Overslaan en naar de inhoud gaan
Title

Schoolgids 2025-2026


Welkom op het Matrix Lyceum

Welkom bij het Matrix Lyceum in Drachten, waar we passend onderwijs bieden aan havo- en vwo-leerlingen met specifieke ondersteuningsbehoeften op het gebied van leren en gedrag. 

Onze school is een unieke samenwerking tussen Openbare Scholengemeenschap Singelland, Het Drachtster Lyceum en Renn4, De Zwaai.

Wij bieden kleinschalig en op maat gemaakt onderwijs voor leerlingen voor wie het reguliere onderwijs (tijdelijk) niet toereikend is. De toelatingscommissie bekijkt zorgvuldig of wij de juiste ondersteuning kunnen bieden om een diploma te behalen. Ons onderwijs is huiswerkluw, gericht op gelijke kansen en het ontwikkelen van talenten – cognitief, sociaal-emotioneel en creatief. Structuur, voorspelbaarheid en veiligheid staan centraal, met als doel dat elke leerling zich optimaal kan ontwikkelen.
Wanneer mogelijk, streven we ernaar leerlingen terug te laten schakelen naar het reguliere onderwijs. Lukt dat niet, dan begeleiden we hen op weg naar een havo- of vwo-diploma en een vervolgopleiding in het hbo of wo.
Op het Matrix Lyceum geloven we in de kracht van samenwerking tussen school en ouders. Samen zorgen we ervoor dat leerlingen zichzelf kunnen zijn, zelfvertrouwen ontwikkelen en hun unieke talenten leren benutten. Goede communicatie met ouders is daarbij essentieel – de schooltijd is immers een belangrijke periode in het leven van elk kind én van het gezin.

Deze gids is bedoeld voor ouders, verzorgers en andere betrokkenen bij onze school. U vindt hierin praktische informatie over o.a. schooltijden, vakanties, studiedagen en schoolregels. Daarnaast leggen we uit hoe wij het onderwijs organiseren, welke keuzes we daarin maken en wat ons onderscheidt. Ook leest u meer over onze missie en visie, en wat u van ons mag verwachten.
Wij wensen u veel leesplezier. Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact met ons op!


Fokje Bouwer
Adjunct-directeur

Direct naar het thema van je keuze:

Over de school

Algemene gegevens

Contactgegevens
Matrix Lyceum
Postadres: Torenstraat 28
9201 JW Drachten
N.b. De ingang van het Matrix Lyceum bevindt zich aan de achterzijde van Het Drachtster Lyceum aan de Lijsterstraat.

telefoonnummer: 0512-571 020

Schoolbestuur
Het Matrix Lyceum is een inclusieve samenwerking tussen twee schoolbesturen:
OSG Singelland
https://www.singelland.nl/

RENN4
https://www.renn4.nl/

Schoolleiding
Adjunct-directeur: Fokje Bouwer, f.bouwer@singelland.nl
Schoolcoördinator: Marja Bosveld, m.bosveld@singelland.nl

Samenwerkingsverband
Onze school is aangesloten bij het samenwerkingsverband Zuid Oost Friesland VO.

Profiel van de school en ons onderwijs
Het Matrix Lyceum in Drachten biedt passend onderwijs aan havo- en vwo-leerlingen met specifieke ondersteuningsbehoeften op het gebied van leren en gedrag. Onze school is een samenwerking tussen Openbare Scholengemeenschap Singelland (locatie Het Drachtster Lyceum) en Stichting RENN4 (locatie VSO De Zwaai).
Wij bieden kleinschalig onderwijs op maat voor leerlingen voor wie het reguliere onderwijs (nog) niet toereikend is. De toelatingscommissie beoordeelt aan de hand van het aanmeldingsdossier of wij de juiste ondersteuning kunnen bieden zodat elke leerling zijn of haar diploma kan behalen. Onze werkwijze sluit naadloos aan bij de Wet op Passend Onderwijs. In de klas werken leerlingen van verschillende niveaus samen, ondersteund door een betrokken en deskundig team. Hierbij staan zowel het belang van de groep als dat van het individuele kind centraal.

Het Matrix Lyceum hanteert een huiswerkluw beleid, gericht op het voorkomen van overbelasting. We zorgen ervoor dat leren leuk en effectief blijft, met voldoende structuur en voorspelbaarheid om een veilige leeromgeving te creëren.
De vakdocenten van het Drachtster onderwijs verzorgen het onderwijsprogramma, waarmee we aansluiten op het reguliere aanbod van het Drachtster Lyceum. Dit betekent dat ook de wijze van toetsen, de opbouw van het lesprogramma en het PTA-programma afgestemd zijn op die van het Drachtster Lyceum. Tegelijkertijd zorgen de mentoren, die grotendeels in dienst zijn van Stichting RENN4, ervoor dat de randvoorwaarden worden gecreëerd zodat leerlingen hun lessen optimaal kunnen volgen en het maximale uit hun schooldag halen.

Onze missie is helder: in een veilige omgeving het maximale uit jezelf halen. Dit realiseren we door “gewoon te zijn waar het kan en speciaal waar het moet.” We bieden kwalitatief goed onderwijs met specialistische ondersteuning, toegespitst op de ontwikkelingsmogelijkheden van onze leerlingen.
We streven ernaar dat leerlingen inzicht krijgen in hun eigen mogelijkheden en zo sterker worden om volwaardig te participeren in de maatschappij. Daarbij vinden we gelijke kansen voor alle leerlingen essentieel, vooral voor wie extra ondersteuning nodig heeft. Waar reguliere scholen tegen hun grenzen aanlopen, pakken wij de uitdaging op en dragen we ook bij aan de professionalisering van andere onderwijsinstellingen.

Ons onderwijs richt zich niet alleen op het behalen van een diploma, maar ook op de brede ontwikkeling van leerlingen: cognitief, sociaal-emotioneel en creatief. Waar mogelijk begeleiden we leerlingen terug naar regulier onderwijs. Indien dat niet haalbaar is, leiden wij toe naar een regulier havo- of vwo-diploma en bereiden wij voor op vervolgopleidingen binnen het mbo, hbo of wo.

Samenwerking met ouders is van groot belang. Wij stimuleren zelfvertrouwen, zelfstandigheid en het benutten van unieke talenten. Het Matrix Lyceum werkt vanuit kernwaarden als kwaliteit, duidelijkheid, nabijheid, humor, respect, openheid, betrouwbaarheid, flexibiliteit, verantwoordelijkheid en voortdurende verbetering.

Wij passen het CAREBAGS-model toe, dat zich richt op de psychologische basisbehoeften van leerlingen: competentie (ik kan iets), autonomie (wat ik wil is belangrijk), relatie (ik hoor erbij) en engagement (ik ben met iets zinvols bezig). Dit model vertaalt zich in een aanpak waarin we focussen op beschermende factoren, adaptief onderwijs, gedragsverandering, systematisch en planmatig werken, en intensieve samenwerking met collega’s, ketenpartners, ouders en leerlingen zelf.
Met deze aanpak zorgen wij ervoor dat iedere leerling het beste uit zichzelf kan halen in een veilige, gestructureerde en ondersteunende leeromgeving.
 

 

Het onderwijs

Uitstroomprofielen
Het Matrix Lyceum biedt onderwijs in de schoolsoorten: hoger algemeen voortgezet onderwijs (havo) en voorbereidend wetenschappelijk onderwijs (vwo). Bij het aanbieden van de vakken wordt gestreefd naar een zo breed mogelijk aanbod. De school probeert om bij de keuze voor een sector of profiel goed aan te sluiten bij de mogelijkheden en interesses van de leerling, maar ook bij het aanbod in het regulier voortgezet onderwijs.

De leerlingen in dit uitstroomprofiel zijn, cognitief gezien, in staat examen te doen en een diploma te halen. Met name in de onderbouw wordt gewerkt aan de schakeling naar het regulier voortgezet onderwijs. In de bovenbouw waar het realiseren van het ontwikkelingsperspectief van de leerling steeds dichterbij komt, zal het onderwijs zich richten op het behalen van een diploma dat minimaal toegang biedt tot een middelbare beroepsopleiding.

Schakelen naar ander onderwijs
Leerlingen kunnen op alle momenten geschakeld worden naar een andere vorm van onderwijs en niet alleen aan het einde van een schooljaar. Dit kan terug naar het reguliere voortgezet onderwijs zijn, het middelbaar beroepsonderwijs of een andere vorm van voortgezet speciaal onderwijs. De schakelcriteria op leeroverstijgende gebieden en de ondersteuningsbehoefte van de leerling zijn richtinggevend. Voor het succesvol schakelen naar het regulier onderwijs is het een voorwaarde dat een leerling dat hij of zij aanspreekbaar is op zijn gedrag én dat het aanspreken ook leidt tot regulatie van het gedrag. Bij het advies van de commissie voor de begeleiding wordt niet alleen gekeken naar de capaciteiten van de leerling maar ook naar de mate waarin de vervolgschool passende onderwijsondersteuning kan bieden.

Ontwikkelingsperspectiefplan (OPP)
De Commissie voor de Begeleiding van de school stelt bij plaatsing binnen zes weken voor iedere leerling een ontwikkelingsperspectief vast in overleg met de ouders. Het ontwikkelingsperspectief wordt vastgelegd in het ontwikkelingsperspectiefplan. In het ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) staan naast de algemene gegevens van de leerlingen:
● De onderwijs relevante beginsituatie;
● Beschermende en belemmerende factoren t.a.v. de onderwijsontwikkelingen sociaal emotionele ontwikkeling
● Het onderwijsaanbod: uitstroomprofiel, uitstroombestemming, de beoogde uitstroomdatum, de leerroute, het onderwijstraject en het vakkenpakket;
● Het integratief beeld van de leerling waarin de keuze van de uitstroombestemming en leerroute onderbouwd wordt

Gedurende het schooljaar wordt het OPP tweemaal geëvalueerd met ouders/ verzorgers en leerlingen. Er wordt dan gekeken of het perspectief van de leerling nog actueel is, dit doen we middels de methode Zien!VO en hierbij kijken we naar de sociaal emotionele ontwikkeling en onderwijsontwikkeling van de leerling. Op basis van de uitkomst van de Zien!VO vragenlijst wordt het onderdeel doelgroepmodel in het OPP ingevuld en daarnaast levert het een mooie aanzet tot het stellen van onderwijsdoelen op. Het OPP is een werkdocument en zal gedurende het schooljaar worden aangepast, zodat het ontwikkelingsperspectief van de leerlingen altijd actueel is.

Leerlingen worden actief betrokken bij het maken van hun OPP en het bepalen van hun leerdoelen. De mentor bespreekt dit samen met de leerling en vraagt wat hij of zij graag wil leren. Als het past binnen de mogelijkheden van de school, worden deze wensen opgenomen in het OPP. Dit heet ook wel het "hoorrecht". De leerling zet zelf een handtekening onder het OPP. Voor de leerdoelen is ook toestemming van de ouders nodig; zij ondertekenen dat deel.

