen varieert per schooljaar. Het is mede afhankelijk van de politieke situatie in de wereld. In het schooljaar 2019-2020 telde de school 170 leerlingen. De ISK is een locatie van OSG Singelland. De leiding van OSG Singelland is in handen van de voorzitter van het College van bestuur, meneer Schram. Hij is bereikbaar op de hoofdvestiging van OSG Singelland aan de Van Haersmasingel 37 te Drachten. De schooldirecteur van de ISK is meneer Gerbenzon. 

Missie en Visie
De ISK is een multiculturele school. De leerlingen verschillen niet alleen in nationaliteit, maar ook in leeftijd, onderwijsachtergrond en toekomstperspectief. De ISK wil een veilige school zijn, waarbinnen leerlingen zich kunnen ontwikkelen en kunnen werken aan hun toekomstperspectief, daarbij rekening houdend met hun specifieke omstandigheden. Pedagogisch handelen vormt de kern van het onderwijs op de ISK. De ISK leerling wordt ’op maat’ bediend om door te stromen naar het Nederlandse reguliere onderwijs en om bagage mee te krijgen om weerbaar en vaardig te zijn. Zodoende kan hij zich staande houden in elke samenleving waarin hij tijdens zijn leven terecht komt. 

Wie zijn wij en waar staan wij voor? 
ISK Drachten is een school van OSG Singelland. ISK Drachten is een openbare school. Dit betekent dat iedereen welkom is, ongeacht huidskleur, seksuele voorkeur, geslacht of levensovertuiging. Discriminatie en racisme zijn voor ons onacceptabel. 

Pedagogisch klimaat 
Wie de ISK binnenstapt, ervaart onmiddellijk een bijzondere sfeer van geborgenheid, veiligheid en betrokkenheid onderling naar elkaar, zowel bij de leerlingen als bij het team. De ISK is een leer- en leefgemeenschap waarbij de ontwikkeling van het individuele kind centraal staat. In deze leeromgeving wordt vanuit de basisbehoeften gewerkt. Dit baseren we op de piramide van Maslow. 

piramide van maslow
Piramide van Maslow

Als school zijn wij een leer- en werkgemeenschap 
Binnen deze gemeenschap hebben we regels opgesteld, omdat we daardoor goed onderwijs kunnen geven en in een prettige en veilige sfeer kunnen leren en werken. Het is belangrijk dat iedereen deze regels kent en ernaar handelt. Praktisch:
- Leerlingen hebben de plicht zich in te spannen voor het volgen van onderwijs. We verwachten dat je actief meedoet! Zorg ervoor, dat je dagelijks je spullen bij je hebt: schooltas met schoolspullen (zoals map, papier, pen, potlood, gum, sportkleding en dergelijke).
- Leerlingen en hun ouder(s)/verzorger(s) ontvangen twee keer per jaar, in december en april, een rapportage met een overzicht van de prestaties.

Docenten leren ook
De docenten van de ISK hebben regelmatig team bijeenkomsten die erop gericht zijn om van en met elkaar te leren. Enkele keren per jaar zijn dat teamdagen, waarop leerlingen vrij zijn. Gedurende het jaar zijn er ook intervisiemiddagen; daarvoor vervallen geen lessen.

Talenturen
Op donderdagmiddag zijn de talenturen. Leerlingen kiezen iedere acht weken een nieuw talentuur. Deze lessen hebben betrekking op verschillende disciplines, zoals zwemmen, kunst, uiterlijke verzorging, hout- en metaalbewerking en horeca.

ISK klassen
Een leerling die nieuw begint bij de ISK zal vaak starten in een Instroomgroep. In deze groep blijft een leerling maximaal acht weken. Naast de tijd om te wennen op de nieuwe school, wordt in deze periode ook gekeken in welke stroom en in welk taalniveau een leerling het beste past. De ISK probeert leerlingen zoveel mogelijk in groepen te plaatsen naar het gewenste uitstroomprofiel. Die uitstroomprofielen zijn: 
- P-stroom - Vervolg Praktijkonderwijs, Werk en/of inburgering 
- M-stroom - Vervolg in het mbo, 16+ 
- V-stroom - Vervolg in het vmbo/havo/vwo, 12-16 jaar
- Programma ‘Perspectief’ - specifiek traject voor 18-25-jarige statushouders

Voor leerlingen van 18 jaar of ouder is een verblijfsvergunning nodig om toegang te kunnen krijgen tot vervolgonderwijs. Per week wordt er 30 uur les gegeven. Per groep is er in principe één vaste mentor. De mentor is de contactpersonen voor de leerlingen, ouder(s), verzorger(s) en voogd(en) van de leerlingen. 

De leefregels van de ISK 
Onderstaande regels gelden voor leerlingen, medewerkers en het management van de ISK. Acht eigenwijze leefregels 
1. Op onze school is iedereen welkom! Welke huidskleur, seksuele voorkeur of geloof je ook hebt. 
2. We zijn aardig en hebben respect voor elkaar! 
3. We gaan prettig met elkaar en met elkaars spullen om. De school moet een veilige plek zijn. 
4. We luisteren naar elkaar. We krijgen de kans om onszelf te zijn en onze mening te geven. 5. Wat privé is, mag je voor jezelf houden. Geluid- of beeldmateriaal delen we alleen met toestemming van degene over wie het gaat. 
6. We helpen elkaar en komen voor elkaar op waar dat nodig is. 
7. We houden ons aan afspraken en regels. 
8. We willen een ‘gezonde school’ zijn.
 

Dagelijks reilen en zeilen

'Veiligheid staat op nummer 1, in en rondom de school'

henk buisHenk Buis, allround conciërge
T 0512-546165
@ h.buis@singelland.nl









Kantine 
Vooraf aan het eerste lesuur is er in de kantine koffie en thee. ISK-leerlingen kunnen gratis een kopje koffie of thee pakken. In de pauzes is de kantine geopend en kan er onder meer thee, koffie, broodjes, soep en fruit worden gekocht. Met ons aanbod willen we vooral ook een gezonde kantine zijn. De leiding over de kantine is in handen van mevrouw Pultrum.

Conciërge
De conciërge van de school heeft een ruimte bij de ingang van de school. Hij houdt het gebouw in de gaten. Hij is het aanspreekpunt voor de leerlingen buiten de lestijden en hij voert kleine reparaties in en om de school uit. De conciërge op de ISK is meneer Buis.


Regels en Veiligheid

De leefregels van de ISK 
Onderstaande regels gelden voor leerlingen, medewerkers en het management van de ISK. Acht eigenwijze leefregels 
1. Op onze school is iedereen welkom! Welke huidskleur, seksuele voorkeur of geloof je ook hebt. 
2. We zijn aardig en hebben respect voor elkaar! 
3. We gaan prettig met elkaar en met elkaars spullen om. De school moet een veilige plek zijn. 
4. We luisteren naar elkaar. We krijgen de kans om onszelf te zijn en onze mening te geven. 5. Wat privé is, mag je voor jezelf houden. Geluid- of beeldmateriaal delen we alleen met toestemming van degene over wie het gaat. 
6. We helpen elkaar en komen voor elkaar op waar dat nodig is. 
7. We houden ons aan afspraken en regels. 
8. We willen een ‘gezonde school’ zijn.

Regels binnen het gebouw
Om alles ordelijk in onze school te laten verlopen: 
- Ben je op tijd op school en in de lessen. Als je te laat bent, neem je een briefje mee van je ouder(s)/ verzorger(s). 
- Hang je jouw jas aan de kapstok, of doe je die in jouw kluisje. Hoofdbedekking uit religieuze of medische redenen is toegestaan.
- Vraag je eerst toestemming aan je docent, als je het lokaal wilt verlaten.
 - Eten en drinken doe je in de daarvoor aangewezen ruimte, zoals de kantine of op het schoolplein. Je ruimt altijd de overgebleven rommel op. Tijdens de lessen eet en drink je niet. 
- De ISK is een rookvrije school. Dat betekent dat er zowel in de school als op de schoolpleinen niet gerookt mag worden. 
- ISK is een gezonde school: we spreken elkaar aan op en nemen maatregelen tegen gebruik en misbruik van alcohol en drugs. 
- In het computerlokaal gelden extra regels waar iedereen zich aan houdt. Je hebt altijd toestemming van een docent nodig om achter een computer te mogen zitten.

Veiligheid 
Soms is het nodig om een regel op maat voor een leerling te maken. Bijvoorbeeld als een leerling zich niet houdt aan regels en afspraken in school- en lessituaties. In dat geval kunnen medewerkers van de school naar eigen inzicht bepaalde maatregelen treffen. Ook kan een leerling naar huis worden gestuurd, omdat dat nodig is voor de veiligheid in de school. Bij herhaling volgt een directiebesluit. 

Regels voor computergebruik 
In alle lokalen in het schoolgebouw kunnen leerlingen computers gebruiken. De leerling maakt gebruik van een netwerk door in te loggen. Belangrijke regels voor het computergebruik:
1. Je gebruikt de computer voor de opdracht die je van de docent krijgt.  
2. Het is niet toegestaan bestanden te verwijderen of in te breken op ongeoorloofde plaatsen.
 3. Het is niet toegestaan om programma’s en documenten op het bureaublad te plaatsen. 
4.. Het is niet toegestaan om programma’s te installeren of te downloaden.

 

De administratie
Zowel leerlingen als ouders hebben regelmatig te maken met de administratie/ receptie. Bijvoorbeeld wanneer een adreswijziging doorgegeven moet worden. Op de administratie: • worden formulieren voor reiskosten ingevuld; • kunnen schoolverklaringen worden gevraagd; • moeten afmeldingen worden doorgegeven. Op de administratie van ISK Drachten werken  mevrouw Middelkamp en meneer Helfferich.

