Overslaan en naar de inhoud gaan
Title

Auditie
Dat Hamlet een metadrama is, wordt op slimme wijze gebruikt. Niet alleen in de hilarische scène waarin Claudius als moordenaar wordt ontmaskerd, doordat een toneelgroep de moord naspeelt, maar ook maken we voor het verhaal begint een hilarische auditie mee. We zien docent Geert-Jan Corbier, gekleed in Union Jack, met geaffecteerd Engels auditeren. Hij vindt zijn door docent Klaas Koopmans gespeelde Amerikaanse rivaal, gekleed in Stars and Stripes, maar niets. Deze rivaal vindt zichzelf zó geweldig, dat Trump zich er nog voor zou schamen. Het is uiteindelijk auditant en leerling Huub Kooijman die tot ergernis van de Engelsman een Hamlet met een Fries accent neerzet.

Koningsmoord
Als Hamlet zijn ‘gap year’ in Amerika heeft, wordt zijn vader, de koning van Denemarken, vermoord door Claudius, de oom van Hamlet. Claudius wordt zó overtuigend gespeeld dat het niet moeilijk is hem gedurende de voorstelling te gaan haten. Vervolgens huwt hij de moeder van Hamlet en wordt zo koning van Denemarken. Het is aan Hamlet om het web van geheimen, verraad en liefdesperikelen te ontrafelen. Hij wordt gesteund door Horatio, zijn trouwe vriend, en de geest van zijn vader, die telkens kolderiek en met een groot schokeffect het podium op lijkt te zweven met zijn skateboard. Hamlet, de twijfelaar, kan maar moeilijk tot het besluit komen om zijn oom te vermoorden. Ook lijkt hij gek te worden, maar zoals hij zegt: “Gekte is multi-inzetbaar.” Als hij uiteindelijk een moordpoging wil doen, zit Claudius te poepen op de wc. En wie wil nu iemand vermoorden die op de wc zit? Aan het einde van deze scène wordt de wc-pot met daarop Claudius weggereden door de politieagenten van de koning, voorzien van een mondkapje om de stank tegen te gaan.

Actualiteit
Zo zit de voorstelling continu vol met kleine, subtiele grappen en verwijzingen: naar de actualiteit, met verwijzingen naar machthebbers als Trump die gevaar zien in vrijheden, en naar de jongeren die allemaal depressief of boos zijn. Hamlet: “Ik ben 15, natuurlijk ben ik boos!” Ook de scherpzinnige hofnar en de ambitieuze maar emotionele verslaggeefster Gertrude spelen hierbij een grote rol. Een belangrijke rol, die ook consequent en geweldig wordt neergezet, is die van Polonius. De man van weinig woorden, die op geaffecteerde wijze een spraakwaterval is, zonder overigens veel te zeggen. Hij probeert zich een weg te banen tussen loyaliteit en rechtvaardigheid. Als Hamlet hem per ongeluk neersteekt, blijkt zijn laatste adem dan ook erg lang, en zijn laatste woorden eindeloos.

Schitterende koningin
De sleutelscène is als toneelgroep Drøchtster Lyceøm Theatør een door Hamlet geschreven toneelstuk opvoert, waarin de werkelijke toedracht van de moord op de vader van Hamlet wordt nagespeeld. Het is niet alleen de sleutelscène, het is ook de meest komische scène, met Klaas Koopmans als een schitterende koningin! Overigens is het niet alleen komisch, want wat kunnen docenten Sarah Ketelaar, Quirine Strijbosch en Geert-Jan Corbier grandioos zingen. Na de voorstelling-in-de-voorstelling wil Claudius, die toch al een hekel heeft aan linkse hobby’s, zich ontdoen van Hamlet. Hij stuurt hem naar een Schotse afkickkliniek om van zijn vermeende verslaving af te komen. Het hilarische en onderdanige duo Rozenkrans en Goudenster moeten hem wegbrengen en de brief overhandigen, waarin staat dat Hamlet levenslang opgesloten en platgespoten moet worden. Hamlet heeft het plan echter door en wijzigt de tekst van de brief zo, dat Rozenkrans en Goudenster de rest van hun leven in de kliniek moeten blijven, en Hamlet terug kan keren naar Denemarken. Ondertussen is Ophelia, de grote liefde van Hamlet, hem achterna gereisd op een surfboard.

Expressieve schoonheid
En dan ontvouwt zich de mooiste scène van de avond, waarin de arme Ophelia verdrinkt in een oceaan van golvende dansers. De dansers, onder leiding van leerling Chris Kooij, dansen met een ongekende synchrone expressieve schoonheid. Ook de zang en de band verdienen een daverend applaus, dat zij ook veelvuldig krijgen. De muziek was een hommage aan de muziek van Freddy Mercury. Beroemde nummers als We Will Rock You, Radio Ga Ga en Bohemian Rhapsody kregen geniaal naar het verhaal toegeschreven Nederlandse teksten en werden prachtig vertolkt. We zien op het kerkhof, naast de grafsteen van Hamlets vader, dan ook de grafsteen van Freddy Mørcøry met daarop kaarsjes; een prachtige hommage.

Zwaardgevecht
De door Pierlala aangekondigde slachting krijgt groteske vormen als Laertes zijn vader Polonius en zus Ophelia wil wreken tijdens een zwaardgevecht met Hamlet, onder leiding van een nogal eigenzinnige scheidsrechter. Claudius maakt op slinkse wijze gebruik van het duel door het zwaard van Laertes in gif te dopen. Voor de zekerheid doet hij ook wat gif in de beker die hij aan Hamlet zal geven. Laertes en Hamlet worden beiden geraakt door het giftige zwaard, en niet Hamlet maar zijn moeder en vrouw van Claudius drinkt van de giftige wijn. Hamlet steekt uiteindelijk Claudius neer. Iedereen is dood, Pierlala had het al voorspeld. Iedereen? Nee, Horatio leeft nog. Nu er geen koning meer is, komt hij op het lumineuze idee om de NAVO te bellen: “Met Mark Rutte? Ik bel over de vacature…” Met Hamlet en Ophelia komt het overigens ook goed. In de hemel vinden zij elkaar, en krijgt het publiek de langverwachte kus.

WAUW!
Dan volgt een spectaculair laatste nummer, waarin alle medewerkers van het DLT in de spotlight komen: de acteurs, de dansers, de zangers, de muzikanten, de decorbouwers die weer een prachtig functioneel decor hebben neergezet, en de grimeurs, kappers en kostumering die ervoor zorgen dat iedereen perfect in zijn rol past. Na het daverende slotapplaus betreedt Nynke Gerritsma, rector van Het Drachtster Lyceum, zichtbaar onder de indruk het podium. “WAUW!”, roept ze. “Wat een talent, wat ongelooflijk knap van onze prachtige leerlingen en collega’s, voor en achter de schermen. Waar Het Drachtster Lyceum groot in kan zijn!” De voorstelling is een mijlpaal die de jarenlange theatertraditie van de school glansrijk voortzet.
 

Foto: Jan Tibbesma