Havo/vwo
Het Matrix Lyceum biedt de leerroutes havo en vwo aan. Aan het einde van het derde jaar wordt een profiel gekozen. Vanaf het vierde jaar worden de vakken gevolgd die bij het gekozen profiel horen en uiteindelijk wordt er ook eindexamen in gedaan. Er kan gekozen worden uit twee profielen: combinatie Natuur en Techniek (NT) / Natuur en Gezondheid (NG) en Economie en Maatschappij (EM). Voor leerlingen die vwo-examen doen komt er als extra vak Duits bij. Ook moet iedere leerling verplicht een profielwerkstuk maken. Uiteindelijk doen leerlingen in 7 vakken eindexamen. Leerlingen worden op het examen voorbereid in onze eigen school. Verderop informatie in de urentabel (invulling onderwijstijd).

Groepen en leraren
Groepen op school
Onze leerlingen worden op de volgende wijze gegroepeerd:

ML 1: de brugklas, onderwijs op havo/vwo niveau
ML 2: het tweede leerjaar. De leerlingen volgen onderwijs op havo- of vwo- niveau
ML 3: het derde leerjaar. De leerlingen volgen onderwijs op havo- of vwo- niveau
ML 4: het vierde leerjaar. De leerlingen volgen onderwijs op havo- of vwo- niveau
ML5: het vijfde leerjaar. De leerlingen volgen onderwijs op havo niveau 
ML5/6: het vijfde en zesde leerjaar. De leerlingen volgen onderwijs op vwo-niveau

Capaciteitsprobleem
In sommige gevallen kan worden besloten uw zoon/dochter niet te plaatsen. Hiervan is sprake als:
- Er onvoldoende deskundig en bevoegd beschikbaar personeel in de school aanwezig is;
- De leerling dermate veel verzorging/behandeling vraagt dat de zorg en behandeling voor de betreffende leerling en het onderwijs aan de betreffende leerling onvoldoende tot zijn recht kan komen. Zie het schoolondersteuningsplan;
- De school vol is;
- Er geen ruimte is in de groep vanwege de specifieke vraag van de leerling en samenstelling van de groep.

Om de hoogst mogelijke kwaliteit van het onderwijs te kunnen leveren kunnen wij niet méér leerlingen plaatsen dan de locatie/groep maximaal kan bedienen. Wanneer de school een volverklaring heeft, kunt u dit lezen op de website van RENN4. In die situatie kunnen wij uw zoon/dochter niet plaatsen en vervalt onze zorgplicht.

(Vak)leerkrachten/team

Mentoren
De dagelijkse gang van zaken wordt gecoördineerd door de mentoren. Zij brengen structuur aan in de dagindeling voor de leerlingen. Daarnaast ondersteunen zij leerlingen door middel van mentorgesprekken, maar ook door gesprekken te voeren met zowel ouders als hulpverleners. Tevens coachen zij vakdocenten van het Singelland waar nodig. Mentoren zijn eindverantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken betreffende de leerlingen en de gang van zaken in de klas.

Vakdocenten
Het dagelijkse onderwijs wordt verzorgd door vakleerkrachten van OSG Singelland. Deze docenten zijn geschoold om onderwijs te verzorgen op havo/vwo en hebben vakinhoudelijke kennis. Voor elk vak komt er een andere vakdocent naar het Matrix Lyceum. Vakdocenten zijn eindverantwoordelijk voor de onderwijsinhoudelijke gang van zaken betreffende hun vakgebied.

Commissie voor de Begeleiding
De (vak)leerkrachten worden ondersteund door de Commissie voor de Begeleiding (cvb). De cvb bestaat uit gedragsdeskundige(n), schoolmaatschappelijk werkende en de schoolleider(s) van de school. De commissie heeft de volgende taken:

● Het vaststellen en bijstellen van het Ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) van de leerling;
● Het evalueren van het ontwikkelingsperspectief en hiervan verslag doen aan het bevoegd gezag en de ouders;
● Het adviseren over het schakelen van de leerling en
● Het adviseren van het samenwerkingsverband over de begeleiding van de leerlingen.

De leden van de Commissie voor de Begeleiding, de leerkrachten en de ouders werken samen bij de opstelling en uitvoering van het Ontwikkelingsperspectiefplan. Zo nodig wordt een multidisciplinair overleg gevormd om specifieke ondersteuningsvragen in kaart te brengen, doelen te bepalen en activiteiten te formuleren en uit te voeren.

Jeugdarts/jeugdgezondheidszorg
Alle nieuwe leerlingen worden gezien door de jeugdarts. Gedurende hun schoolperiode worden alle leerlingen ook een aantal keer door de jeugdarts gezien. Wanneer een leerling opgeroepen wordt, krijgen de ouder(s)/verzorger(s) een uitnodiging voor een onderzoek op school door de GGD. De jeugdarts is lid van de commissie voor de begeleiding.

Extra faciliteiten

Ondersteuning op het gebied van plannen en organiseren
Binnen school bieden we de mogelijkheid aan leerlingen aan om hun huiswerk op school te maken Dit gebeurt voor de onderbouw voorafgaand aan de lesdag en voor de bovenbouw aansluitend aan de lesdag. Voor de eerste twee leerjaren heeft deze begeleiding een meer verplicht karakter, vanaf leerjaar 3 krijgt het meer een facultatief karakter.

Faciliteiten Singelland
Binnen het Matrix Lyceum maken we gebruik van de faciliteiten die Het Drachtster Lyceum ons te bieden heeft, zoals bijvoorbeeld de mediatheek, de sportzaal, het muzieklokaal en de practicumlokalen voor Biologie en Natuurkunde.

 

Ondersteuning en ontwikkeling voor leerlingen


Veiligheid

Anti-pestprogramma
Het behouden en bevorderen van een veilig schoolklimaat is onontbeerlijk voor een prettige leer- en werkomgeving voor leerlingen en medewerkers. Het pedagogisch klimaat op het Matrix Lyceum is erop gericht op een positieve manier met elkaar om te gaan en pesten te voorkomen. Als er wel gepest wordt neemt onze school dat zeer serieus en pakt dit ook aan. In het anti-pestprotocol staat hoe er door ons wordt gehandeld in pestsituaties. Het anti-pestprotocol is op aanvraag te verkrijgen bij de antipestcoördinator.

Sociale en fysieke veiligheid
Onze school verankert veiligheid binnen het pedagogisch klimaat en creëert daarbinnen een goed evenwicht tussen de zorg voor sociale binding, de omgang met incidenten en veilige voorzieningen.
Wij geven met elkaar inhoud aan de ‘Veilige School’ door onder andere:
● Gedragsregels en afspraken
● Scholing van medewerkers
● Antipestcoördinator
● Vertrouwenspersoon
● Afnemen van de veiligheidsmonitor
● Het ontruimingsplan
● Bijhouden van risico’s en ongelukken
● Inspectie van het plein, de lokalen en andere ruimtes

Sociale veiligheid is het zich beschermd weten en voelen tegen (dreiging van) gevaar. Dit heeft betrekking op alle groepen in school; tussen werknemers onderling, tussen leerlingen onderling en tussen werknemers en (minderjarige) leerlingen en/of ouders. Een sociaal veilige school is een school waar géén plaats is voor (ongewenst) grensoverschrijdend gedrag. Daarom hanteert onze school gedragsregels.

Gedragsregels zijn voor ons een uiting van de gewenste schoolcultuur. De school- en klassenregels zijn voor iedereen in het gebouw zichtbaar en worden voorgeleefd door de medewerkers van de school. De leerlingen in de klas worden betrokken bij het opstellen van klassenregels.

Wanneer er sprake is van verbaal en/of fysiek agressief gedrag tegen medeleerlingen en/of personeel van onze school, kan de politie worden ingeschakeld. De school heeft een stappenplan agressie waarin aangegeven is hoe er in bovenstaande situaties wordt gehandeld. Het stappenplan agressie is op aanvraag te verkrijgen. Wanneer zich strafbare feiten op of rondom school voordoen, doet het Matrix Lyceum aangifte bij de politie. Ook kan een medewerker van school aangifte doen wanneer hij of zij op school slachtoffer wordt van een strafbaar feit. Dit geldt ook voor ouders of verzorgers, zij kunnen eveneens aangifte doen van strafbare feiten.

Op het Matrix Lyceum zijn de teamleden geschoold in het signaleren van huiselijk geweld en/of kindermishandeling. Bij vermoedens hiervan wordt gehandeld volgens de ‘Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling RENN4’. Deze Meldcode ligt ter inzage bij de administratie van onze school. Een aantal leden van het team is opgeleid tot bedrijfshulpverlener en volgt herhalingscursussen. De sociale veiligheid onder leerlingen wordt jaarlijks gemeten door middel van een monitor die onder alle leerlingen wordt afgenomen. De resultaten van de monitor worden door de leden van de commissie voor de begeleiding/het schoolteam geanalyseerd. Verbeteracties die uit de analyse naar voren komen worden opgenomen in het jaarplan van de school. Daarnaast worden ook medewerkers en ouders bevraagd over de sociale veiligheid die de school biedt.

Ongeoorloofd afwezige/weggelopen leerling
Het Matrix Lyceum hanteert het 'Schoolveiligheidsplan’. Deze is op te vragen bij de adjunct-directeur.

Antipestcoördinator en vertrouwenspersoon
De antipestcoördinator op onze school is mevr. M. de Jong. U kunt de anti-pestcoördinator bereiken via m.dejong@singelland.nl
De interne vertrouwenspersoon voor leerlingen en ouders is mevr. Demi Bröselman. U kunt de vertrouwenspersoon bereiken via d.broselman@singelland.nl

De externe vertrouwenspersoon voor leerlingen en ouders is:

Mevrouw A. Tadema
Postbus 612, 8901 BK Leeuwarden
088-2299887
a.tadema@ggdfryslan.nl

 


Met wie we samenwerken

Samenwerkingspartners
Onze school werkt onder andere samen met:
Leerplichtambtenaren
Politie
Gebiedsteam

Samenwerkingsverband(en)
In het samenwerkingsverband maken de scholen afspraken over hoe het onderwijs voor ieder kind geregeld is. Deze afspraken worden vastgelegd in een ondersteuningsplan dat voor een aantal jaren wordt opgesteld. Scholen kijken samen wat er nodig is om voor alle leerlingen onderwijs te organiseren.
Onze school valt onder en werkt samen met het volgende samenwerkingsverband: Samenwerkingsverband Zuidoost Friesland VO 

 

Ouders en school

Wat is de visie op en invulling van ouderbetrokkenheid van de school?

Samenwerking met ouders en verzorgers
Bij het Matrix Lyceum hechten wij grote waarde aan een goede samenwerking met ouders en verzorgers. U draagt de primaire verantwoordelijkheid voor de opvoeding van uw kind en kent hem of haar vanuit de thuissituatie het beste. Daarom zien wij u als een belangrijke partner en ervaringsdeskundige in het onderwijsproces. Het opbouwen van een vertrouwensband tussen school en ouders is essentieel voor het optimaal ondersteunen van de ontwikkeling van uw kind.
Samenwerking houdt voor ons ook in dat wij u regelmatig en op een transparante wijze informeren over de voortgang en ontwikkeling van uw kind. Daarnaast draagt de school verantwoordelijkheid voor het welzijn van de leerling. Als we constateren dat uw kind niet de benodigde zorg of  ondersteuning krijgt, schakelen we in overleg met u externe (jeugd-)hulpverleningsinstanties in.