Inschrijving: belangrijke gegevens 
Nieuwe leerlingen kunnen gedurende het hele jaar aangemeld worden bij de ISK. Na aanmelding wordt de leerling met (een van) de ouders of de voogd uitgenodigd voor een intakegesprek. De leerling moet een geldig legitimatiebewijs meenemen en als die er is een overdracht van de vorige school in Nederland. Een niveautoets kan deel uitmaken van de intakeprocedure. De nieuwe leerling start altijd op de maandag in de daarop volgende week.  
De intake periode kan worden verlengd, wanneer er nog onduidelijkheden of vragen zijn. Indien dit het geval is, wordt in overleg met de ondersteuningscoördinator een nader onderzoek gestart naar de ondersteuningsbehoeftes van de leerling. Uit dit onderzoek moet vervolgens blijken of de leerling op de ISK of op een andere school geplaatst kan worden. Soms kan de leerling niet geplaatst worden, omdat de ISK niet in de ondersteuningsbehoefte kan voorzien. Op dat moment draagt de ISK de verantwoordelijkheid om, in overleg met ouders/verzorgers, een school te vinden die zowel plaatsruimte heeft, als in de ondersteuningsbehoefte kan voorzien. Dit hoeft niet per se een school te zijn waarbij het kind al was aangemeld. De school komt altijd met een passend advies wanneer de ISK niet passend is voor de betreffende leerling. Het onderzoek en de plaatsing moeten binnen zes weken worden afgerond. Deze termijn kan, indien nodig, met vier weken worden verlengd. Dit gaat altijd in overleg met de ouders/verzorgers. Dit onderzoek wordt altijd vertrouwelijk behandeld. Tijdens het intakegesprek wordt toestemming gevraagd voor het afnemen van het non-verbale intelligentie onderzoek en voor het afnemen van het didactisch onderzoek. Mevrouw Roosma en mevrouw Voppen, zijn verantwoordelijk voor de intakes. 

De schoolleiding
De dagelijkse leiding op de ISK is in handen van mevrouw Roosma, mevrouw Voppen en mevrouw Peters. De directeur is meneer Gerbenzon.
Voor ouders en verzorgers is de schoolleiding niet het eerste aanspreekpunt: dat zijn de mentoren. Alleen in bijzondere gevallen treedt de leiding direct in contact met leerlingen en ouders of verzorgers. 
De schooldirecteur is eindverantwoordelijk voor de ISK. Hij zorgt ervoor dat alle medewerkers hun taken naar behoren uitvoeren en heeft het totaaloverzicht van alles wat er op school gebeurt. 
Een gesprek met de directeur kan door ouders of verzorgers wel altijd worden aangevraagd. 

Geldzaken

'Voor veel vragen kun je terecht op de administratie van de school waarbij je onder andere kunt denken aan geldzaken. In de onderstaande tekst vertel ik je hier iets meer over. '

rink helfferichRink Helfferich, medewerker planning en organisatie
T 0512-546165
@ r.helfferich@singelland.nl

Kluisjes 
Bij de administratie kun je een sleutel voor een kluisje aanvragen. We vragen € 5,- borg voor de sleutel van een kluisje. Wanneer een leerling de ISK verlaat, wordt de sleutel ingeleverd en ontvangt de leerling de borg terug. In jouw kluisje kun je schoolspullen bewaren. De school is niet aansprakelijk voor gestolen goederen.

Ouderbijdrage 
De toelating tot de school is gratis. Ook het lesmateriaal is gratis. Tijdens de schooldag kan elke leerling gebruik maken van een laptop of Chromebook. Onze school kent geen vrijwillige ouderbijdrage. De overgrote meerderheid van leerlingen valt onder de verantwoordelijkheid van het COA en/of de voogdij instelling Nidos. Met deze partners bestaan vaste overeenkomsten aangaande schoolkosten. 

Bijdrage schoolreis en schaatsen 
Met enige regelmaat proberen we op de ISK bijzondere activiteiten met elkaar te ondernemen. Tot die activiteiten behoren in ieder geval jaarlijks:
- Schaatsen in februari
- Voorstelling maken of bezoeken in Schouwburg De Lawei
- Schoolreis aan het einde van het jaar

Het programma wordt lopende het jaar bekendgemaakt. Het streven blijft om de kosten voor ouders zo laag mogelijk te houden. Voor het kunnen organiseren van deze activiteiten vragen we van u een bijdrage van € 25,- Indien het betalen van dit bedrag niet mogelijk is, adviseren we contact op te nemen met de school. Ondersteuning is mogelijk via de Stichting Leergeld.

Financiële ondersteuning
Sam& voor alle kinderen (met o.a. Stichting Leergeld)
Schoolreisjes, sporten, muziekles, een verjaardag vieren of een uitje. Het lijkt normaal dat alle kinderen in Nederland dit kunnen doen, maar niet elke ouder kan het betalen. Door de coronacrisis wordt de groep voor wie dit niet vanzelfsprekend is steeds groter. Ben je een ouder met weinig geld of ken je een kind dat opgroeit in deze situatie, ga dan naar de website: www.samenvoorallekinderen.nl

Verzekering 
Voor alle leerlingen is een collectieve onderwijs pakketpolis afgesloten. In de pakketpolis zijn de volgende verzekeringen opgenomen: ongevallendekking, reisverzekering en een aansprakelijkheidsverzekering. De voorwaarden van deze verzekeringen zijn te uitgebreid om hier vermeld te worden. Onder de reisverzekering vallen de excursies en de schoolreis die deel uitmaken van het onderwijsprogramma. De ongevallenverzekering ‘dekt’ de weg van en naar huis en het verblijf op school of op een stageplaats. De verzekering omvat de kosten van medische behandeling ten gevolge van een ongeval die niet door de eigen verzekering betaald worden en een uitkering bij invaliditeit of overlijden. Materiële schade aan de bril, gedragen kleding en meegenomen studiemateriaal dat persoonlijk eigendom is van de leerling, is gedekt tot een bedrag van € 250,- per geval, mits de schade het gevolg is van een ongeval dat onder de dekking van de ongevallenverzekering valt. De verzekering biedt geen dekking voor materiële schade indien deze op een andere verzekering kan worden verhaald. Het is van groot belang om een ongeval waarbij lichamelijk letsel is geleden en waarvoor geen of onvoldoende andere vergoeding zal worden toegekend, binnen 2x24 uur te melden bij de administratie van de school.

Schade en diefstal 
Indien een leerling schade berokkent aan het schoolgebouw, meubilair en dergelijke, worden de ouders/ verzorgers hiervoor aansprakelijk gesteld. Schade die een leerling aan anderen en aan de school toebrengt, komt geheel voor rekening van de leerling/ ouders/verzorgers. Ouders/verzorgers wordt geadviseerd dit risico te verzekeren door het afsluiten van een WA verzekering. Geen enkele verzekeringsmaatschappij is bereid om tegen een redelijk tarief met een school een verzekering af te sluiten betreffende schade aan of ontvreemding van eigendommen van leerlingen. Hierbij valt te denken aan kleding, (brom)fietsen, telefoons e.d. Indien ouders/verzorgers dit wensen, dienen zij dit risico zelf te verzekeren. Ter voorkoming van diefstal en het verliezen van eigendommen biedt de ISK een afsluitbaar garderobekastje. De ISK kan bij diefstal of vermissing niet aansprakelijk gesteld worden.

Boeken en ander lesmateriaal 
De leerling moet zelf een schooltas, sportkleding en sportschoenen aanschaffen. De boeken en het overige lesmateriaal worden op grond van artikel 6 WVO gratis ter beschikking gesteld. De school vraagt géén borgsom voor de boeken. Wel is de leerling verplicht zorgvuldig met de boeken om te gaan. 
Verder ontvangen leerlingen bij de start op de ISK eenmalig een etui met alle benodigde gebruiksmaterialen, onder meer: pennen, potloden, liniaal, oordopjes, schriften.
Indien leerlingen later nieuw materiaal nodig hebben, is dat eventueel voor kostprijs te koop op school. 

Bij vermissing of beschadiging, voor zover dit uitgaat boven de slijtage door normaal gebruik, kunnen de kosten in rekening worden gebracht. Onder beschadiging wordt onder meer verstaan: met potlood of pen beschreven pagina’s, dubbelgevouwen en/of gescheurde kaft of pagina’s, vlekken, gebruik van een markeerstift, ontbrekende pagina’s of een losgescheurde kaft. De school kent voor het vak rekenen ook boeken waarin geschreven mag worden. De docent zal dit duidelijk aan de leerlingen uitleggen.
 

Voortgang van uw kind

'Ik vertel je alles over de voortgang'

berber roosmaBerber Roosma, mentor, docent NT2 en verantwoordelijke intake

T 0512-546165
@ b.roosma@singelland.nl

De voortgangsrapportages
Binnen de ISK volgt iedere leerling een eigen ontwikkeling qua tempo en einddoelen. Twee keer per jaar wordt een rapportage opgesteld, waarop ouders en leerling kunnen zien hoever een leerling gevorderd is op weg naar het gewenste einddoel. Daarnaast  wordt een overzicht gegeven van de ontwikkeling in vaardigheden.
De vorderingen in de kernvakken NT2, Rekenen en Engels worden vermeld in zogenaamde referentieniveaus die landelijk zijn vastgesteld. 
Rondom de uitreiking van een rapportage is een ouderspreekmiddag georganiseerd, waar de voortgang wordt besproken.

Voortgangstoetsen
Docenten organiseren toetsen rondom de gebruikte methoden, maar er worden ook landelijk genormeerde toetsen afgenomen. Onze ISK maakt gebruik van de toetsen van bureau ICE en deze worden ‘TOA-toetsen’  genoemd: Toetsing, Ontwikkeling en Advies. Voor de verschillende taalvaardigheden en voor rekenen. wordt voor iedere leerling meerdere keren per jaar de voortgang hiermee in kaart gebracht.

