Overslaan en naar de inhoud gaan
Paarse vrijdag

Praktijkonderwijs PRO Drachten verschuift de aandacht voor diversiteit, identiteit en respect van de jaarlijkse Paarse Vrijdag naar een structurele, doorlopende aanpak gedurende het hele schooljaar. De school, met leerlingen uit meer dan 19 nationaliteiten, verankert inclusie in de lesprogramma’s om haar kernwaarden, tolerantie, gelijkwaardigheid en betrokkenheid, duurzaam te waarborgen.

PRO Drachten merkte dat de nadruk op één feestelijke dag, Paarse Vrijdag, voor sommige leerlingen met verschillende culturele en sociale achtergronden niet de gewenste impact had. Er was behoefte aan een veiliger, minder geconcentreerde aanpak om het noodzakelijke gesprek over identiteit, diversiteit en respect te voeren. Daarom kiezen ze er dit jaar voor om inclusie niet te beperken tot Paarse Vrijdag, maar om hier gedurende het hele jaar aandacht aan te besteden. De structurele aanpak wordt extra benadrukt tijdens de periode 16 november (Internationale Dag van de Verdraagzaamheid) tot 12 december (Paarse Vrijdag).

Werkgroep ‘Diversiteit en Inclusiviteit’
Tijdens deze weken in november en december wordt met leerlingen gewerkt aan lessen en activiteiten binnen verschillende vakken, waaronder Sociale Vaardigheden, Levensbeschouwing, Ethiek en Filosofie (LEF), Zorg & Welzijn, burgerschap, mentorlessen en Beeldende Vorming. Thema’s als; ‘Jezelf mogen zijn’, grenzen, respect, verschillen en overeenkomsten en over hoe je elkaar kunt steunen komen aan bod.
De vaste werkgroep ‘Diversiteit en Inclusiviteit’ zorgt ervoor dat het thema gedurende het hele schooljaar verweven blijft met de actualiteit. Daarnaast werkt de school samen met de Bibliotheek Smallingerland. Dit door middel van lezen rond deze thema's, nieuwe perspectieven te bieden en empathie bij leerlingen te stimuleren. De school is in deze periode ook zichtbaar paars aangekleed, met gezamenlijke kunstprojecten en polsbandjes als symbolen van verbondenheid.

“PRO Drachten wil een school zijn waar alle leerlingen zich veilig voelen en waar verschillen worden gezien als een kracht. Inclusie is bij hen geen momentopname meer, maar een doorlopende opdracht die we dagelijks vormgeven. Door het thema te verspreiden en te integreren, maken we het bespreekbaar en normaal voor iedereen”, aldus directeur Ewoud Stadman.