Informatieve momenten voor ouders
Groepsouderavond
Aan het begin van het schooljaar organiseren wij een groepsouderavond. Tijdens deze avond informeren wij u over de algemene gang van zaken binnen de groep van uw kind en krijgt u de gelegenheid kennis te maken met andere ouders. Op deze avond bespreken we geen individuele leerlingen.

Tafeltjesavond
Drie maal per jaar bieden wij tafeltjesavonden aan. Tijdens deze avonden kunt u in gesprek gaan met enkele vakdocenten over het onderwijs en de vorderingen van uw kind. Deze gesprekken zijn een aanvulling op de reguliere contactmomenten en bieden ruimte voor specifieke vakinhoudelijke informatie. Mentoren zijn tijdens deze avonden niet aanwezig.

Ontwikkelingsperspectiefplan (OPP)
Omdat een leerling bij ons een toelaatbaarheidsverklaring heeft, werken wij met onderwijsperspectiefplannen om de ondersteuningsbehoefte van de leerling scherp te houden. Drie maal per jaar nodigen we ouders en leerlingen uit voor een OPP- gesprek. In oktober voor het OPP van het lopende schooljaar, in januari voor de evaluatie van het lopende OPP en aan het einde van het schooljaar voor een laatste maal om het OPP weer te evalueren en het nieuwe op te zetten voor het aankomende schooljaar. Het plan wordt vooraf aan u toegestuurd en tijdens een overleg besproken. Hierin worden de behaalde doelen geëvalueerd en de nieuwe doelstellingen voor de daarop volgende periode vastgesteld en ondertekend. Leerlingen hebben in het kader van hoorrecht, inspraak op onze OPP. We sporen ze dan ook aan om actief mee te denken over de doelen waaraan zij graag willen werken. 

Voortgangs- en overgangsvergaderingen
Drie keer per jaar vinden voortgangs- en overgangsvergaderingen plaats (december, februari en juni/juli), waarin de ontwikkeling van uw kind centraal staat.

Contactmogelijkheden
Voor vragen, afspraken of overleg kunt u dagelijks telefonisch contact opnemen met de school. Onze mentoren zijn doorgaans het beste per e-mail bereikbaar tijdens lestijd. Telefonisch zijn wij bereikbaar tussen 08:00 – 08:25 uur en 15:00 – 16:00 uur via 06-29459123 of 0512-571020.

Schoolgids
Aan het begin van het schooljaar is de schoolgids digitaal beschikbaar via de websites van Singelland en RENN4 De Zwaai. U kunt hier de schoolgids van de betreffende school aanklikken. In principe geven we geen 'papieren' schoolgids meer uit. U kunt aangeven dat u toch een papieren schoolgids wilt ontvangen; wij zullen daar dan voor zorgen.

Magister
Wij vinden het belangrijk dat leerlingen, ouders/verzorgers en de school goed met elkaar communiceren. Singelland gebruikt hiervoor onder meer het programma Magister. Ouders en leerlingen beschikken over een eigen inlogcode, zodat wij hen kunnen voorzien van actuele informatie op het gebied van bijvoorbeeld lesroosters en cijfers. Tevens kunnen ouders kunnen het verzuim van hun kind(eren) via Magister volgen.

Wat is de klachtenregeling van de school?
De klachtenregeling van het Matrix Lyceum is dezelfde als die van RENN4 en vindt u op onze website www.renn4.nl en is op te vragen bij mevrouw B. Breeuwsma.

 

Ouderinspraak

Klassenouders
Alle vragen over de gang van zaken op school, in de lessen en daarbuiten, kunnen ouders stellen aan de klassenouder. Dat is een ouder die zelf een zoon of dochter in de betreffende klas heeft en zich voor die klas heeft aangemeld voor de functie. Deze klassenouder verzamelt de vragen van ouders van leerlingen uit de klas van zijn of haar zoon of dochter. En brengt die in bij het overleg met vertegenwoordigers van de schoolleiding van het Matrix Lyceum. Op die manier willen we vragen beantwoorden en toelichten die anders misschien onbeantwoord boven de keukentafel blijven hangen.
Een paar keer per jaar gaan de klassenouders met een lid van de schoolleiding in gesprek over (kritische) aandachtspunten of vragen van de ouders/verzorgers van de betreffende klas. We hopen zo de ouderbetrokkenheid te vergroten en de communicatie tussen ouder en school alsook school en ouder te verbeteren.
De klassenouder fungeert als contactpersoon voor de overige ouders van de klas. Die ouders melden zichzelf aan bij de klassenouder, waarna zij hun vraag of opmerking kunnen doorgeven. Het gaat om onderwerpen die niet op individuele leerlingen betrekking hebben.

Vrijwillige ouderbijdrage
De ouderbijdrage wordt per schooljaar, in overleg met de Medezeggenschapsraad, vastgesteld. Voor leerlingen die slechts een deel van het jaar de school bezoeken, wordt een bijdrage naar evenredigheid gevraagd. De bijdrage is vrijwillig, maar wij stellen uw bereidwilligheid om een vrijwillige bijdrage te leveren erg op prijs. Pas dan kunnen we een aantal voorzieningen voor de leerlingen in stand houden. De algemene vrijwillige ouderbijdrage is voor alle leerlingen van OSG Singelland €35. Daar worden onder meer toneeluitvoeringen, workshops, practica, materialen voor de kunstvakken, activiteiten rond feestdagen en bijzondere gelegenheden uitbetaald. 
Daarnaast vragen we voor alle leerlingen van het ML een bijdrage van €35,- voor diverse buitenschoolse activiteiten, CJP-passen €10,50 voor alle leerlingen, Sportoriëntatie voor de examenleerlingen (ML5 (havo) & ML6) €30. Uiteraard sluiten wij geen leerlingen uit wanneer de vrijwillige ouderbijdrage niet wordt betaald.

Schoolverzekering
Ieder jaar wordt voor alle leerlingen een collectieve ongevallenverzekering afgesloten. Deze ongevallenverzekering dekt een deel van de kosten die niet door de gewone ziektekostenverzekering wordt gedekt, bijvoorbeeld eigen risico. Het is ook aan te raden dat u zelf een aansprakelijkheidsverzekering afsluit.
 



Ziek melden en verlof aanvragen

Afwezigheid en ziekmelden
Afwezigheid van een leerling moet voor de start van de lessen worden gemeld. De afwezigheid wordt vervolgens geregistreerd. Bezoeken aan arts, tandarts of specialist dienen zo veel mogelijk buiten de lesuren plaats te vinden. Als dit niet mogelijk is, worden deze bezoeken op school gemeld. We verwachten van ouders dat u bij ziekte of ander verzuim tijdig, tussen 8.00 en 8.25 uur ’s morgens, contact opneemt met de mentor van uw zoon/dochter. Dit kan via mail of via de telefoon (mobiel 06-29459123 of met de balie van Het Drachtster Lyceum 0512-571 020). Vergeet u niet, in geval van taxivervoer, de afwezigheid ook tijdig te melden bij het taxibedrijf?

(On)geoorloofd verzuim
Scholen zijn verplicht ongeoorloofd schoolverzuim te melden bij de leerplichtambtenaar. Soms kan het zijn dat een leerling niet naar school kan gaan en er sprake is van geoorloofd schoolverzuim. Op de website van de Rijksoverheid (www.rijksoverheid.nl) staat uitgelegd hoe en wanneer er sprake is van geoorloofd verzuim:
Voorwaarden voor geoorloofd schoolverzuim
- Bij ziekte moet de schoolleider dit op tijd horen;
- Bij een verplichting vanuit een geloofsovertuiging moet de ouder/voogd de schoolcoördinator van tevoren informeren;
- Voor afwezigheid wegens een huwelijk of uitvaart moet de schoolcoördinator vooraf toestemming geven.

Is het niet mogelijk op vakantie te gaan tijdens de schoolvakanties? Dan kunt u bij de schoolcoördinator toestemming vragen voor schoolverlof buiten de schoolvakanties.

Verlof buiten de schoolvakanties/wegens gewichtige omstandigheden
Verlof buiten de officiële schoolvakanties kan, eventueel, verleend worden in verband met de specifieke aard van het beroep van één van de ouders van de leerling. Dit verlof mag één keer per jaar voor maximaal tien schooldagen worden gegeven. Dit moet schriftelijk worden aangevraagd bij de schoolcoördinator. Dit verlof mag niet in de eerste twee lesweken van het schooljaar vallen. Er dient dan een werkgeversverklaring te worden overlegd. Soms kan er verlof noodzakelijk zijn op grond van, zoals de leerplichtwet het noemt, “gewichtige omstandigheden”. Bij minder dan tien schooldagen kan de schoolcoördinator dit verlof verlenen. Indien er voor meer dan tien dagen verlof wordt aangevraagd, is er toestemming van de leerplichtambtenaar nodig. Voorbeelden van gewichtige omstandigheden/verlof buiten de schoolvakanties:·
● Het voldoen aan wettelijke verplichtingen wanneer dit niet buiten lesuren kan geschieden;
● Verhuizing;
● Huwelijk, ziekte, overlijden en jubileum van bloed- en aanverwanten tot en met de vierde graad;
● Bevalling van moeder of verzorgster;
● Indien de werkgever de werknemer verplicht buiten de schoolvakanties vakantie te nemen.

Bijzonder verlof voor religieuze feestdagen die niet standaard zijn opgenomen in onze jaarplanner is mogelijk. Met religieuze feestdagen wordt bedoeld: verplichtingen die voortkomen uit godsdienst, waaraan mensen moeten deelnemen. De vrijstelling geldt voor één dag, namelijk de dag waarop de plicht vervuld moet worden. Als uw kind hiervoor van school wegblijft, moet u dit minimaal twee dagen van tevoren schriftelijk aan school doorgeven via f.bouwer@singelland.nl. U kunt dit niet achteraf doorgeven, in dat geval telt een absentie als ongeoorloofd verzuim. Deze verlofdag geldt alleen voor evenementen van religieuze aard. Herdenkingen van historische/culturele gebeurtenissen vallen niet onder deze regeling.

Per situatie zal door de adjunct-directeur van de school (tot en met de eerste tien dagen verlof) of door de leerplichtambtenaar (wanneer het gaat om meer dan tien dagen verlof) bekeken worden of het verlof wordt toegewezen. U kunt het verlof per mail aanvragen bij mevr. F. Bouwer (f.bouwer@singelland.nl). 

Ontwikkeling van de leerlingen

Vervolgonderwijs
De ambitie van het Matrix Lyceum is om ervoor te zorgen dat 80% van de leerlingen uitstroomt op het niveau en de bestemming die bij toelating en aanmelding zijn vastgesteld. Het is voor ons van groot belang dat er voor al onze leerlingen een fijne, veilige plek is na het Matrix Lyceum waaraan iedereen kan werken aan de doelen in zijn ontwikkeling op zijn eigen niveau, tempo en tijd.

Leerlingvolgsysteem
De resultaten van de leerling worden onder andere gevolgd door het afnemen van methodegebonden en methode onafhankelijke toetsen. De resultaten van de toetsen worden vastgelegd in Magister. Magister en OAS (leerlingvolgsysteem RENN4) zijn middelen om de leerling te volgen in zijn/haar ontwikkeling. Het helpt ons in kaart te brengen welke ondersteuningsbehoefte de leerling heeft, en welke interventie hierbij nodig is. Op deze wijze kan per leerling in beeld gebracht worden of hij/zij zich naar verwachting ontwikkelt.