Opstellen van adviezen voor vervolgonderwijs
Naarmate een leerling dichter bij de eindfase van de ISK komt, komt de definitieve advisering in beeld. Ter onderbouwing van het advies worden door de orthopedagoog toetsen afgenomen die nodig zijn. Dan gaat het bijvoorbeeld over de afname van een non-verbale intelligentietest, de WNV.
Naast het advies van de leerkrachten, geven deze testen een indicatie van leermogelijkheden.

Ondersteuning en Begeleiding

'Zie niet wat je denk te zien, maar zie wat er is'

monique petersMonique Peters, dagelijkse leiding en ondersteuningscoördinator
T 0512-546165
@ m.peters@singelland.nl


Zorgstructuur op de ISK

Het ondersteuningsteam 
Het ondersteuningsteam bestaat uit de ondersteuningscoördinator, leerlingbegeleiders, de decaan en de orthopedagoog. Zij ondernemen samen actie wanneer leerlingen in aanmerking komen voor extra zorg. Heeft een leerling een vorm van extra zorg nodig die niet op school aanwezig is, dan wordt hulp van buiten de school ingeschakeld. Er wordt altijd toestemming gevraagd aan de ouders en of voogd om een leerling te bespreken in het OT.

De ondersteuningscoördinator 
De ondersteuningscoördinator geeft leiding aan het ondersteuningsteam, coördineert de extra begeleidingsactiviteiten op de school en ontwikkelt en implementeert het ondersteuningsbeleid op de ISK. De coördinator zorgt voor de voorbereiding en de uitvoering van het gevraagde beleid vanuit het samenwerkingsverband ZuidOost Friesland en levert een bijdrage aan de inbedding van passend onderwijs op de werkvloer van de ISK. De ondersteuningscoördinator draagt zorg voor het inrichten en uitvoeren van de ondersteuningsstructuur waaronder verzuim en coördineert bij acute crisissituaties met leerlingen. De ondersteuningscoördinator op de ISK is mevrouw Peters.

De orthopedagoog 
De orthopedagoog houdt zich bezig met het adviseren en begeleiden van mentoren, docenten, ouders, verzorgers en leerlingen met betrekking tot de schoolontwikkeling van de leerling. Dit betekent dat zij onderzoekt, adviseert, observeert en gesprekken voert. Ondersteuningsvragen worden door de ondersteuningscoördinator ingebracht bij de orthopedagoog. De orthopedagoog ondersteunt de ondersteuningscoördinator in de leerlingbegeleiding en biedt hulp bij ondersteuningsvragen van docenten in de klas. De uitkomsten van testen en onderzoeken worden altijd eerst persoonlijk met de ouders en of voogden besproken door de orthopedagoog. De ISK vraagt toestemming aan ouders en of voogden om de rapportage te delen met derden. 

Na het gesprek wordt de rapportage per post verstuurd naar ouders en of voogden. De orthopedagoog heeft zitting in het zorgteam en onderhoudt ook contacten met mogelijke externe organisaties, zoals bijvoorbeeld Nidos en het AMV-team. De orthopedagoog van de ISK is mevrouw Gerdez.

Jeugdarts 
Alle leerlingen op de ISK worden opgeroepen door de jeugdarts. De leerlingen worden uitgebreid gescreend en krijgen de nodige of nog ontbrekende inentingen. De jeugdarts houdt namens GGD Fryslân spreekuur op de ISK. De jeugdarts wordt ondersteund en werkt samen met de GGD verpleegkundige. De jeugdarts en de ondersteuningscoördinator kunnen elkaar om wederzijds advies vragen.

Logopedist 
De logopediste op de ISK is mevrouw Zandbergen.. Elke donderdagochtend is zij aanwezig. De logopediste behandelt problemen in de communicatie. Het gaat om schriftelijke, mondelinge en non-verbale problemen, die te maken hebben met de stem, taal, spraak, slikken (eten en drinken) en het gehoor. De logopedist houdt zich bezig met de werking van de mond, lippen en tong. De mentor kan een hulpvraag neerleggen bij de ondersteuningscoördinator. 

De vertrouwenspersoon 
Leerlingen en personeelsleden kunnen terecht bij de vertrouwenspersoon wanneer zij te  maken hebben met ongewenst gedrag. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je het gedrag van een ander vervelend vindt, je twijfelt aan jezelf of lastig wordt gevallen. Dan kan een gesprek met de vertrouwenspersoon helpen. De vertrouwenspersonen op de ISK zijn mevrouw Hornyák en mevrouw ten Hoor.

Rots & Water
De training Rots & Water helpt bij het ontwikkelen van zelfvertrouwen, zelfbeheersing, een respectvolle omgang met mensen om hen heen en met zichzelf. Bij deze training wordt aandacht besteed aan emoties zoals boosheid, angst en verdriet. De leerlingen worden getraind om deze emoties te herkennen bij zichzelf en bij de ander. Ook leren ze om hun emoties onder controle te krijgen en tijd te nemen om te kiezen voor een goede reactie. De training bestaat uit tien lessen en wordt één uur per week gegeven in een groep van maximaal veertien leerlingen, door twee gecertificeerde docenten.
 

Meedenken en meepraten

'Ik vertel je alles over meedenken en meepraten'

alinda ten hoorAlinda ten Hoor, docent en lid locatieraad
T 0512-546165
@ a.tenhoor@singelland.nl

Leerlingenraad 
Een leerlingenraad vertegenwoordigt de mening van de leerlingen op school. In de leerlingenraad zitten leerlingen uit verschillende klassen. Eén keer per maand komt de groep bij elkaar om over verschillende onderwerpen te vergaderen. Regelmatig is er overleg met de schooldirecteur. De leerlingenraad is er om mee te denken, praten, overleggen en adviseren over wat er op school en in de klas gebeurt. De raad baseert zich daarbij op de ideeën, voorstellen, vragen, moeilijkheden en klachten van alle leerlingen.

De leerlingenraad houdt ook pauzewacht en daarnaast delen ze drie keer per week fruit uit. De leerlingenraad helpt mee bij het afnemen van een tevredenheidsonderzoek. De leerlingenraad heeft een ideeënbus voor de leerlingen, de ideeën worden besproken. De leden nemen de ideeën mee vanuit de klas en ze komen zelf ook met ideeën. Vanuit het team van de ISK kunnen ook bespreekpunten  worden ingebracht. De punten vanuit de leerlingenraad kunnen meegenomen worden naar de locatieraad. Voor meer informatie kun je terecht bij mevrouw Karim.

Locatieraad (per 1 augustus MR ISK)
De ISK heeft een locatieraad, die voor de eigen school de medezeggenschap vormt. In de locatieraad wordt instemming of advies gegeven over alle beleidszaken van de school. De locatieraad vertegenwoordigt ouders, leerlingen en medewerkers.

 

leerlingenraad isk
Leerlingenraad ISK


 

Buitenschoolse activiteiten

'Sportactiviteiten om tot bloei te komen op school'

alinda ten haorAlinda ten Hoor, docent Lichamelijke Opvoeding

T 0512-546165
@ a.tenhoor@singelland.nl


Welke activiteiten zijn er op de ISK? 
De ISK wil leerlingen de mogelijkheid bieden om deel te nemen aan diverse sporttoernooien, zodat ze kennis maken met sport buiten de school. 

Binnen Singelland vindt er 2x per jaar een voetbaltoernooi plaats, 1x voor de jongere leerlingen en 1x voor de oudere leerlingen van de school.  Naast de Singelland voetbaltoernooien is er 1x per jaar het ISK voetbaltoernooi. Bij dit toernooi mogen alle ISK scholen uit het noorden het tegen elkaar opnemen in diverse categorieën. Rondom de kerstvakantie spelen we met 2 klassen mee met het kersttoernooi op de VHS. Hierbij hebben we 1 team dat unihockey speelt tegen klas 1 en 1 team dat basketbal speelt tegen klas 2.  Als laatste doen we als school mee met Olympic Moves, dit is een landelijke sportwedstrijd waar VO scholen uit het hele land aan meedoen.  

Elk jaar is er een Singelland Familie Run welke geldt als voorronde om in het veldloopteam van Singelland te mogen.
 

Leren Leren

'Inzicht in jezelf vormt de basis voor het leren'

djura hornyakDjura Hornyák, decaan

T 0512-546165
@ d.hornyak@singelland.nl

 

De begeleiding van de leerlingen 
Het doel van de begeleiding is om leerlingen te helpen zelfstandig te worden. Elke leerling heeft recht op begeleiding. Niet alleen de leerling die problemen heeft moet worden opgevangen, maar elke leerling moet aandacht krijgen en zich geaccepteerd en veilig voelen. 

De mentor 
De mentor is voor de leerling en de ouder(s)/verzorger(s) de eerste contactpersoon. Wanneer er iets is, kan de leerling daar terecht. De mentor is er verantwoordelijk voor dat de leerling goed wordt begeleid. Het gaat daarbij niet alleen om leerprestaties, maar ook of de leerling zich prettig voelt in de klas en op school. Alle leerlingen worden met regelmaat besproken in leerlingenbesprekingen. De mentor heeft contact met de vakdocenten over de leerresultaten bij de andere vakken en ook over de werkhouding en het gedrag van de leerling. Indien er grotere problemen worden geconstateerd, kan de mentor de leerling aanmelden bij het ondersteuningsteam. De mentor neemt contact op met de ouder(s)/ verzorger(s) bij absentie waarvan de reden onduidelijk is of bij problemen die om overleg vragen. De mentor houdt de absentie van de leerlingen bij. De ondersteuningscoördinator licht de leerplichtambtenaar in bij overmatig schoolverzuim. 

