Waarom het Matrix Lyceum?
Het Matrix betekent voor mij rust
Interview met Thomas Duursma, leerling van het Matrix Lyceum
Thomas ken ik nog goed van de tijd dat hij in klas 1 en 2 op Het Drachtster Lyceum zat. Hij was vaak in de mediatheek te vinden en vertelde met een duizelingwekkende snelheid en in een dusdanige abstractie zijn ideeën, dat ze voor mij niet te volgen waren. Het eerste wat me opvalt is dat hij nu heel rustig formulerend zijn verhaal vertelt en een volwassen indruk maakt. Hij zit nu in havo 4 op het Matrix Lyceum en is van plan om na het behalen van het havo-diploma een HBO-opleiding te doen.
Eigen bedrijf
Eigenlijk doe ik het examen alleen nog voor het papiertje, want in ik ben al met mijn eigen bedrijf. Ik doe al ICT-diensten en ga deze zomervakantie een prototype testen. Achter het bedrijf van mijn ouders wordt nu een loods gebouwd, maar meer kan ik er niet over zeggen.’
Eerste lichting
Thomas is van de eerste lichting leerlingen van het Matrix Lyceum. ‘Het was een pilot, dus het was afwachten, maar we kregen wel heel veel informatie van tevoren, waardoor ik wel een beeld had hoe het zou zijn en het voldeed daarom ook aan mijn verwachtingen.’ Als Thomas over het Matrix Lyceum praat heeft hij het over ‘we’. ‘Ik had niet verwacht we zo snel zouden groeien en dat er een leerlingstop nodig is.’
Eén op één les: bizar
Het Matrix Lyceum begon in de Klinte, maar vanwege ruimtegebrek moest er worden verhuisd naar de nieuwe lokalen. ‘De nieuwe lokalen zijn wel fijner, want er kan nu meer worden opgesplitst. In de Klinte was ik soms de enige leerling in de klas, zoals bij scheikunde en biologie. Dan kreeg ik één op één les, dat was ook fijn, maar ook wel bizar.’
Huiswerk
De huiswerkbegeleiding is optioneel, maar ik maak huiswerk liever thuis.’ ‘Voor de meeste vakken kan ik me daarvoor goed motiveren. Maar ook als ik niet gemotiveerd ben maak ik het, want anders moet ik naar de huiswerkbegeleiding.’
Meer vrijheid
De dagindeling zou van Thomas anders mogen. ‘Ik snap wel dat het nodig is en voor sommige leerlingen goed, maar ik zou liever gelijk met de lessen beginnen. Ik heb weinig aan gezamenlijk naar het journaal kijken als er daarna een vervelende discussie ontstaat.’ Ook voor het continue toezicht heeft Thomas wel begrip, maar zelf vindt hij het soms wel lastig. ‘Sommige leerlingen hebben dat nodig, maar ik zou liever iets meer vrijheid hebben.’
Rust
Het grote verschil met het Drachtster Lyceum is voor Thomas dat de klassen kleiner zijn. ‘Ik ging op het Drachtster ook meestal wel met plezier naar school maar het Matrix Lyceum betekent voor mij rust!’
Internationaal project
Samen met twee havo/vwo scholen voor leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte uit Eindhoven (Helder) en Brugge (De Passer) zijn we in oktober 2020 gestart met het internationale project ‘Leerlingen met autisme met elkaar verbinden’.
Dit project is gericht op internationale samenwerking, verbinding en kennisdeling. Het project heeft als doel met en van elkaar te leren op alle niveaus, van management tot leerlingen.
Voor de leerlingen betekent dat online contact met elkaar, maar ook een internationale trip en het ontvangen van leerlingen van de andere scholen bij ons! Je leert dus nieuwe drempels te overwinnen via verschillende communicatieve wegen en op die manier ontwikkel je, je communicatieve vaardigheden maar ook zeker op sociaal niveau.
Samen alles eruit halen wat erin zit
Hallo! Ik ben Teuny Bosma en schoolleider van het Matrix Lyceum. Ze noemen ons ook wel het kleine broertje van Drachtster Lyceum. Naast mijn functie als schoolleider op het Matrix Lyceum ben ik op de locatie VO Surhuisterveen docent Lichamelijke Opvoeding. In mijn vrije tijd ben ik trainer/coach van Drs. Vijfje Vr. Zij komen uit in de landelijke Eredivisie. Ook ben ik bij de KNVB werkzaam als assistent coach van het Nederlands zaalvrouwen team.
Bij alle vertegenwoordigde zaalteams van Nederland gebruiken we de #agjsskjv. Een # die ook goed bij mij past. Samen zo ver mogelijk komen, samen veel bereiken, samen alles eruit halen wat erin zit. Als leidinggevende wil ik samen met het team streven naar realisatie van een optimale, uitdagende, veilige en kwalitatief goede (leer)omgeving voor alle leerlingen en medewerkers binnen de organisatie.
Wanneer je iets bereikt wat je van te voren nooit had gedacht of had durven denken. Bij ‘je’ kun je dan een leerling, ouder, collega of jezelf invullen en ‘iets bereiken’ kan iets groots zijn, maar ook iets kleins.