Sociaal emotionele ontwikkeling en leervaardigheden
De sociale ontwikkeling van de leerling volgt de school door het jaarlijks afnemen van de vragenlijst Zien!Vo. De resultaten hiervan worden vastgelegd in het OPP; binnen het onderdeel doelgroepenmodel en daarnaast worden ook de doelen op het gebied van leren, leren en sociaal emotioneel deels gebaseerd op de uitkomst van Zien!VO 
De ambitie van het Matrix Lyceum is om ervoor te zorgen dat 80% van de leerlingen uitstroomt op het niveau en de bestemming die bij toelating en aanmelding zijn vastgesteld.
 


Sociale ontwikkeling

Visie op Sociale opbrengsten

“Gewoon waar het kan, speciaal waar het moet”
“In een veilige omgeving het maximale uit jezelf halen”

Wat verstaan we onder sociale opbrengsten?
Leerlingen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap.

Visie op pedagogisch handelen
Wij vinden het op school vanzelfsprekend dat er verschillen zijn tussen leerlingen. In de benadering van onze leerlingen houden we hier rekening mee. Leerkrachten scheppen in hun groep een pedagogisch klimaat waarin leerlingen zich veilig voelen, uitgedaagd en gestimuleerd worden. De pedagogische kwaliteiten van onze leerkrachten zijn essentieel voor het op gang brengen van leer- en ontwikkelingsprocessen bij onze kinderen. In ons onderwijs stellen wij de behoeftes van onze leerlingen voorop. De pedagogische kwaliteiten van de leerkracht worden zichtbaar in de wijze waarop de interactie tussen leerlingen en leerkrachten gestalte krijgt.

Vanuit RENN4 werken we ook binnen het Matrix Lyceum met het CARE-BAGS model. CARE betekent dat we in alles wat we doen, zorg hebben voor de vier psychologische basisbehoeften van onze leerlingen:  
Competentie – ik kan iets;  
Autonomie – wat ik wil, is belangrijk;  
Relatie – ik hoor erbij;  
Engagement – ik ben met iets zinnigs bezig. 

De BAGS verwijzen naar onze aanpak. In alles wat we doen, richten we ons op:  
* Beschermende factoren –  de mogelijkheden van leerlingen staan centraal.  
* Adaptief onderwijs – we passen onderwijsaanbod en instructie aan de mogelijkheden en behoeften van (groepen) leerlingen aan.  
* Gedragsverandering (zichtbaar en blijvend) – in samenwerking met jeugdhulpverlening passen we gedragstherapeutische technieken toe.  
* Systematisch en planmatig werken, steeds in  
* Samenwerking met onze leerlingen, ouders, collega’s en ketenpartners binnen het onderwijs en de zorg. 

Ieder kind heeft de behoefte om zich gewaardeerd en geaccepteerd te worden (relatie). We geven onze leerlingen zoveel vertrouwen dat ze veel dingen aan durven te pakken (competentie). We leren kinderen zelf beslissingen te nemen, verantwoordelijkheid te dragen voor hun eigen gedrag en zichzelf te kunnen en mogen zijn (autonomie). We spreken van pedagogische afstemming wanneer de leerkracht er in slaagt onderwijs te geven die aansluit bij deze behoeftes en past bij de ontwikkelingskenmerken van de kinderen. Tegelijkertijd houdt de leerkracht rekening met de eigen manier waarop, en het eigen tempo waarin kinderen zich ontwikkelen. De leerkracht stemt zijn interacties af op het kind dat hij voor zich heeft. Hij probeert zich te verplaatsen in de situatie van het kind.
Samen zorgen de leerkrachten ervoor dat onze leerlingen met plezier naar school gaan. Dit is een voorwaarde om een goede start te maken met het leren. 
 



Kwaliteitszorg

Kwaliteitsbeleid
In oktober 2009 heeft een aantal onderwijsinstellingen de handen ineen geslagen om te komen tot een erkende en certificeerbare kwaliteitsnorm voor het speciaal onderwijs. Op basis van zowel het toezichtkader van de inspectie voor het onderwijs én de internationaal erkende ISO-9001 norm is er een gedragen kwaliteitsnorm voor het speciaal onderwijs ontwikkeld. De Kwaliteitsnorm Speciaal Onderwijs heeft zes aandachtsgebieden:
● Koers: beleidsvorming en innovatie.
● Organisatie: afstemmen van organisatie en kwaliteitsmanagementsysteem op het beleid.
● Kernproces: heldere afspraken maken en deze ook nakomen.
● Mensen: inzetten van mensen met de benodigde competenties.
● Partners: samenwerken met relevante partners en leveranciers.
● Resultaten: reflecteren op processen en beleid.

RENN4 heeft haar organisatie op basis van deze norm ingericht en laat dit extern toetsen door CIIO. CIIO is een netwerkorganisatie die audits/onderzoeken uitvoert bij organisaties in de professionele, kennisintensieve dienstverlening en een uitspraak mag doen of organisaties recht hebben op een ISO-certificaat. CIIO beoordeelt jaarlijks of RENN4 het certificaat mag behouden. Door deze beoordeling willen wij aantonen dat RENN4 haar processen systematisch benadert, de leerling centraal stelt, voortdurend werkt aan het verbeteren van haar dienstverlening en kwaliteit en in staat is om betrouwbare resultaten te rapporteren. De ambitie hierbij is dat een dergelijk keurmerk ertoe leidt dat ouders, leerlingen en andere stakeholders voldoende vertrouwen in de onderwijsinstelling hebben en graag gebruikmaken van haar diensten. Het Matrix Lyceum is als onderdeel van RENN4 ISO gecertificeerd op basis van de Landelijke Kwaliteitsnorm (voortgezet)Speciaal Onderwijs

Schoolontwikkeling
Het afgelopen schooljaar hebben we op verschillende terreinen verbetertrajecten ingezet, geëvalueerd en/of afgerond. Voor het schooljaar staan onder andere de volgende punten op de agenda:

- Doorontwikkelen visie en zichtbaar maken in de school
- Executieve vaardigheden
- Loopbaanoriëntatie en -begeleiding (LOB)
- Internationalisering / (wereld)burgerschap
- Anders toetsen

 

Schooltijden

Schooltijden
Bij het Matrix Lyceum starten we elke dag om 8.30 uur. Met de mogelijkheid van een kopje thee bespreken we hoe de dag tot zover is geweest voor de leerlingen, bespreken we het rooster, eventuele toetsen en uitval. Daarnaast bespreken we ook gezamenlijk het nieuws in de wereld om ons heen in het kader van burgerschap. Wij hanteren binnen het Matrix Lyceum wisselende eindtijden. Onze roosters worden gemaakt door de roostermakers van Het Drachtster Lyceum en die zijn daarbij afhankelijk van de beschikbaarheid van de vakdocenten.

Lestijden
8.30 - 8.45: opstart
8.45 - 9.35: huiswerk
9.35 - 10.25: eerste lesuur
10.25 - 10.45: pauze
10.45 - 11.35: tweede lesuur
11.35 - 12.25: derde lesuur
12.25 - 12.55: pauze
12.55 - 13.45: vierde lesuur
13.45 - 14.35: vijfde lesuur
14.35 - 15.25: zesde lesuur

Carrousel
In de onderbouw bieden we de vakken ARTech, muziek en science in carrouselvorm aan. Dat betekent dat leerlingen van alle vakken in het jaar een blok lessen volgen voor één van deze vakken. Een blok beslaat doorgaans een periode van tien lesweken.

Verlof personeel
Als een leerkracht ziek is, of om een andere reden niet aanwezig is, wordt er zo goed mogelijk voor gezorgd dat de lessen (in aangepaste vorm) doorgaan. Het streven is ervoor te zorgen dat een groep een vervanger heeft. Wanneer er geen vervanger of alternatief voorhanden is, kan als uiterste maatregel besloten worden om leerlingen thuis te laten blijven. In verband met vervoer maken wij dit waar mogelijk een dag van tevoren bekend.
 


Vakantieregeling 2025-2026 voor leerlingen en medewerkers 

Herfstvakantie - 18 oktober t/m 26 oktober 2025 
Kerstvakantie - 20 december 2025 t/m 4 januari 2026 
Voorjaarsvakantie - 21 februari t/m 1 maart 2026
Goede Vrijdag - 3 april 2026
Tweede Paasdag - 6 april 2026
Meivakantie - 22 april t/m 5 mei 2026
Koningsdag - 27 april 2026 (in de meivakantie)
Bevrijdingsdag - 5 mei 2026 (in de meivakantie)
Hemelvaartsdag - 14 mei 2026
Vrije dag - 15 mei 2026
Tweede Pinksterdag - 25 mei 2026
Zomervakantie - 4 juli t/m 16 augustus 2026

Studiedagen: 23 maart (klas 1 t/m 3), 7 april 
 

Lessentabel

 

Uren

ML1

ML2

ML3

ML4

ML5 (havo)

ML5/6 (vwo)

Nederlands

3

3

3

3

3

3

Engels

3

3

3

3

3

3

Frans

2

2

2

 

 

 

Duits

 

3

3

 3

 3

3

Fries

1

1

 

 

 

 

Wiskunde

4

4

3

3

4

4

Economie

 

 

1

3

4

3

Biologie

2

2

1

3

4

3

Aardrijks-
kunde

2

2

2

3

 4

4

Geschie-
denis

2

2

2

3

 4

4

Natuur-
kunde

 

 

2

3

4

3

Scheikunde

 

 

2

3

4

3

Nask

2

2

 

 

 

 

Maatschappijleer

 

 

 

2

 

 

Science 

carrousel 

2

carrousel 

2

carrousel 

2

 

 

 

S&B/ sportor. 

1

1

1

1

sport-
oriëntatie 

V5 1 uur S&B

V6 sport-
oriëntatie 

ARTech

carrousel

2

carrousel

2

carrousel

2

 

 

 

Muziek

carrousel

2

carrousel

2

carrousel

2

 

 

 

Mentor-
uur

1

1

1

1

1

1

 

 

 


 

 

 

 

Over Singelland

Singelland is een openbare scholengemeenschap. Dat betekent dat wij algemeen toegankelijk onderwijs aanbieden.

Singelland scholen zijn bij uitstek ontmoetingsscholen, waar de eigen talenten en capaciteiten van leerlingen de norm zijn voor het resultaat.
 

Identiteit en Leefregels

Openbaar onderwijs
OSG Singelland is een openbare school voor voortgezet onderwijs. Dat betekent dat iedere leerling welkom is en iedere medewerker benoembaar, ongeacht levensovertuiging, godsdienst, politieke overtuiging, afkomst, geslacht of seksuele geaardheid. We geven actief invulling aan de pluriformiteit die onze samenleving kenmerkt. In het openbaar onderwijs leren we van én met elkaar door elkaar te ontmoeten. We verkennen elkaars culturele, levensbeschouwelijke en sociaal-economische achtergronden, altijd op basis van gelijkwaardigheid en wederzijds respect voor de verschillen die er tussen ons zijn. Deze verkenning en dialoog gaan we aan vanuit de overtuiging dat we elkaar nodig hebben om verder te komen: vandaag op school en morgen in de samenleving. Onze medewerkers zetten zich gezamenlijk in voor één scholengemeenschap, bekend om de hoge kwaliteit van onderwijs, leerlingbegeleiding en dienstverlening. Tegelijkertijd is er binnen onze school ruimte voor verschil: deelscholen, diensten en medewerkers vertalen onze gezamenlijke ambitie op een manier die past bij hun eigen situatie, met oog voor het grotere geheel.