De decaan 
De decaan adviseert over studie- en beroepskeuze. Zij is op de hoogte van de voor- en nadelen van een studie- of beroepsrichting en weet welke eisen de vervolgopleidingen stellen. De decaan geeft voorlichting aan leerlingen en ouders over de verschillende vervolgmogelijkheden. Daarnaast legt zij contact met de vervolgschool en zorgt voor een warme overdracht. Bovendien adviseert de decaan de mentoren bij het studiekeuzeproces. Mevrouw Hornyák is decaan op de ISK.
 

Het Rooster

'Ik vertel je alles over hoe de dag eruit ziet'

rink helfferichRink Helfferich, medewerker planning en organisatie
T 0512-546165
@ r.helfferich@singelland.nl









Lestijden ISK Drachten 
De school is open van 08.00 tot 16.30 uur. Het eerste lesuur begint om 9.00 uur.

1e lesuur : 09.00 – 09.50 uur 
2e lesuur: 09.50 – 10.40 uur 
pauze: 10.40 – 11.00 uur 
3e lesuur: 11.00 – 11.50 uur 
4e lesuur: 11.50 – 12.40 uur 
pauze: 12.40 – 13.10 uur 
5e lesuur: 13.10 – 14.00 uur 
6e lesuur: 14.00 – 14.50 uur 
7e lesuur (alleen donderdag): 14.50 – 15.40 uur 

Lesuitval 
Wanneer docenten ziek of om andere redenen afwezig zijn, wordt vervanging geregeld. 

Vakantieregeling 2021-2022 voor leerlingen en medewerkers 
Herfstvakantie: 16 oktober t/m 24 oktober 2021 
Kerstvakantie: 25 december 2021 t/m 9 januari 2022 
Voorjaarsvakantie: 19 februari t/m 27 februari 2022 
Goede vrijdag: 15 april 2022 
Tweede Paasdag: 18 april 2022 
Koningsdag: 27 april 2022 
Meivakantie: 23 april t/m 8 mei 2022 
Hemelvaart: 26 mei 2022 
Dag na Hemelvaart:  27 mei 2022
Tweede Pinksterdag: 6 juni 2022 
Zomervakantie: 16 juli t/m 28 augustus 2022 

Lessentabel
 

lessentabel
Lessentabel ISK


 

Over Singelland

Singelland is een openbare scholengemeenschap. Dat betekent dat wij algemeen toegankelijk onderwijs aanbieden.

Singelland scholen zijn bij uitstek ontmoetingsscholen, waar de eigen talenten en capaciteiten van leerlingen de norm zijn voor het resultaat.

Identiteit en Leefregels

Onze kijk op onderwijs

“Leren? Dat doe je natuurlijk op elke school, daar is OSG Singelland niet uniek in. Wie we samen zijn maakt ons bijzonder.”

Met hoofd, hart, handen èn ruggengraat
Het onderwijs op Singelland is zo ingericht dat elk kind alle mogelijkheden die het in zich heeft, op zowel cognitief (hoofd), sociaal emotioneel (hart) als creatief (handen) vlak, kan ontwikkelen. Daarnaast en in samenhang hiermee wil Singelland kinderen ook opvoeden tot mensen met ruggengraat. Zelfbewuste mensen die keuzes durven maken en kunnen omgaan met teleurstellingen. Mensen die verantwoordelijkheid durven nemen voor de groep waar ze deel van uitmaken, stevig in hun schoenen staan, een brede kijk op de wereld hebben, doorzettingsvermogen tonen, kunnen incasseren, staan voor hun principes en kritisch durven zijn. Een leerling met ruggengraat waait niet met elke wind mee, maar vindt de rust en het zelfvertrouwen om vanuit zijn eigenheid keuzes te maken. Het programma dat Singelland biedt vertoont samenhang en biedt ruimte voor keuzes. Leerlingen kunnen het onderwijs in

Onze missie
De missie van OSG Singelland laat zich dan ook samenvatten als: Talent in ontwikkeling.

Doelstellingen
De doelstellingen en ambities van OSG Singelland worden in het  Strategisch Beleidsplan uitgewerkt aan de hand van het het Singelland-Zes-Punten-Plan (SZPP):

1. maatwerk
2. gelijke kansen
3. plusdocument
4. professionalisering
5. opleiden in de school
6. maatschappelijke opdracht

Signelland in beeld

Maatwerk en gelijke kansen voor élke leerling
Singelland wil onderwijs bieden waarin elke leerling als uniek persoon kan excelleren binnen zijn of haar kunnen. Wat heeft de leerling specifiek nodig om succesvol te kunnen zijn? Docenten faciliteren het leren op niveau en bieden hierbij maatwerk voor de individuele leerling, maar differentiatie wordt ook binnen een groep aangeboden. Differentiatie heeft betrekking op o.a. het tempo, niveau, leerstijl en de interesses van de leerling.

Professionele medewerkers
We streven voortdurend naar verbetering van de kwaliteit van ons onderwijs, en daarmee: het resultaat van de leerling. Er wordt samengewerkt in een kennisgemeenschap, met nauwe onderlinge samenwerkingsverbanden. Iedere professional neemt verantwoordelijkheid voor zijn individuele taak. Door samenwerking tussen medewerkers wordt 'professionaliteit' en het daarbij behorende professionele handelen steeds opnieuw gedefinieerd

Maatschappelijke opdracht van de school
Singelland opereert actief in en met de buitenwereld en wil dit in de toekomst voortzetten, kwalitatief versterken en op onderdelen uitbreiden. Hierbij staan drie begrippen centraal: informatief, transparant en participatief. Het gaat daarbij in het bijzonder om de meerwaarde die de inzet van externe belanghebbenden voor Singelland kan hebben. Singelland heeft een drieledige maatschappelijke opdracht:
- een substantiële bijdrage leveren aan de persoonlijke ontwikkeling van leerlingen;
- leerlingen voorbereiden op het wereldburgerschap en
- leerlingen voorbereiden op werk of vervolgstudie.
Daarnaast schenkt Singelland veel aandacht aan samenwerkingsrelaties. Zo maakt Singelland deel uit van coöperatie Pompeblêd en wordt er intensief samengewerkt met collega-scholen, zoals met CSG Liudger (havoTOP Burgum) en RENN4 (Matrix Lyceum). Ook wordt er door middel van onderwijskundige projecten nauw samengewerkt met het openbaar primair onderwijs en is er geregeld overleg met scholen voor vervolgonderwijs om ons onderwijs zo goed mogelijk op elkaar te laten aansluiten. Ook met het bedrijfsleven worden afspraken gemaakt over bijvoorbeeld onderwijsaanbod en stage.

De (media-)wijze leefregels van Singelland
Onderstaande regels zijn geformuleerd door onze leerlingen en gelden voor leerlingen, medewerkers en het management van Singelland.

1. Iedereen is welkom op onze school ongeacht huidskleur, seksuele voorkeur, geslacht en levensovertuiging. Discriminatie en racisme zijn online én offline onacceptabel!
2. We behandelen elkaar, online én offline, zoals we zelf óók graag behandeld willen worden: vriendelijk en met respect!
3. We zorgen er samen voor dat we op internet en op school op een prettige manier met elkaar en elkaars spullen omgaan, zodat school een veilige plek is, waar geen plaats is voor schelden, (cyber) pesten, geweld, diefstal en vernielingen.
4. We luisteren naar elkaar, krijgen de kans om onszelf te zijn en onze mening te geven.
5. Wat privé is, mag je voor jezelf houden. Dat geldt voor onszelf en ook voor anderen. We verspreiden privé informatie zoals geluid- of beeldmateriaal alleen met toestemming van degene over wie het gaat.
6. We helpen elkaar en komen voor elkaar op waar dat nodig en gewenst is. Als we zelf niet kunnen helpen, roepen we de hulp van een ander in. Zo staan we op school en op internet voor elkaar klaar.
7. We houden ons aan afspraken en regels en we spreken elkaar er op aan als die niet na worden gekomen. Als we, op internet of op school, grensoverschrijdend gedrag van leerlingen of medewerkers zien, melden we dat op school.
8. We willen een ’gezonde school’ zijn: we spreken elkaar aan op -en nemen maatregelen tegengebruik en misbruik van alcohol, (e-)sigaretten en drugs.

Wat we met elkaar hebben afgesproken
Hoewel onze school er alles aan doet om het verblijf op school aangenaam en zonder problemen te laten verlopen, kunnen zich toch zaken voordoen die minder goed gaan of waar de leerling of ouders het niet mee eens zijn. Wanneer na goed overleg problemen toch niet kunnen worden opgelost, bestaat de mogelijkheid om een klacht of een bezwaar in te dienen.

Gedragsregels binnen Singelland
Door samen met leerlingen te discussiëren over de manier waarop we met elkaar willen omgaan, is een moderne en verkorte versie van het leerlingenstatuut ontstaan: de (media-) wijze leefregels van Singelland.

Whatsapp gebruik binnen Singelland
Whatsapp (dochter van Facebook) heeft de leeftijdsgrens voor het gebruik van Whatsapp verhoogd naar 16 jaar. De reden hiertoe is dat Whatsapp gebruik maakt van gegevens die worden ontwikkeld voor commerciële doeleinden. Volgens de privacywetgeving, AVG, moet toestemming door een ouder/verzorger worden gegeven wanneer een gebruiker jonger dan 16 jaar is. Omdat dit niet geregeld kan worden, is de leeftijdsgrens naar 16 jaar opgetrokken. Dit betekent dat leerlingen die jonger zijn dan 16 jaar geen Whatsapp mogen gebruiken. Wanneer Singelland via Whatsapp met leerlingen communiceert is zij dus per definitie in overtreding. Indien gebruik wordt gemaakt van telefoonbomen adviseert Singelland het gebruik van de app van signal. org. Deze app heeft een leeftijdsgrens van 12 jaar.

Privacy binnen OSG Singelland
De rechten van ouders en leerlingen zijn, hebben we beschreven in ons privacyreglement. We sluiten hiermee aan bij de eisen van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Er is een functionaris gegevensbescherming benoemd om toezicht te houden op de verwerking van persoonsgegevens en de naleving van de privacywetgeving.

Contactgegevens
Stichting Openbare Scholengemeenschap Singelland Postadres: Postbus 112 9200 AC Drachten www.singelland.nl 0512-582345
Bezoekadres: Van Haersmasingel 37 9201 KN Drachten
Functionaris Gegevensbescherming (aangemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens) Mark Kruit: privacy@singelland.nl
Aan het begin van het schooljaar wordt aan ouders en leerlingen van 16 jaar en ouder via de mail toestemming gevraagd voor het gebruik van beeldmateriaal en persoonsgegevens. De toestemming kan te allen tijde worden aangepast.

Protocol Informatievoorziening Gescheiden Ouders
OSG Singelland heeft een protocol ‘Informatievoorziening Gescheiden ouders’ opgesteld. Dit protocol geeft regels en richtlijnen aan schoolleiding en medewerkers van de school en aan ouders over het informeren van gescheiden ouders. Het protocol is te vinden op onze website, www.singelland.nl, onder Downloads. Eventuele opmerkingen over dit protocol kunnen aan de directeur van de school kenbaar gemaakt worden.

Singelland organisatie

Visie
Singelland stimuleert op alle mogelijke manieren en in de meest brede zin van het woord ‘talent in ontwikkeling’. Singelland wil een leeromgeving bevorderen waarin leerlingen - zoveel mogelijk op hun eigen manier - boven zichzelf uitstijgen, hun (onbekende) capaciteiten (verder) leren ontdekken en laten zien dat ambitie, doorzetten en ‘meters maken’ de basis vormen voor persoonlijke groei en maatschappelijk succes. Singelland wil betekenisvol en daarmee invloedrijk zijn voor het bieden van kwalitatief en divers onderwijs voor het voortgezet onderwijs in haar regio, waar werk wordt gemaakt van ‘talent in ontwikkeling’. Leidend daarbij is gedachte dat het niet het diploma is dat de norm stelt, maar de mate waarin de school erin slaagt de capaciteiten van de leerling aan te boren. Kernwaarden daarvoor zijn: open houding, flexibiliteit tonen, verantwoordelijkheid geven en nemen, en gericht zijn op voortdurend verbeteren. In de dagelijkse praktijk biedt Singelland een onderwijsprogramma aan dat leerlingen toerust voor het vervolgonderwijs en de maatschappij. Er is ruimte in het programma voor een goede balans tussen de cognitieve ontwikkeling en het eigen maken van vaardigheden, socialisatie en persoonsvorming.
 

'Bij Singelland willen we werk maken van talent in ontwikkeling'


Onderlinge communicatie van groot belang
Wij vinden het belangrijk dat leerlingen, ouders/verzorgers en de school goed met elkaar communiceren. Singelland gebruikt hiervoor onder meer het programma Magister. Ouders en leerlingen beschikken over een eigen inlogcode, zodat wij hen kunnen voorzien van actuele informatie op het gebied van bijvoorbeeld lesroosters en cijfers. Verder worden ouders, bijvoorbeeld via digitale nieuwsbrieven, geregeld op de hoogte gehouden van nieuws en activiteiten en maken docenten en leerlingen veelvuldig gebruik van de Google-omgeving. Last but not least zijn er natuurlijk de ‘live’ contactmomenten, bijvoorbeeld tijdens ouderavonden.
 

scholen singelland



Moderne gebouwen
Singelland beschikt over nieuwe moderne schoolgebouwen. Daar zijn we trots op. Een uitstekende leer– en werkomgeving met goede infrastructurele en ondersteunende voorzieningen stelt ons nog beter in staat om kwalitatief goed onderwijs te bieden. De inhoud en de vorm van het onderwijs veranderen immers voortdurend. We hebben te maken met leerlingen die in een volstrekt andere context opgroeien dan die van jongeren van vijfentwintig jaar geleden. Hun leefwereld verschilt fundamenteel van die van veel medewerkers, toen zij nog jong waren. De school geeft daar een antwoord op en elke locatie van Singelland geeft daar een eigen invulling aan, passend bij de leerlingen.
 

'Samenwerken, betrekken, verbinden en evalueren zijn sleutelwoorden in een professionele organisatie'

 

Organisatiestructuur
De leiding van de scholengemeenschap is in handen van de voorzitter van het College van Bestuur, de heer drs. P. Schram. Hij is bereikbaar op de hoofdvestiging van Singelland aan de Van Haersmasingel 37 te Drachten, telefoon (0512) 58 23 45.

Schooldirecties
Naast de voorzitter van het College van Bestuur kent iedere school van Singelland een eigen schooldirectie. De schooldirecteuren zijn:
Het Drachtster Lyceum: mw. S.M. Japenga [interim]
Singelland Burgum: mw. E. van ’t Wout
VO Surhuisterveen: dhr. R. Lei
Van Haersmasingel: mw. J. Smit, dhr. A. Visser [interim]
De Venen: dhr. E. Stadman
ISK Drachten: dhr. R. Gerbenzon
Wanneer u een afspraak wilt maken met één van bovenstaande personen, bel dan gerust met de administratie van de betreffende school.

Medezeggenschap
Ouders, leerlingen en personeelsleden hebben sinds de jaren tachtig wettelijke rechten om mee te beslissen over het beleid van scholen. Ook Singelland kent een gemeenschappelijke medezeggenschapsraad (GMR), zoals deze wettelijk is voorgeschreven. Omdat Singelland een grote scholengemeenschap is, zijn er bovendien enkele andere raden waarin inspraak en medezeggenschap meer ‘op maat’ plaatsvinden.

Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad (GMR)
De GMR heeft enkele wettelijk geregelde taken en bevoegdheden. In de GMR hebben docenten, ouders, onderwijsondersteunend personeel en leerlingen van alle scholen zitting. De GMR heeft een controlerende en initiërende taak ten aanzien van het beleid voor de totale scholengemeenschap. Aan de orde komen de begroting, het formatieplan, plannen ten aanzien van personeelsbeleid en onderwijskundig beleid. Alle belangrijke beslissingen worden door de voorzitter van het College van Bestuur voorgelegd aan de GMR. De GMR-vergaderingen zijn openbaar en kunnen dus ook door ouders bijgewoond worden.

Locatieraad (per 1 augustus MR)
Iedere locatie heeft een locatieraad. In deze raad worden besluiten genomen over zaken die alleen betrekking hebben op de betreffende school. In de locatieraad zitten medewerkers, ouders en leerlingen van de school. De vergaderingen zijn openbaar en kunnen dus ook door ouders bijgewoond worden.

Ouder- en leerlingenraden
Deze raden behartigen de belangen van leerlingen en ouders. Daarnaast wordt de interesse voor de school gewekt en wordt de betrokkenheid bevorderd. Dit gebeurt door het organiseren van activiteiten als sportdagen, feestavonden en dergelijke. Ook worden deze raden geraadpleegd over nieuwe ontwikkelingen en de kwaliteit van het onderwijs.

Bestuur
Scholengemeenschap Singelland is een openbare scholengemeenschap. Het bevoegd gezag wordt gevormd door de voorzitter van het College van
Bestuur, drs. P. Schram. Het toezicht op het bestuur is in handen van de Raad van Toezicht. Benoeming van de leden van de Raad van Toezicht vindt
plaats door de gemeenteraad van Smallingerland.
De Raad van Toezicht bestaat uit: de heer L. Maarleveld (voorzitter), mevrouw T. Stoker, mevrouw A. Janssen, de heer W. Knobbe, mevrouw A.
SchatZeckendorf, de heer J.J.F. Rijnhart, de heer O. van der Galiën.
Correspondentieadres: Raad van Toezicht Singelland, Postbus 112, 9200 AC Drachten.

Pompeblêd
Een aantal scholen voor openbaar voortgezet onderwijs heeft de krachten gebundeld in een coöperatie die de naam Pompeblêd draagt. Het doel is om
door samenwerking de positie en identiteit van Friese scholen te versterken en van elkaar te leren. Dit kan door ervaringen te delen, bijvoorbeeld op het
gebied van scholing en ontwikkeling en kwaliteitsbeleid. Deze scholen brengen hun vacatures onder bij de gezamenlijke vacaturebank van het
Mobiliteitscentrum Pompeblêd (MCP)

Belangrijke adressen

Raad van toezicht
De heer L. Maarleveld (voorzitter), de heer J.J.F. Rijnhart, mevrouw A. Janssen, mevrouw T. Stoker, de heer O. van der Galiën, de heer W. Knobbe en mevrouw A. Schat-Zeckendorf.
Stichting voor Openbaar Voortgezet Onderwijs in de gemeenten Smallingerland, Tytsjerksteradiel en Achtkarspelen, Postbus 112, 9200 AC Drachten, tel. (0512) 58 23 45

Voorzitter College van Bestuur
Drs. P. Schram, Van Haersmasingel 37, 9201 KN Drachten, Postbus 112, 9200 AC Drachten, tel. (0512) 58 23 45. I www.singelland.nl, E info@singelland.nl

Scholen Singelland
Singelland Burgum: Schoolstraat 101, 9251 EB Burgum Postbus 35, 9250 AA Burgum T (0511) 46 02 10, E info.burgum@singelland.nl
Internationale Schakel Klassen: Zetveld 38, 9202 LM Drachten T (0512) 54 61 65, E info.isk@singelland.nl
VO Surhuisterveen: Langelaan 18, 9231 EN Surhuisterveen Postbus 13, 9230 AA Surhuisterveen T (0512) 36 90 90, E info.surhuisterveen@singelland.nl
Het Drachtster Lyceum: Torenstraat 28, 9201 JW Drachten Postbus 37, 9200 AA Drachten T (0512) 57 10 20, E drachtsterlyceum@singelland.nl
De Venen: De Ring 4, 9202 NW Drachten T (0512) 51 76 24, E info.devenen@singelland.nl
Van Haersmasingel: (hoofdvestiging incl. centrale dienst): Van Haersmasingel 37, 9201 KN Drachten Postbus 112, 9200 AC Drachten T (0512) 58 23 45, E info.vhs@singelland.nl

Toezicht
Inspectie van het onderwijs, info@winsp.nl, ww.onderwijsinspectie.nl.
Vragen over onderwijs: 088 – 66 96 060 (gratis).
Klachtmeldingen over seksuele intimidatie, seksueel misbruik, ernstig psychisch of fysiek geweld, discriminatie of extremisme: meldpunt vertrouwensinspecteurs: 0900-111 3 111 (lokaal tarief).