Beleidsplan
Het strategisch beleidsplan van OSG Singelland heeft als titel ‘De Toekomst van goed onderwijs op OSG Singelland’. Met brede vorming, onderwijs op maat en gelijke kansen als centrale thema’s is verder gebouwd aan het huis van Singelland. Het huis van Singelland geeft in samenhang weer waar we accenten leggen bij het ontwerpen, ontwikkelen en geven van onderwijs, de leeromgeving en het bouwen van een verbindende  schoolcultuur.                                      
 

Het huis van Singelland

Het huis van Singelland  heeft vijf pijlers:

  • Wij richten ons op de brede en duurzame vorming van leerlingen en zorgen voor een balans tussen kennis (kwalificeren),  deel uitmaken van de wereld om je heen (socialiseren) en leren wie je bent (persoon worden).
  • Ons onderwijs komt tot stand door een goed samenspel tussen ouders, leerlingen en alle betrokkenen in de school.
  • Ons onderwijs - de doelen, onderwijs- en leeractiviteiten, feedback en beoordeling - stimuleert de motivatie en autonomie en ondersteunt het leren en ontwikkelen van onze leerlingen optimaal.
  • Onze scholen geven het onderwijs vorm en inhoud binnen hun eigen context in relatie met betrokkenen buiten de school, op maat van hun leerlingen en zij bieden hen gelijke kansen.
  • Wij ontwikkelen gemeenschappelijke taal en tools om over de kwaliteit van ons onderwijs te praten en die te kunnen verantwoorden en ons onderwijs continu te verbeteren.

Bekijk ons huis en lees het beleidsplan op https://www.singelland.nl/beleidsplan

Onze kijk op onderwijs
“Leren? Dat doe je natuurlijk op elke school, daar is OSG Singelland niet uniek in. Wie we samen zijn, maakt ons bijzonder.”

Met hoofd, hart, handen én ruggengraat
Het onderwijs op Singelland is zo ingericht dat elk kind alle mogelijkheden die het in zich heeft, op zowel cognitief (hoofd), sociaal emotioneel (hart) als creatief (handen) vlak, kan ontwikkelen. Ook wil Singelland leerlingen opvoeden tot mensen met ruggengraat. Zelfbewuste mensen die keuzes durven maken en kunnen omgaan met teleurstellingen. Mensen die verantwoordelijkheid durven nemen voor de groep waar ze deel van uitmaken, stevig in hun schoenen staan, een brede kijk op de wereld hebben, doorzettingsvermogen tonen, kunnen incasseren, staan voor hun principes en kritisch durven zijn. Een leerling met ruggengraat waait niet met elke wind mee, maar vindt de rust en het zelfvertrouwen om vanuit zijn eigenheid keuzes te maken. Het programma dat Singelland biedt, vertoont samenhang en biedt ruimte voor keuzes.

Hoofd Hart Handen Ruggengraat

Onze missie
De missie van OSG Singelland laat zich dan ook samenvatten als: ‘Talent in ontwikkeling’. Bij talent in ontwikkeling, de kern van ons onderwijs en leren, gaat het om de leerling, draait het om de docent en het onderwijsondersteunend personeel (OOP). Elk talent telt!

De (media-)wijze leefregels van Singelland
Door samen met leerlingen te discussiëren over de manier waarop we met elkaar willen omgaan, is een moderne en verkorte versie van het leerlingenstatuut ontstaan: de (media-) wijze leefregels van Singelland. Onderstaande regels zijn geformuleerd door onze leerlingen en gelden voor leerlingen, medewerkers en het management van Singelland.

1. Iedereen is welkom op onze school ongeacht huidskleur, seksuele voorkeur, geslacht en levensovertuiging. Discriminatie en racisme zijn online én offline onacceptabel!
2. We behandelen elkaar, online én offline, zoals we zelf óók graag behandeld willen worden: vriendelijk en met respect!
3. We zorgen er samen voor dat we op internet en op school op een prettige manier met elkaar en elkaars spullen omgaan, zodat school een veilige plek is, waar geen plaats is voor schelden, (cyber) pesten, geweld, diefstal en vernielingen.
4. We luisteren naar elkaar, krijgen de kans om onszelf te zijn en onze mening te geven.
5. Wat privé is, mag je voor jezelf houden. Dat geldt voor onszelf en ook voor anderen. We verspreiden privé-informatie zoals geluid- of beeldmateriaal alleen met toestemming van degene over wie het gaat.
6. We helpen elkaar en komen voor elkaar op waar dat nodig en gewenst is. Als we zelf niet kunnen helpen, roepen we de hulp van een ander in. Zo staan we op school en op internet voor elkaar klaar.
7. We houden ons aan afspraken en regels en we spreken elkaar er op aan als die niet na worden gekomen. Als we, op internet of op school, grensoverschrijdend gedrag van leerlingen of medewerkers zien, melden we dat op school.
8. We willen een ’gezonde school’ zijn: we spreken elkaar aan op, en nemen maatregelen tegen, gebruik en misbruik van alcohol, (e-)sigaretten en drugs.
Wat we met elkaar hebben afgesproken

Hoewel onze school er alles aan doet om het verblijf op school aangenaam en zonder problemen te laten verlopen, kunnen zich toch zaken voordoen die minder goed gaan of waar de leerling of ouders het niet mee eens zijn. Wanneer na goed overleg problemen toch niet kunnen worden opgelost, bestaat de mogelijkheid om een klacht of een bezwaar in te dienen.

Wat we met elkaar hebben afgesproken
Hoewel onze school er alles aan doet om het verblijf op school aangenaam en zonder problemen te laten verlopen, kunnen zich toch zaken voordoen die minder goed gaan of waar de leerling of ouders het niet mee eens zijn. Wanneer na goed overleg problemen toch niet kunnen worden opgelost, bestaat de mogelijkheid om een klacht of een bezwaar in te dienen.

WhatsApp gebruik binnen Singelland
WhatsApp (dochter van Facebook) heeft de leeftijdsgrens voor het gebruik van Whatsapp verhoogd naar 16 jaar. De reden hiertoe is dat Whatsapp gebruikmaakt van gegevens die worden ontwikkeld voor commerciële doeleinden. Volgens de privacywetgeving, AVG, moet toestemming door een ouder/verzorger worden gegeven wanneer een gebruiker jonger dan 16 jaar is. Dit betekent dat leerlingen die jonger zijn dan 16 jaar geen Whatsapp mogen gebruiken. Wanneer Singelland via Whatsapp met leerlingen communiceert is zij dus per definitie in overtreding. Indien gebruik wordt gemaakt van telefoonbomen adviseert Singelland het gebruik van de app van signal. org. Deze app heeft een leeftijdsgrens van 13 jaar.

Mobiele telefoon
Landelijk is per 1 januari 2024 een richtlijn opgesteld waarin staat dat leerlingen in het voortgezet onderwijs geen mobieltjes mogen hebben in de klas. Op de scholen van Singelland hebben leerlingen hun telefoon tijdens de les ‘thuis of in de kluis’. In de pauze kan de telefoon uit het kluisje worden gehaald.

Privacy binnen OSG Singelland
De rechten van ouders en leerlingen zijn, hebben we beschreven in ons privacyreglement. Het reglement is te vinden op onze website, www.singelland.nl, onder Downloads. We sluiten hiermee aan bij de eisen van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Er is een functionaris gegevensbescherming benoemd om toezicht te houden op de verwerking van persoonsgegevens en de naleving van de privacywetgeving. De rechten van ouders en leerlingen zijn, hebben we beschreven in ons privacyreglement. Het reglement is te vinden op onze website, www.singelland.nl, onder Downloads We sluiten hiermee aan bij de eisen van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Het eerste aanspreekpunt bij vragen en advies over AVG-gerelateerde onderwerpen is onze privacy officer dhr. M.  Kruit. Hij is bereikbaar via privacy@singelland.nl. Daarnaast is een functionaris gegevensbescherming (FG) benoemd die de privacy officer ondersteunt en ook om toezicht te houden op de verwerking van persoonsgegevens en de naleving van de privacywetgeving.  De FG is ook klachtenfunctionaris. Mocht je een klacht hebben over hoe Singelland omgaat met jouw persoonsgegevens, dan kun je dat geheel vertrouwelijk melden via fg@singelland.nl.
 

Protocol Informatievoorziening Gescheiden Ouders
OSG Singelland heeft een protocol ‘Informatievoorziening Gescheiden ouders’ opgesteld. Dit protocol geeft regels en richtlijnen aan schoolleiding en medewerkers van de school en aan ouders over het informeren van gescheiden ouders. Het protocol is te vinden op onze website, www.singelland.nl, onder Downloads. Eventuele opmerkingen over dit protocol kunnen aan de directeur van de school kenbaar gemaakt worden.

Kluisjes(controle)
Op onze scholen werken we met kluisjes. De kluisjes zijn eigendom van school. Alleen bij het verlies van een kluissleutel of een kapotte sleutel (door schuld van de leerling) brengen wij een vergoeding in rekening. De schoolleiding heeft het recht om (onaangekondigd) controle uit te voeren op de inhoud van de kluisjes. Dit doen wij om de veiligheid in de school te waarborgen voor iedereen. Een controle wordt altijd uitgevoerd in het bijzijn van de leerling, een (facilitair) medewerker en/of een leidinggevende. Bij het vinden van ongewenste, verboden spullen wordt de politie ingeschakeld en worden ouder(s)/verzorger(s) geïnformeerd.

Singelland organisatie

Bij Singelland zijn onze waarden en het openbare karakter duidelijk zichtbaar. We willen dat iedereen zichzelf kan zijn, ongeacht achtergrond, talenten of overtuigingen. Een plek waar iedereen meetelt en gelijke kansen krijgt!

Singelland stimuleert op alle mogelijke manieren en in de meest brede zin van het woord ‘talent in ontwikkeling’. Singelland wil een leeromgeving bevorderen waarin leerlingen - zoveel mogelijk op hun eigen manier - boven zichzelf uitstijgen, hun (onbekende) capaciteiten (verder) leren ontdekken en laten zien dat ambitie, doorzetten en ‘meters maken’ de basis vormen voor persoonlijke groei en maatschappelijk succes. Singelland wil betekenisvol en daarmee invloedrijk zijn voor het bieden van kwalitatief en divers onderwijs voor het voortgezet onderwijs in haar regio, waar werk wordt gemaakt van ‘talent in ontwikkeling’. Leidend daarbij is de gedachte dat het niet het diploma is dat de norm stelt, maar de mate waarin de school erin slaagt de capaciteiten van de leerling aan te boren. Kernwaarden daarvoor zijn: open houding, flexibiliteit tonen, verantwoordelijkheid geven en nemen, en gericht zijn op voortdurend verbeteren. In de dagelijkse praktijk biedt Singelland een onderwijsprogramma aan dat leerlingen toerust voor het vervolgonderwijs en de maatschappij. Er is ruimte in het programma voor een goede balans tussen de cognitieve ontwikkeling en het eigen maken van vaardigheden, socialisatie en persoonsvorming.