Klachten en bezwaren

Bekijk hier de klachtenregeling van OSG Singelland

Bij klachten of bezwaren wordt altijd geprobeerd op school tot een oplossing te komen. Deze klachten of problemen worden besproken met de betreffende medewerker en ook de mentor kan worden ingeschakeld. Komt het toch niet tot een oplossing, dan kan de teamleider en eventueel de schooldirecteur worden ingeschakeld. U kunt vervolgens de meer formele procedure bewandelen. Dit kan op de volgende manier:
• Commissie van Beroep Eindexamen. Deze commissie behandelt uitsluitend bezwaren die de leerlingen en/of ouders instellen tegen beslissingen met betrekking tot het examen. Adres: Postbus 112, 9200 AC Drachten.
• Klachten kunnen worden ingediend bij de Stichting Onderwijsgeschillen, Postbus 85191, 3508 AD Utrecht. Telefoon (030) 28 09 590, E-mail: info@ onderwijsgeschillen.nl.
• Bezwaar aantekenen tegen besluiten van de schoolleiding in het kader van de Algemene Wet Bestuursrecht (AWB) bijvoorbeeld toelating, schorsing en verwijderen van een leerling kunt u doen bij de voorzitter van het College van Bestuur van OSG Singelland, de heer drs. P. Schram, Postbus 112, 9200 AC Drachten.
• Er kan gebruik gemaakt worden van de zogenaamde Klokkenluidersregeling. Dit is een regeling die het mogelijk maakt dat (vermoedens van) ernstige misstanden worden gemeld bij een onafhankelijke commissie die vervolgens onderzoek gaat instellen. Dit kunt u melden bij: secretariaat Scholengroep Pompeblêd.

Ondersteuning en begeleiding

Singelland biedt leerlingen en hun ouders in samenwerking met verschillende instanties ondersteuning en begeleiding wanneer en waar dat nodig is. 
 

ondersteuning op maat

 

Schoolmaatschappelijk werker 
Er zijn aan school 2 schoolmaatschappelijk werkers verbonden. Leerlingen en ouders kunnen bij deze persoon terecht wanneer er problemen zijn die zich voordoen op school (pesten, onzekerheid etc.) of in de thuissituatie (scheiding, veel ruzies thuis etc.). Leerlingen en ouders kunnen zelf naar de schoolmaatschappelijk werker bellen of e-mailen om een afspraak te maken. De mentor of loopbaancoach kan een leerling aanmelden voor bespreking in het ondersteuningsteam (dit na toestemming van de ouders). 

Singelland biedt leerlingen de mogelijkheid om een schoolmaatschappelijk werker te bezoeken. Zij kunnen daarvoor contact met hen opnemen. Leerlingen worden door middel van bijvoorbeeld posters in de school gewezen op de mogelijkheid een afspraak te maken met de schoolmaatschappelijk werker. Zij kunnen bij deze persoon terecht met problemen die zich voordoen op school of in de thuissituatie. De leerling kan zelf een afspraak maken wanneer hij of zij hier eens over wil praten, zonder dat dit verder aan iemand bekend wordt gemaakt. Ook ouders die zich wellicht zorgen maken over hun kinderen kunnen hierover contact opnemen met een schoolmaatschappelijk werker. De tijden van de spreekuren en bereikbaarheid van de schoolmaatschappelijk werkers zijn bekend bij de administratie van de school. De gesprekken die de maatschappelijk werkers met onze leerlingen voeren zijn vertrouwelijk. Wanneer u zich zorgen maakt over uw kind, kunt u desgewenst contact opnemen met één van de maatschappelijk werkers via de teamleider. 

OPDC (orthopedagogisch didactisch centrum) 
Wanneer de ondersteuning van de leerling niet meer passend is, waardoor er problemen ontstaan, dan is een tijdelijke plaatsing in het OPDC een mogelijke oplossing. Via een aanmelding bij het ondersteuningsteam kan een leerling verwezen worden naar het OPDC. Het OPDC gaat dan een op maat gemaakt programma opstellen, waardoor terugkeer naar de school weer mogelijk wordt gemaakt. Het doel is altijd: ‘terug naar school’!

Risicosignaleringssysteem Fryslân: VIF – ZiZeo 
De gemeenten in Fryslân werken met partners aan de verbetering van de zorgstructuur voor de jeugd om daarmee snel hulp te kunnen verlenen aan jongeren en ouders die problemen hebben met opvoeden en opgroeien. Belangrijk binnen deze zorgstructuur is een helder (samenwerkings)-proces en een goede geautomatiseerde ondersteuning, in de vorm van een risicosignaleringssysteem. Alle gemeenten hebben besloten om één Fries systeem in te richten, VIF – ZiZeO. Dit systeem moet risicosignalen van professionals uit verschillende organisaties samenbrengen. Op basis van deze signalen kan vervolgens op tijd passende zorg worden gegeven. 

Wat is VIF - ZiZeO?
VIF - ZiZeO is een digitaal risicosignaleringssysteem dat via (beveiligd) internet toegankelijk is met als doel dat professionals uit onderwijs, zorg, buurt, werk en veiligheid elkaar sneller weten te vinden voor het afstemmen van signalen en een gezamenlijke aanpak van de door hen gesignaleerde risicosituatie. 

Samenwerken 
Als alle bij jeugd betrokken partners hun signalen rondom risicojongeren in dit systeem registreren, kan het systeem zijn werk doen en kan er sneller en efficiënter worden samengewerkt om tot een gecoördineerde oplossing voor de jongeren of het gezin te komen. Eén gezin, één plan is het motto. 

Vragen over VIF - ZiZeO? 
Heeft u vragen of opmerkingen? Mail dan naar dhr. drs. A. Visser, manager zorg Singelland VHS via: a.visser@ singelland.nl.

Centrum voor Jeugd en Gezin Smallingerland (CJG) 
Iedereen heeft wel eens vragen over opvoeden, opgroeien en gezondheid, wil daar meer over weten of is op zoek naar advies. Dan is het prettig om met iemand te kunnen overleggen. Dat kan met familie of een goede vriend(in), maar ook Carins, de plek voor iedereen die informatie, hulp of begeleiding zoekt bij opvoeden en opgroeien. Bij Carins kan iedereen, (aanstaande) ouders, verzorgers, jongeren en professionals, terecht met vragen over opvoeden, opgroeien en gezondheid. Geen enkele vraag is raar, hoe klein, onschuldig of ingewikkeld ook. Bijvoorbeeld over slapen, voeding, het niveau van uw kind, pesten, alcohol, school (keuze), relaties, seksualiteit, drugs of andere thema’s. 

Met de School CJG-er een passend antwoord zoeken! 
Bij het CJG ben je op de juiste plek. Wij zorgen ervoor dat je advies krijgt en als je dat wilt, regelen we de juiste ondersteuning. De School CJG-ers zijn er voor vragen van kinderen, ouders en leerkrachten over problemen thuis, rondom het kind of in het gezin. We kijken en denken mee naar wat er aan de hand is en wat er nodig is voor het kind, de ouder(s) of leerkracht om een passend antwoord te vinden. Samen zoeken we antwoorden op kleine en grote vragen over opvoeden, opgroeien en gezondheid. De School CJG-ers bieden hulp en zoeken mee naar vervolghulp als dit nodig is. We zijn telefonisch bereikbaar, soms op school aanwezig (aangegeven tijden) en kunnen in overleg ook bij je thuis langskomen.  
  
Meer informatie en contact 
Advies van het CJG is gratis, dus bel, mail of maak een afspraak als je liever langs wilt komen. Op school zijn de contactgegevens van de School CJG-er bekend. Wenst u meer informatie? Kijk op www.carins.nl. 

Vertrouwenspersoon/GGD Fryslân 
Wie een probleem heeft of een klacht wil indienen, kan van de vertrouwenspersoon raad en advies krijgen. Op iedere locatie van Singelland zijn één of meer vertrouwenspersonen. De namen zijn te vinden in het de schoolgidsen van onze scholen. Ook kan Singelland de leerlingen een externe vertrouwenspersoon aanbieden. Onze school is voor de externe vertrouwenspersoon aangesloten bij GGD Fryslân. De vertrouwenspersoon handelt de klacht af volgens een vaste procedure, behandelt alle zaken strikt vertrouwelijk en is geen verantwoording schuldig aan de school. Hierdoor kan een kind en/of ouder/verzorger vrijuit spreken en een klacht voorleggen. De vertrouwenspersoon voor onze scholen is Mw. Marianne Kokshoorn-van Enck, bereikbaar bij GGD Fryslân via telefoonnummer (088) 22 99 855 of via e-mail m.kokshoorn@ggdfryslan.nl

Meer info 
GGD Fryslân heeft folders ontwikkeld: vertrouwenspersoon voor ouders’ en ’vertrouwenspersoon voor jongeren’. Deze folders zijn te downloaden via www.ggdfryslan.nl 

Algemene contactgegevens 
GGD Fryslân, Postbus 612, 8901 BK Leeuwarden, tel. (088) 22 99 222.

Vertrouwensinspecteur 
Landelijk zijn enkele onderwijsinspecteurs aangewezen als vertrouwensinspecteur. Het Meldpunt Vertrouwensinspecteurs is te bereiken via 0900-111 31 11 (lokaal tarief). Zaken als seksueel misbruik, fysiek of psychisch geweld, maar ook discriminatie of extremisme kunnen hier worden gemeld.

Advies- en Meldpunt Kindermishandeling (AMK) Friesland 
‘Veilig Thuis’ is er voor advies en hulp rond huiselijk geweld en kindermishandeling. U kunt bij deze instantie terecht als u zelf hulp zoekt of als u zich zorgen maakt over iemand anders: 
- voor informatie en advies; 
- om signalen te bespreken die op kindermishandeling kunnen wijzen; 
- om een vermoeden van kindermishandeling te melden. Meestal vertellen mishandelde kinderen of degene die hen mishandelt niet uit zichzelf over de situatie. Voor hen is het van groot belang dat mensen in hun omgeving de mishandeling opmerken en er iets aan doen. Veilig Thuis geeft advies en informatie over kindermishandeling. Bij een melding doet Veilig Thuis onderzoek, bekijkt of er hulp nodig is en verwijst dan door naar de juiste hulpverlening. Telefoonnummer landelijk: (0800) 2000, telefoonnummer provinciaal: (058) 2333777. Veilig Thuis maakt onderdeel uit van Regiecentrum Bescherming en Veiligheid.   

Kindermishandeling 
Ook kinderen en jongeren mogen bellen voor zichzelf of voor een ander. Meer informatie is te verkrijgen bij Regiecentrum Bescherming en Veiligheid, Postbus 312, 8901 BC Leeuwarden. Tel. (058) 233 37 77, www. regiecentrumbv.nl of mail naar info@regiecentrumbv.nl

Grenzen aan de ondersteuningsmogelijkheden
OSG Singelland geeft de ondersteuning voor leerlingen, waaronder leerlingen met een handicap, op een verantwoorde wijze gestalte. Het is belangrijk om te weten waar de grenzen van deze ondersteuning liggen die Singelland haar leerlingen kan bieden. Door onze ondersteuningsstructuur kunnen we veel kinderen passend onderwijs bieden, maar onze mogelijkheden zijn niet onuitputtelijk. De volgende uitgangspunten zijn (onder andere) bepalend of een leerling toegelaten kan worden tot een locatie: 
• indien een leerling een handicap heeft die ernstige gedragsproblemen met zich meebrengt, wat zou kunnen leiden tot een ernstige verstoring van de rust en de veiligheid in de groep; 
• indien een leerling een handicap heeft en die een zodanige verzorging of behandeling vraagt dat daardoor zowel de zorg en de behandeling voor de betreffende leerling als het onderwijs aan de leerling onvoldoende tot hun recht kunnen komen; 
• indien het onderwijs aan een leerling met een handicap zodanig beslag legt op de tijd en de aandacht van de leerkracht, dat daardoor tijd en aandacht voor de overige (zorg)leerlingen in de groep onvoldoende of in het geheel niet kunnen worden aangeboden. 

Ongewenste omgangsvormen 
Ongewenst gedrag op school: het kan ook uw kind overkomen. Als school hebben we een klachtenregeling machtsmisbruik. Hieronder vallen klachten over discriminatie, racisme, agressie, geweld, (seksuele) intimidatie en (cyber-) pesten. Het gaat om situaties tussen leerlingen onderling en docent of aan school verbonden personeel. In de klachtenregeling zijn bepalingen opgenomen over contactpersonen, vertrouwenspersonen en de klachtencommissie. De leerling kan terecht bij de mentor, maar ook bij speciale vertrouwenspersonen. Eventueel kan contact worden gezocht met een vertrouwensarts. Het is belangrijk dat er op school een goede sfeer heerst waar iedereen zich veilig, geaccepteerd en gerespecteerd voelt.

Onderwijs bij Singelland

Ons onderwijs
Singelland biedt als scholengemeenschap met zes locaties een goede leerweg voor iedere leerling die de basisschool verlaat. Na de onderbouw in het eerste en tweede leerjaar bestaat ons aanbod uit praktijkonderwijs, vmbo en havo/vwo. In de Internationale Schakel Klassen worden niet-Nederlandstalige (allochtone) leerlingen opgevangen. Mocht blijken dat een leerling beter op zijn plaats is in een ander type onderwijs, dan kan gebruik gemaakt worden van goede afspraken over doorstroming tussen onze scholen. Ons streven is om iedere leerling op de juiste plaats te krijgen. Hiernaast hebben wij ook goede afspraken gemaakt met andere scholen, waarmee regelmatig wordt overlegd.

 

leerwegondersteuning



Leerwegondersteuning (lwo)
Leerwegondersteuning is bedoeld voor iedere leerling die problemen ondervindt bij de voortgang van de vmbo opleiding, maar wel in staat is een diploma (of certificaat) te behalen. Om toegelaten te kunnen worden tot het lwo moet de leerling voldoen aan bepaalde criteria. Singelland kent drie vormen van Iwo:
- aparte lesplaats onderwijs op maat (oom) op de VHS in Drachten;
- lesplaatsfunctie basisberoepsgerichte Leerweg (kleine groepen bbl);
- individuele leerlingbegeleiding in de overige leerwegen.

Onderbouw
Onderbouw is het onderwijs voor alle 12- tot circa 15-jarigen. Het is bedoeld om hen een degelijke basisuitrusting mee te geven. Tijdens de onderbouw doen leerlingen kennis, inzicht én vaardigheden op, waarmee zij in hun vervolgstudie en in het maatschappelijk leven uit de voeten kunnen. Een andere doelstelling van de onderbouw is om de school- en beroepskeuze enigszins uit te stellen. Leerlingen worden in een beroepsgerichte en/of theoretische vmbo-, vmbo/havo-, havo/vwo- of gymnasiumklas geplaatst. In het tweede leerjaar van de onderbouw bekijken de docenten van het vmbo samen met de ouder(s)/verzorger(s) en de leerling welk leertraject het beste gevolgd kan worden. Ter ondersteuning van dit proces krijgen de leerlingen lessen Praktische Sector Oriëntatie. Tijdens deze les krijgen zij informatie over leertrajecten binnen en buiten Singelland. 

Na de onderbouw
Leerlingen studeren verder in het vmbo, havo of vwo.
- Voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs (vmbo)
Met ingang van het schooljaar 2016-2017 is het vmbo veranderd. Die veranderingen gelden vooral voor de leerlingen basis en kader. Het nieuwe vmbo telt tien beroepsgerichte profielen, waaruit leerlingen kunnen kiezen. De meeste scholen bieden daar maar een beperkt deel van aan. In Surhuisterveen kunnen leerlingen uit vier profielen kiezen; op de VHS kunnen leerlingen uit zeven profielen een keuze maken. De keuze van examenpakketten komt hierdoor deels te vervallen.
De vakken die bij een bepaald profiel horen, liggen voor het grootste deel vast. Ieder profiel kan op verschillende niveaus worden gevolgd. In het vmbo
worden de niveaus leerwegen genoemd. Zo kunnen leerlingen de theoretische leerweg, de basis- of kaderberoepsgerichte leerweg of de gemengde
leerweg volgen.
- Havo/vwo
De onderbouw bij de havo en het vwo eindigt met het derde leerjaar en gaat over in de bovenbouw. Deze bovenbouw wordt ook wel aangeduid met de term De Tweede Fase. Om de havo en het vwo beter aan te laten sluiten op het hoger onderwijs zijn er in de bovenbouw profielen ingevoerd.

Passend onderwijs
Gelukkig doorlopen de meeste leerlingen hun schoolperiode zonder al te veel problemen. Maar voor leerlingen die toch moeite krijgen met bijvoorbeeld spelling of misschien wat faalangstig worden of problemen ondervinden op het persoonlijke vlak of in de omgang met andere leerlingen – het is tenslotte een kwetsbare leeftijd - zijn daar binnen of via de school mogelijkheden ter ondersteuning voor. Lees meer! (pdf ‘Passend Onderwijs’)

'Singelland biedt gevarieerd, uitdagend en
kwalitatief onderwijs. Onze leerlingen worden
geprikkeld het maximale uit zichzelf te halen'



Schoolondersteuningsprofiel
Onze school heeft een zogenaamd schoolondersteuningsprofiel opgesteld. Dit is een wettelijk voorschrift bij de invoering van passend onderwijs. Een schoolondersteuningsprofiel biedt informatie over de kwaliteit van de basisondersteuning en over wat onze school verder aan ondersteuning biedt. Het legt vast waar onze school voor staat. De schoolondersteuningsprofielen van alle scholen van het samenwerkingsverband - dat zijn alle scholen voor voortgezet onderwijs in Zuidoost Friesland- tezamen vormen een dekkend aanbod van ondersteuningsvoorzieningen in de regio. Op die manier is er voor alle kinderen een plek om het onderwijs en de ondersteuning te krijgen die zij nodig hebben. Het ondersteuningsprofiel bestaat uit de volgende onderdelen: - de basisondersteuning: de ondersteuning waarop alle kinderen kunnen rekenen; - de extra ondersteuning: de deskundigheid voor extra ondersteuning waarover onze school beschikt (binnen het eigen personeelsbestand en van buiten de school); - de voorzieningen die wij als school hebben om leerlingen extra ondersteuning te bieden.