Onderlinge communicatie van groot belang
Wij vinden het belangrijk dat leerlingen, ouders/verzorgers en de school goed met elkaar communiceren. Singelland gebruikt hiervoor onder meer het programma Magister. (PRO Drachten gebruikt Presentis.) Ouders en leerlingen beschikken over een eigen inlogcode, zodat wij hen kunnen voorzien van actuele informatie op het gebied van bijvoorbeeld lesroosters en cijfers. Verder worden ouders, bijvoorbeeld via digitale nieuwsbrieven, geregeld op de hoogte gehouden van nieuws en activiteiten en maken docenten en leerlingen veelvuldig gebruik van de Google-omgeving. Het persoonlijke contact vinden wij van groot belang en tijdens het schooljaar zijn er meerdere contactmomenten op de scholen.

Organisatiestructuur
De leiding van de scholengemeenschap is in handen van de voorzitter van het College van Bestuur, de heer F. Dost. Hij is bereikbaar op de hoofdvestiging van Singelland aan de Van Haersmasingel 37 te Drachten, telefoon (0512) 58 23 45.

Schooldirecties
Naast de voorzitter van het College van Bestuur kent iedere school van Singelland een eigen schooldirectie. De schooldirecteuren zijn:
Het Drachtster Lyceum: dhr. R. Gerbenzon a.i.  (tot 1-10-2025); mevr. N. Gerritsma vanaf 1-10-2025
Singelland Burgum: mw. E. van ’t Wout, Havotop: dhr. F. Boode
VO Surhuisterveen: dhr. R. Lei
Van Haersmasingel: mw. M. Velt, dhr. A. Visser
PRO Drachten: dhr. E. Stadman
ISK: dhr. R. Gerbenzon
BHS Gorredijk: mw. J. Smit
Het Drachtster Lyceum: dhr. R. Gerbenzon a.i.  (tot 1-10-2025); mevr. N. Gerritsma vanaf 1-10-2025
Wanneer u een afspraak wilt maken met één van bovenstaande personen, bel dan gerust met de administratie van de betreffende school.

Medezeggenschap
Ouders, leerlingen en personeelsleden hebben sinds de jaren tachtig wettelijke rechten om mee te beslissen over het beleid van scholen. Elke school van OSG Singelland heeft een eigen MR. Daarnaast kent Singelland een overkoepelende gemeenschappelijke medezeggenschapsraad (GMR), zoals deze wettelijk is voorgeschreven. De reglementen van de (G)MR kunt u vinden op onze website.  

Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad (GMR)
De GMR heeft enkele wettelijk geregelde taken en bevoegdheden. In de GMR hebben docenten, ouders, onderwijsondersteunend personeel en leerlingen van alle scholen zitting. De GMR heeft een controlerende en initiërende taak ten aanzien van het beleid voor de totale scholengemeenschap. Aan de orde komen de begroting, het formatieplan, plannen ten aanzien van personeelsbeleid en onderwijskundig beleid. Alle belangrijke beslissingen worden door de voorzitter van het College van Bestuur voorgelegd aan de GMR. De GMR-vergaderingen zijn openbaar en kunnen dus ook door ouders bijgewoond worden. Ook kunnen vergaderstukken worden opgevraagd.
Meer weten? Neem dan gerust contact op met de secretaris van de GMR via secretariaat_gmr@singelland.nl

Medezeggenschapsraad
Iedere school heeft een medezeggenschapsraad. In deze raad worden besluiten genomen over zaken die alleen betrekking hebben op de betreffende school. In de raad zitten medewerkers, ouders en leerlingen van de school. De vergaderingen zijn openbaar en kunnen dus ook door ouders bijgewoond worden.

Ouder- en leerlingenraden
Deze raden behartigen de belangen van leerlingen en ouders. Daarnaast wordt de interesse voor de school gewekt en wordt de betrokkenheid bevorderd. Dit gebeurt door het organiseren van activiteiten als sportdagen, feestavonden en dergelijke. Ook worden deze raden geraadpleegd over nieuwe ontwikkelingen en de kwaliteit van het onderwijs.

Bestuur en Raad van Toezicht
Scholengemeenschap Singelland is een openbare scholengemeenschap. Het bevoegd gezag wordt gevormd door de voorzitter van het College van Bestuur, de heer F. Dost. Het toezicht op het bestuur is in handen van de Raad van Toezicht. Benoeming van de leden van de Raad van Toezicht vindt plaats door de gemeenteraad van Smallingerland.
De Raad van Toezicht bestaat uit:
Voorzitter - Dhr. K. de Groot
Mevr. A. Janssen
Mevr. T. Stoker
Dhr. S. Lageveen
Dhr. J. Vlasman 
Correspondentieadres: Raad van Toezicht Singelland, Postbus 112, 9200 AC Drachten. E-mail: bestuurssecretariaat@singelland.nl

Samenwerkingsverbanden
OSG Singelland is gericht op samenwerking waar dat betekent dat de doelstellingen uit het strategisch beleidsplan beter kunnen worden gerealiseerd. 

BHS Gorredijk
In mei 2020 hebben de besturen van OSG Singelland en de Burgemeester Harmsmaschool het intentiebesluit genomen om onderzoek te doen naar de meerwaarde en gevolgen van een bestuurlijke fusie. Deze bestuurlijke fusie is sinds 1 augustus 2021 een feit onder de naam BHS Gorredijk.

VO Surhuisterveen 
VO Surhuisterveen is ontstaan uit een samenwerking met het Lauwers College en biedt zowel christelijk als openbaar onderwijs. Het samenvoegen van de locaties onder het bestuur van OSG Singelland heeft betekenis voor het mogelijke onderwijsaanbod en voor een meer efficiënte bedrijfsvoering.

Havotop Burgum
Door de samenwerking in Burgum met CSG Liudger is het mogelijk een havo-top aan te bieden waardoor leerlingen op hun eigen school de volledige havo opleiding kunnen volgen.

Praktijkonderwijs 
PRO Drachten is een samenwerking tussen praktijkonderwijs en pro-vmbo de Ring (CSG Liudger) en praktijkonderwijs De Venen (OSG Singelland). Twee scholen, twee besturen, een heel breed aanbod, en vooral: één gezamenlijke missie om het beste onderwijs te geven.

Matrix Lyceum
Bij wijze van bovenschoolse voorziening geeft OSG Singelland in samenwerking met RENN4 uitvoering aan het Matrix Lyceum, een school die passend onderwijs biedt voor havo/vwo-leerlingen met een specifieke ondersteuningsbehoefte op het gebied van leren en gedrag.

Onderwijsregio VO Friesland Noordoostpolder Urk
In de aanpak van het lerarentekort wordt door OSG Singelland al samengewerkt binnen onder andere het partnerschap Samen Opleiden & Professionaliseren (SO&P) en de RAP-regio. Om een versnelling in gang te zetten wordt in een stapsgewijs proces het Samen Opleiden & Professionaliseren en de Regionale Aanpak Personeelstekort (RAP) samengevoegd in versterkte en duidelijk begrensde, (waar mogelijk) sectoroverstijgende onderwijsregio’s.
Deze samenwerking gaat plaatsvinden in onderwijsregio’s waar leraren, schoolbesturen en lerarenopleidingen regionaal bindende afspraken maken, zodat ze niet met elkaar concurreren om nieuwe leraren maar juist samen optrekken. De partijen brengen in kaart wat hun regionale opgaven zijn met betrekking tot het werven, matchen, opleiden, begeleiden en professionaliseren van personeel. Hier formuleren zij een gezamenlijke aanpak op die bijdraagt aan aantrekkelijk werk in het onderwijs in de regio. Deze regionale samenwerking is belangrijk en noodzakelijk omdat besturen in het voortgezet onderwijs een gezamenlijke verantwoordelijkheid hebben voor een regionaal dekkend, kwalitatief hoogstaand en zo divers mogelijk onderwijsaanbod. De kwaliteit van dit onderwijs komt door het lerarentekort en in sommige regio’s door leerlingenkrimp onder druk te staan. Arbeidsmarkt vraagstukken moeten regionaal opgepakt worden. De meeste besturen kunnen dit niet (meer) alleen en regionale kleuring in de aanpak is nodig.

ISK
Door de explosieve groei van het aantal leerlingen van de ISK in Drachten en de mogelijke komst van een AZC in Heerenveen is in samenwerking met Onderwijsgroep Midden Friesland (OGMF) een locatie voor ISK gestart in Heerenveen. Hiermee moet worden voorzien in opvang van de leerlingen in die regio en kan mogelijk de druk op Drachten worden verlicht. Met ingang van 2026 zal deze vestiging onder de bestuurlijke verantwoordelijkheid van OGMF vallen.

 

scholen singelland


Onze gebouwen
De meeste scholen van Singelland hebben nieuwe moderne gebouwen. Daar zijn we trots op. Een uitstekende leer– en werkomgeving met goede infrastructurele en ondersteunende voorzieningen stelt ons nog beter in staat om kwalitatief goed onderwijs te bieden. De inhoud en de vorm van het onderwijs veranderen immers voortdurend. We hebben te maken met leerlingen die in een volstrekt andere context opgroeien dan die van jongeren van vijfentwintig jaar geleden. Hun leefwereld verschilt fundamenteel van die van veel medewerkers, toen zij nog jong waren. De school geeft daar een antwoord op en elke school van Singelland geeft daar een eigen invulling aan, passend bij de leerlingen.

Onderwijscoöperatie VO Friesland
Nagenoeg alle Friese scholen voor voortgezet onderwijs hebben in 2025 de krachten gebundeld in de coöperatie VO Friesland. Het doel is om door samenwerking de positie en identiteit van Friese scholen te versterken en van elkaar te leren. Dit kan door ervaringen te delen, bijvoorbeeld op het gebied van scholing en ontwikkeling en kwaliteitsbeleid. De concrete activiteiten bestaan o.a. uit: een mobiliteitscentrum, loopbaanbegeleiding en inkoop.