Basisondersteuning
De basisondersteuning bestaat uit de volgende vier domeinen: onderwijs, begeleiding, beleid en organisatie. Onderwijs Singelland is tevreden over het domein ‘onderwijs’. We verwijzen daarbij ook naar het oordeel van de inspectie voor het onderwijs of naar de site van Vensters voor Verantwoording waar objectieve informatie (zoals kengetallen) is te vinden over de kwaliteit van onze school. We zijn trots op onze resultaten maar we jagen geen cijfers na. Kwaliteit is meer dan je kunt meten. Wij bieden een veilige leeromgeving voor onze leerlingen. Op onze school word je echt gekend, maak je deel uit van de school. Een dergelijk persoonlijke en warme sfeer draagt ook bij aan het gevoel van veiligheid en aan het gevoel dat je er toe doet. Wij sluiten op een praktische wijze aan bij de ontwikkeling van de leerling. Dat wil zeggen dat wij rekening houden met de onderwijsbehoeften van onze leerlingen. Als het nodig is bieden wij extra ondersteuning. Wij houden rekening met verschillen tussen kinderen, zowel op het gebied van aanbod, tijd als instructie. Wij analyseren de resultaten van onze leerlingen regelmatig en bespreken deze in de teams. Het gaat daarbij niet alleen om de leerresultaten, maar juist ook over het welbevinden van de leerling. Wij gebruiken hiervoor een samenhangend leerlingvolgsysteem.

Beleid
Wat het domein ‘beleid’ betreft zijn onze procedures vastgelegd en hebben wij een heldere visie op leerlingenbegeleiding. Jaarlijks evalueren wij onze ondersteuning en stellen indien nodig verbeterpunten op.

Organisatie
Ook over de organisatie van onze ondersteuning zijn wij tevreden. De eerste lijn is altijd de mentor. Singelland heeft een eigen expertisecentrum (ECS) op het gebied van zorg en begeleiding. Wij beschikken daarbij over een goed functionerend zorgteam, waarbij de besprekingen met ouders gedeeld worden. Het zorgteam bestaat uit een orthopedagoog, intern begeleider, jeugdverpleegkundige en schoolmaatschappelijk werker.

Begeleiding
Onze school werkt voor een aantal leerlingen met een zogenaamd ontwikkelingsperspectief. De overdracht van de basisschool naar Singelland is goed op orde evenals de overdracht tussen de leerjaren en de overdracht naar de volgende school. Wij vinden goede contacten met ouders erg belangrijk en vinden dat ouders en school veel voor elkaar kunnen betekenen.

Extra ondersteuning, (-svoorzieningen) en beschikbare deskundigheid
Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, beschikt onze school over specifieke deskundigheid. Daarnaast kunnen wij een beroep doen op deskundigen van buiten. Wij begeleiden bijvoorbeeld leerlingen met ADHD en leerlingen met een licht autistische stoornis en er is specifieke deskundigheid op het gebied van dyslexie, dyscalculie en begaafdheid. Extern maken wij vooral gebruik van de expertise van het speciaal onderwijs. Zo kunnen ambulante begeleiders worden geraadpleegd bij de begeleiding van leerlingen met wat tot nu toe een rugzakje werd genoemd. Het gaat daarbij niet om een bepaalde diagnose, zoals ADHD, maar om de vraag wat de belemmerende factoren zijn en of de school in staat is om een leerling daarin te begeleiden. De norm is dat ouders en school het er over eens zijn dat de leerling met de begeleiding die de school biedt of kan gaan bieden zijn schoolloopbaan met succes kan volgen. Onze school heeft ook een aantal ondersteuningsvoorzieningen voor groepen kinderen. Op de VHS is dat de schakelklas en de zogenaamde tom groep (teamonderwijs op maat). Op Het Drachtster Lyceum is dat de structuurklas. De structuurklas is er voor leerlingen die behoefte hebben aan een strakkere organisatie en planning. Ook op de andere locaties wordt gewerkt met specifieke groepen.

Ontwikkelagenda
Samengevat is Singelland tevreden over de basisondersteuning en de extra ondersteuning die wij kunnen bieden aan onze leerlingen. Voor het borgen en verbeteren van de kwaliteit van de basisondersteuning willen wij ons verder bekwamen in het werken met het ontwikkelingsperspectief. We zijn tevreden over de expertise en de kwaliteit van die expertise binnen onze school. Onze orthopedagogen bijvoorbeeld kennen de leerlingen en komen ook in de klas om te kunnen adviseren over wat een leerling nodig heeft om zijn onderwijsloopbaan met succes te kunnen volgen. Wij zijn gericht op het borgen en uitbreiden van die expertise waarbij ook andere scholen gebruik kunnen maken van het Expertise Centrum Singelland. Daarnaast en in samenhang daarmee is de toerusting van onze docenten op het gebied van zorg en begeleiding verankerd in onze professionaliseringsagenda.

Welk onderwijs op welke school?

De VHS biedt:
Onderbouw:
- oom
- vmbo
- vmbo/havo
Bovenbouw:
- theoretische leerweg
- gemengde leerweg met het profiel Dienstverlening en producten
- basis- en kaderberoepsgerichte leerwegen met de profielen:
o Techniek:
- Bouwen, wonen en interieur
- Produceren, installeren en energie
o Zorg en welzijn
o Horeca, bakkerij en recreatie
o Dienstverlening en producten

Het Drachtster Lyceum biedt:
- havo
- vwo (atheneum en gymnasium)

VO Surhuisterveen biedt:
Onderbouw:
- vmbo
- vmbo tl+/havo
theoretische leerweg bovenbouw:
- theoretische leerweg met de profielen, techniek,
economie, zorg en welzijn en landbouw.
En de basis- en kaderberoepsgerichte leerwegen met de profielen:
o Bouwen, wonen en interieur
o Mobiliteit en transport
o Dienstverlening en producten
o Zorg en welzijn

Singelland Burgum biedt:
Onderbouw:
-vmbo
- havo/vwo
Bovenbouw:
- vmbo: theoretische leerweg en gemengde leerweg
- havo (in samenwerking met CSG Liudger)

BHS Gorredijk biedt:
Onderbouw:
-vmbo
- havo/vwo
Bovenbouw:
- vmbo
- havo (tot leerjaar 3)

De ISK biedt:
onderwijs voor leerlingen die nog niet genoeg Nederlands spreken om naar het voortgezet onderwijs te kunnen, zoals asielzoekers en immigranten. In de Internationale Schakel Klassen leren zij goed Nederlands, zodat zij daarna naar praktijkonderwijs, vmbo, havo, vwo of mbo kunnen doorstromen.

De Venen biedt:
praktijkonderwijs, bestemd voor leerlingen van 12 tot 18 jaar. Het doel van dit onderwijs is om de leerlingen zo goed mogelijk voor te bereiden op arbeid en/of vervolgonderwijs en maatschappij. Dit gebeurt door middel van aan de praktijk getoetste stages en het kunnen behalen van certificaten en diploma’s. Op deze wijze wordt de leerlingen een reëel perspectief geboden om actief deel te nemen aan de arbeidsmarkt of een vervolg te kiezen binnen het Middelbaar Beroeps Onderwijs.

Het Matrix Lyceum is een school die passend onderwijs biedt voor havo/vwo-leerlingen met een specifieke ondersteuningsbehoefte op het gebied van leren en gedrag. De school bestaat uit een samenwerking tussen Openbare Scholengemeenschap Singelland, locatie Het Drachtster Lyceum en Stichting RENN4, locatie VSO De Zwaai en is gevestigd naast Het Drachtster Lyceum. Er wordt kleinschalig onderwijs op maat geboden aan leerlingen op havo- en vwo-niveau met een specifieke ondersteuningsbehoefte, waarin het regulier onderwijs (nog) niet kan voorzien. De toelatingscommissie van Het Matrix Lyceum beoordeelt aan de hand van het aanmeldingsdossier of de school die ondersteuning kan bieden die de leerling nodig heeft om het diploma te halen. De werkwijze en de ontwikkeling van Het Matrix Lyceum sluiten naadloos aan bij de Wet op Passend Onderwijs.

Kwaliteit van het onderwijs
De inspectie bezoekt onze locaties op diverse momenten en met verschillende soorten onderzoeken. Daarnaast kunt u de website www.scholenopdekaart.nl raadplegen. Naast de gegevens die door de inspectie bekend worden gemaakt, biedt deze site belangststellenden de mogelijkheid om extra informatie te verschaffen over de kwaliteit van de school. Zoek op ‘Singelland’ en u treft onze kwaliteitsgegevens aan, inclusief examenuitslagen. De website biedt ook de mogelijkheid om scholen met elkaar te vergelijken.

Openbaar onderwijs
Singelland is een school waar op een actieve manier aandacht wordt gegeven aan levensbeschouwelijke stromingen en vraagstukken. Dit vraagt een open en respectvolle houding van medewerkers en leerlingen.

Fries
Het vak ‘Friese taal en cultuur’ is met één lesuur per week een verplicht schoolvak voor alle leerlingen in de brugklas. In onze tweetalige provincie is het schoolbeleid het vak Fries als tweede taal een volwaardige plaats toe te kennen, in het kader van cultuuroverdracht en als erkenning van de moedertaal van een aanzienlijk deel van onze leerlingenpopulatie. Met niet-Friestalige leerlingen wordt in de les rekening gehouden; de nadruk ligt op cultuuroverdracht, lees- en luistervaardigheid en mondelinge taalbeheersing. In de bovenbouw kan Fries als examenvak worden gekozen.

 

Wij willen graag dat leerlingen zich snel thuis voelen op Singelland

pieter schram

Pieter Schram
Bestuurder
T 0512 58 23 45
@ p.schram@singelland.nl