Belangrijke adressen

Raad van toezicht
Voorzitter Dhr. K. de Groot, Stichting voor Openbaar Voortgezet Onderwijs in de gemeenten Smallingerland, Tytsjerksteradiel en Achtkarspelen, Postbus 112, 9200 AC Drachten, tel. (0512) 58 23 45

Voorzitter College van Bestuur
Dhr. Frank Dost, Van Haersmasingel 37, 9201 KN Drachten, Postbus 112, 9200 AC Drachten, tel. (0512) 58 23 45. I www.singelland.nl, E info@singelland.nl

Scholen Singelland
Singelland Burgum: Schoolstraat 101, 9251 EB Burgum Postbus 35, 9250 AA Burgum T (0511) 46 02 10, E info.burgum@singelland.nl
Internationale Schakel Klassen: Zetveld 38, 9202 LM Drachten T (0512) 54 61 65, E info.isk@singelland.nl
VO Surhuisterveen: Langelaan 18, 9231 EN Surhuisterveen Postbus 13, 9230 AA Surhuisterveen T (0512) 36 90 90, E info.surhuisterveen@singelland.nl
Het Drachtster Lyceum: Torenstraat 28, 9201 JW Drachten Postbus 37, 9200 AA Drachten T (0512) 57 10 20, E drachtsterlyceum@singelland.nl
PRO Drachten: De Ring 4, 9202 NW Drachten T (0512) 51 76 24, E info@prodrachten.nl
Van Haersmasingel: (hoofdvestiging incl. centrale dienst): Van Haersmasingel 37, 9201 KN Drachten Postbus 112, 9200 AC Drachten T (0512) 58 23 45, E info.vhs@singelland.nl
BHS Gorredijk: Hendrik Ringenoldusstrjitte 3, 8401 PV Gorredijk. T (0513) 463 455 E info.bhs@singelland.nl
Matrix Lyceum: Postadres: Torenstraat 28, 9201 JW Drachten. N.b. De ingang van het Matrix Lyceum bevindt zich aan de achterzijde van Het Drachtster Lyceum aan de Lijsterstraat. T (0512) 57 10 20, E. r.gerbenzon@singelland.nl
Havotop Burgum: Minnertshof 17, 9251 BH Burgum. T. (0511) 70 57 00, E. info@havotop.nl

Klachten en bezwaren
Voor de behandeling van klachten geldt de klachtenprocedure van de landelijke Stichting Onderwijsgeschillen waarbij OSG Singelland is aangesloten. Hierbij wordt ervan uitgegaan dat eerst wordt geprobeerd klachten op te lossen op de plek waar deze ontstaan: op de school in direct overleg met de betrokken partijen. Soms met behulp van een mentor, coördinator, directeur of interne vertrouwenspersoon. U vindt de contactpersonen in de schoolgids van de scholen.
Lukt het niet via de interne procedure, kan er ook gekozen worden voor de externe, meer formele procedure via de Stichting Onderwijsgeschillen (Postbus 85191, 3508 AD Utrecht. Telefoon (030) 28 09 590, E-mail: info@ onderwijsgeschillen.nl).
Er is ook een Commissie van Beroep. Deze commissie behandelt uitsluitend bezwaren die de leerlingen en/of ouders instellen tegen beslissingen met betrekking tot het examen. Adres: Postbus 112, 9200 AC Drachten.

Bezwaar aantekenen tegen besluiten van de schoolleiding in het kader van de Algemene Wet Bestuursrecht (AWB) bijvoorbeeld toelating, schorsing en verwijderen van een leerling kunt u doen bij de voorzitter van het College van Bestuur van OSG Singelland, de heer F. Dost, Postbus 112, 9200 AC Drachten.

Er kan gebruikgemaakt worden van de zogenaamde Klokkenluidersregeling. Dit is een regeling die het mogelijk maakt dat (vermoedens van) ernstige misstanden worden gemeld bij een onafhankelijke commissie, die vervolgens een onderzoek instelt. Dit kunt u melden bij: secretariaat Scholengroep Pompeblêd: info@pompebled.nl

Bekijk hier de klachtenregeling van OSG Singelland
Bekijk hier de klokkenluidersregeling

Inspectie voor het Onderwijs
Inspectie van het onderwijs, info@winsp.nl, www.onderwijsinspectie.nl.
Vragen over onderwijs: 088 – 66 96 060 (gratis).

Meldpunt vertrouwensinspecteur voor het Onderwijs
Ouders, leerlingen, docenten, directies en besturen, maar ook vertrouwenspersonen kunnen de vertrouwensinspecteur van de Inspectie van het Onderwijs raadplegen wanneer zich in of rond de school (ernstige) problemen voordoen op het gebied van:

  • seksueel misbruik (zedenmisdrijven)
  • seksuele intimidatie
  • psychisch en fysiek geweld (waaronder pesten)
  • discriminatie en radicalisering

De vertrouwensinspecteur luistert en informeert. Zo nodig adviseert de vertrouwensinspecteur ook, bijvoorbeeld over een traject naar het indienen van een formele klacht of het doen van aangifte.

Als een medewerker op enigerlei wijze bekend is geworden met een mogelijk zedenmisdrijf door een met taken belaste persoon richting een minderjarige leerling of student, moet deze medewerker dit direct melden bij het schoolbestuur. Dit heet de meldplicht. Het is niet voldoende om een tussenpersoon te informeren, zoals bijvoorbeeld een lid van de schoolleiding of een vertrouwenspersoon. De meldplicht geldt voor alle met taken belaste personen op een school of instelling.

Als een bestuur een mogelijk vermoeden heeft van seksueel misbruik door een met taken belaste persoon jegens een minderjarige leerling of student, is het bestuur verplicht onverwijld contact op te nemen met de vertrouwensinspecteurs. Als er uit het overleg blijkt dat er sprake is van een redelijk vermoeden, draagt de vertrouwensinspecteur het bestuur op aangifte te doen.

De vertrouwensinspecteurs zijn te bereiken via het nummer 0900-111 3 111.

Ondersteuning en begeleiding

Singelland biedt leerlingen en hun ouders in samenwerking met verschillende instanties ondersteuning en begeleiding wanneer en waar dat nodig is. 
 

ondersteuning op maat

 

Expertise Centrum Singelland (ECS)
Het Expertise Centrum Singelland (ECS) heeft de deskundigheid in huis om leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben te begeleiden. Het ECS bestaat uit orthopedagogen /(GZ-)psychologen, schoolmaatschappelijk werkers en medewerkers dyslexie- en testcentrum. De medewerkers van het ECS worden ingezet op alle scholen van Singelland, maar ook op andere scholen in de regio zoals op het Linde College, Terra Wolvega en Terra Eelde, Aeres VMBO Buitenpost, het Lauwers College en het Stellingwerf College. 

Schoolmaatschappelijk werker 
Leerlingen en ouders kunnen bij een schoolmaatschappelijk werker terecht wanneer er problemen zijn die zich voordoen op school (pesten, onzekerheid etc.) of in de thuissituatie (scheiding, veel ruzies thuis etc.). De mentor of loopbaancoach kan een leerling aanmelden voor bespreking in het ondersteuningsteam (dit na toestemming van de ouders). 
Leerlingen worden door middel van bijvoorbeeld posters in de school gewezen op de mogelijkheid een afspraak te maken met de schoolmaatschappelijk werker. De leerling kan ook zelf een afspraak maken wanneer hij of zij hier eens over wil praten, zonder dat dit verder aan iemand bekend wordt gemaakt. Ook ouders die zich wellicht zorgen maken over hun kinderen kunnen hierover contact opnemen met de schoolmaatschappelijk werker. De tijden van de spreekuren en bereikbaarheid van de schoolmaatschappelijk werkers zijn bekend bij de administratie van onze school. De gesprekken die de maatschappelijk werkers met onze leerlingen voeren zijn vertrouwelijk. Wanneer u zich zorgen maakt over uw kind, kunt u desgewenst contact opnemen met de maatschappelijk werker via de teamleider. 

Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) 
Iedereen heeft weleens vragen over opvoeden, opgroeien en gezondheid, wil daar meer over weten of is op zoek naar advies. Dan is het prettig om met iemand te kunnen overleggen. In elke gemeente is een gebiedsteam actief. Voor de gemeente voeren zij de Jeugdwet, de Wet maatschappelijke ondersteuning (wmo) en een deel (schuld & financiën) van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening uit. Zij helpen en ondersteunen alle inwoners van 0 tot 100 jaar, die hulp of ondersteuning nodig hebben op gebied van wonen, welzijn & meedoen, opvoeden & opgroeien en schuld & financiën. Ze ondersteunen inwoners die dat zelf niet kunnen organiseren. De gebiedsteams zijn er ook voor mensen die zorgen hebben om een ander.

Dat kan met familie of een goede vriend(in), maar ook bij Carins, de plek voor iedereen die informatie, hulp of begeleiding zoekt bij opvoeden en opgroeien in de gemeente Smallingerland, maar ook in uw woongemeente. Bij Carins kan iedereen, (aanstaande) ouders, verzorgers, jongeren en professionals, terecht met vragen over opvoeden, opgroeien en gezondheid. Geen enkele vraag is raar, hoe klein, onschuldig of ingewikkeld ook. Bijvoorbeeld over slapen, voeding, het niveau van uw kind, pesten, alcohol, school(keuze), relaties, seksualiteit, drugs of andere thema’s.
  
Meer informatie en contact
Advies van het CJG is gratis, dus bel, mail of maak een afspraak als je liever langs wilt komen. Op school zijn de contactgegevens van de schoolconsulent School CJG-er bekend. Wenst u meer informatie? Kijk op carins.nl.
Vertrouwenspersoon/GGD Fryslân 

Wie een probleem heeft of een klacht wil indienen, kan van de vertrouwenspersoon raad en advies krijgen. Op iedere locatie van Singelland zijn één of meer vertrouwenspersonen. De namen zijn te vinden in de schoolgidsen van onze scholen. Ook kan Singelland de leerlingen een externe vertrouwenspersoon aanbieden. Onze school is voor de externe vertrouwenspersoon aangesloten bij GGD Fryslân. De vertrouwenspersoon handelt de klacht af volgens een vaste procedure, behandelt alle zaken strikt vertrouwelijk en is geen verantwoording schuldig aan de school. Hierdoor kan een kind en/of ouder/verzorger vrijuit spreken en een klacht voorleggen. De vertrouwenspersoon voor onze scholen is mevr. A. Tadema, bereikbaar via telefoonnummer 06-22970965 of via e-mail a.tadema@ggdfryslan.nl

Meer info 
GGD Fryslân heeft folders ontwikkeld: 'vertrouwenspersoon voor ouders’ en ’vertrouwenspersoon voor jongeren’. Deze folders zijn te downloaden via www.ggdfryslan.nl 
Algemene contactgegevens 
GGD Fryslân, Postbus 612, 8901 BK Leeuwarden, tel. (088) 22 99 222.

Vertrouwensinspecteur 
Landelijk zijn enkele onderwijsinspecteurs aangewezen als vertrouwensinspecteur. Het Meldpunt Vertrouwensinspecteurs is te bereiken via 0900-111 31 11 (lokaal tarief). Zaken als seksueel misbruik, fysiek of psychisch geweld, maar ook discriminatie of extremisme kunnen hier worden gemeld.

Advies- en Meldpunt Kindermishandeling (AMK) Friesland 
‘Veilig Thuis’ is er voor advies en hulp rond huiselijk geweld en kindermishandeling. U kunt bij deze instantie terecht als u zelf hulp zoekt of als u zich zorgen maakt over iemand anders: 
- voor informatie en advies; 
- om signalen te bespreken die op kindermishandeling kunnen wijzen; 
- om een vermoeden van kindermishandeling te melden. Meestal vertellen mishandelde kinderen of degene die hen mishandelt niet uit zichzelf over de situatie. Voor hen is het van groot belang dat mensen in hun omgeving de mishandeling opmerken en er iets aan doen. Veilig Thuis geeft advies en informatie over kindermishandeling. Bij een melding doet Veilig Thuis onderzoek, bekijkt of er hulp nodig is en verwijst dan door naar de juiste hulpverlening. Telefoonnummer landelijk: (0800) 2000, telefoonnummer provinciaal: (058) 2333777. Veilig Thuis maakt onderdeel uit van Regiecentrum Bescherming en Veiligheid.   

Kindermishandeling 
Ook kinderen en jongeren mogen bellen voor zichzelf of voor een ander. Meer informatie is te verkrijgen bij Regiecentrum Bescherming en Veiligheid, Postbus 312, 8901 BC Leeuwarden. Tel. (058) 233 37 77, www. regiecentrumbv.nl of mail naar info@regiecentrumbv.nl

Protocol Meldcode Singelland 2024-2026
Op de scholen van Singelland zijn collega’s benoemd tot Aandachtsfunctionaris en is er een protocol. Dit betekent dat iedereen weet wat er moet gebeuren en wie wat doet, als er tekens worden gesignaleerd van huiselijk geweld of kindermishandeling.
Keurmerk Meldcode

Grenzen aan de ondersteuningsmogelijkheden
OSG Singelland geeft de ondersteuning voor leerlingen, op een verantwoorde wijze gestalte. Het is belangrijk om te weten waar de grenzen van deze ondersteuning liggen die Singelland haar leerlingen kan bieden. Door onze ondersteuningsstructuur kunnen we veel kinderen passend onderwijs bieden, maar onze mogelijkheden zijn niet onuitputtelijk. De volgende uitgangspunten zijn (onder andere) bepalend of een leerling toegelaten kan worden tot een locatie: 
• indien een leerling ernstige gedragsproblemen met zich meebrengt, wat zou kunnen leiden tot een ernstige verstoring van de rust en de veiligheid in de groep en voor zichzelf; 
• indien een leerling een zodanige verzorging of behandeling vraagt dat daardoor zowel de zorg en de behandeling voor de betreffende leerling als het onderwijs aan de leerling onvoldoende tot hun recht kunnen komen; 
• indien het onderwijs aan een leerling met een handicap zodanig beslag legt op de tijd en de aandacht van de leerkracht, dat daardoor tijd en aandacht voor de overige (zorg)leerlingen in de groep onvoldoende of in het geheel niet kunnen worden aangeboden. 

Ongewenste omgangsvormen 
Ongewenst gedrag op school: het kan ook uw kind overkomen. Als school hebben we een klachtenregeling machtsmisbruik. Hieronder vallen klachten over discriminatie, racisme, agressie, geweld, (seksuele) intimidatie en (cyber-)pesten. Het gaat om situaties tussen leerlingen onderling en docent of aan school verbonden personeel. In de klachtenregeling zijn bepalingen opgenomen over contactpersonen, vertrouwenspersonen en de klachtencommissie. De leerling kan terecht bij de mentor, maar ook bij speciale vertrouwenspersonen. Eventueel kan contact worden gezocht met een vertrouwensarts. Het is belangrijk dat er op school een goede sfeer heerst waar iedereen zich veilig, geaccepteerd en gerespecteerd voelt.

Schoolkosten en vrijwillige ouderbijdrage

Op OSG Singelland is iedereen welkom en moet iedereen mee kunnen doen. Het volgen van onderwijs is bij OSG Singelland, zoals de wet het voorschrijft, kosteloos. Dit betekent dat de ouder(s)/verzorger(s) niet hoeven te betalen voor het reguliere onderwijs en voor de schoolboeken en/of leermiddelen (zie categorie 1 in onderstaande tabel). Ouders hebben wel te maken met schoolkosten. Dan gaat het om aanschaf van persoonsgebonden materiaal zoals bijvoorbeeld schriften, praktijkkleding, gereedschap etc. (zie categorie 2 in onderstaande tabel). 

Het Chromebook is een onmisbaar onderdeel geworden van het onderwijsleerproces. Leerlingen moeten in ieder geval over een dergelijk device kunnen beschikken om te kunnen leren en zich breed te kunnen ontwikkelen. Om onze belofte om leerlingen gelijke kansen te geven waar te maken, hebben we mogelijk gemaakt dat voor leerlingen met ingang van het schooljaar 2024 - 2025 een Chromebook ter beschikking wordt gesteld. Nieuwe leerlingen krijgen vanaf schooljaar 2024-2025 een device verstrekt via de school. De leerlingen mogen het device mee naar huis nemen. 

Met ingang van schooljaar 2024-2025 ontvangen nieuwe leerlingen een device in bruikleen van de school.  Deze leerlingen mogen het device mee naar huis nemen. Deze regeling geldt voor de volgende scholen: BHS Gorredijk, Singelland Burgum, Het Drachtster Lyceum, VO Surhuisterveen en de VHS. Voor leerlingen van het Matrix Lyceum, de ISK en PRO Drachten wordt een device beschikbaar gesteld voor gebruik tijdens schooltijd. Deze devices blijven op school.

We bieden kwalitatief goed onderwijs. Dat betekent dat we ons onderwijs aantrekkelijk en uitdagend maken en dat al onze leerlingen zich zo breed mogelijk kunnen ontwikkelen. We organiseren daarom ook veel extra activiteiten. Hiervoor vragen wij een vrijwillige ouderbijdrage. De vrijwillige ouderbijdrage bestaat uit een algemeen gedeelte voor alle locaties (dit betreft toneeluitvoeringen, workshops, materialen voor de kunstvakken en practica, activiteiten rond feestdagen en bijzondere gelegenheden etc.). Als school ontvangen wij niet voldoende middelen om deze extra’s die wij onze leerlingen willen bieden te kunnen betalen. Daarom vragen we een vrijwillige ouderbijdrage van 35 euro (zie categorie 4 in onderstaande tabel).  
Daarnaast zijn er ook schoolspecifieke activiteiten. Hierbij valt te denken aan werkweken, schoolreizen en excursies.
We zijn blij dat ouders nog steeds willen helpen de activiteiten, die wij belangrijk en onze leerlingen vooral leuk vinden, door te laten gaan. Dat gaat ook over kansengelijkheid en daar staan we voor.  
Omdat dit een vrijwillige ouderbijdrage betreft, worden leerlingen nooit om financiële redenen uitgesloten van activiteiten.

Bekijk hier de uitlegvideo vrijwillige ouderbijdrage.

schoolkosten
Tabel. Schoolkosten, ministerie OCW
De praktische uitwerking van de schoolkosten voor ouders, de vrijwillige ouderbijdrage, facturering en tegemoetkoming in schoolkosten zijn verder opgenomen bij de schoolgids van de school onder het hoofdstuk ‘Geldzaken’.
 

Onderwijs bij Singelland

Ons onderwijs
OSG Singelland biedt als scholengemeenschap met acht scholen voor voortgezet onderwijs een goede leerweg voor iedere leerling die de basisschool verlaat. Ons aanbod bestaat uit praktijkonderwijs, vmbo, havo en vwo. In de Internationale Schakel Klassen (ISK) worden niet-Nederlandstalige (allochtone) leerlingen opgevangen. Mocht blijken dat een leerling beter op zijn plaats is in een ander type onderwijs, dan kan gebruikgemaakt worden van goede afspraken over doorstroming tussen onze scholen. Ons streven is om iedere leerling op de juiste plaats te krijgen. Hiernaast hebben wij ook goede afspraken gemaakt met andere scholen, waarmee regelmatig wordt overlegd.

'Singelland biedt gevarieerd, uitdagend en kwalitatief onderwijs. Onze leerlingen worden geprikkeld het maximale uit zichzelf te halen'

Leerwegondersteuning 
Leerwegondersteuning is bedoeld voor iedere leerling die problemen ondervindt bij de voortgang van de vmbo opleiding, maar wel in staat is een diploma (of certificaat) te behalen. Singelland kent vier vormen:
- aparte lesplaats onderwijs op maat (oom) op de VHS in Drachten;
- lesplaats functie basisberoepsgerichte Leerweg (kleine groepen bbl);
- individuele leerlingbegeleiding in de overige leerwegen;
- maatwerk begeleiding.

Onderbouw
Onderbouw is het onderwijs voor alle 12- tot circa 15-jarigen. Het is bedoeld om hen een degelijke basisuitrusting mee te geven. Tijdens de onderbouw doen leerlingen kennis, inzicht én vaardigheden op, waarmee zij in hun vervolgstudie en in het maatschappelijk leven uit de voeten kunnen. Een andere doelstelling van de onderbouw is om de school- en beroepskeuze enigszins uit te stellen. Leerlingen worden in een beroepsgerichte en/of theoretische vmbo-, vmbo/havo-, havo/vwo- of gymnasium klas geplaatst. In het tweede leerjaar van de onderbouw bekijken de docenten van het vmbo samen met de ouder(s)/verzorger(s) en de leerling welk leertraject het beste gevolgd kan worden. Ter ondersteuning van dit proces krijgen de leerlingen lessen Praktische (Sector) Oriëntatie.

Na de onderbouw
Leerlingen leren verder in het vmbo, havo of vwo.
- Voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs (vmbo)
Het nieuwe vmbo telt tien beroepsgerichte profielen, waaruit leerlingen kunnen kiezen. De meeste scholen bieden daar maar een beperkt deel van aan. In Surhuisterveen kunnen leerlingen uit vier profielen kiezen; op de VHS kunnen leerlingen uit zeven profielen een keuze maken. De keuze van examenpakketten komt hierdoor deels te vervallen.
De vakken die bij een bepaald profiel horen, liggen voor het grootste deel vast. Ieder profiel kan op verschillende niveaus worden gevolgd. In het vmbo worden de niveaus leerwegen genoemd. Zo kunnen leerlingen de theoretische leerweg, de basis- of kaderberoepsgerichte leerweg volgen.
- Havo/vwo
De onderbouw bij de havo en het vwo eindigt met het derde leerjaar en gaat over in de bovenbouw. Deze bovenbouw wordt ook wel aangeduid met de term De Tweede Fase. Om de havo en het vwo beter aan te laten sluiten op het hoger onderwijs zijn er in de bovenbouw profielen ingevoerd.

Wat is passend onderwijs?
Passend onderwijs is de manier waarop onderwijs is georganiseerd voor kinderen die hulp op school nodig hebben. Het is ook de naam van een wet die in 2014 is ingevoerd om die manier van organiseren vast te leggen. Het doel van passend onderwijs is dat ieder kind een plek krijgt op een school die bij hem of haar past. Vandaar dat de term ‘passend’ onderwijs is gekozen. Passend onderwijs is geen aparte school. Het wordt georganiseerd op alle scholen in Nederland en dus ook op Singelland.

Doel van passend onderwijs
Het doel van passend onderwijs zit al in de naam: leerlingen onderwijs bieden dat bij hen past. Daarvoor krijgen leerlingen ondersteuning als dat nodig is. Als dat goed lukt, zijn er geen leerlingen meer die thuiszitten of onderwijs op een onjuist niveau volgen. Om de ondersteuning op school goed te organiseren, werken scholen binnen een regio of stad samen in een zogenoemd samenwerkingsverband. Singelland maakt samen met 34 andere schoollocaties deel uit van het samenwerkingsverband SMW Zuidoost-Friesland. Binnen het samenwerkingsverband maken de scholen afspraken over de ondersteuning op scholen, de doorverwijzing naar het speciaal onderwijs en de verdeling van de beschikbare middelen. Deze afspraken worden vastgelegd in een ondersteuningsplan. Elke school binnen het samenwerkingsverband mag zelf bepalen hoe zij het onderwijs aan haar leerlingen vormgeeft. Daarbij wordt gewerkt met twee begrippen: basisondersteuning en extra ondersteuning.

Wat is basisondersteuning?
Elke school van Singelland biedt ondersteuning aan leerlingen. Denk aan hulp bij dyslexie, ondersteuning bij leerproblemen of een training voor sociale vaardigheden. De ondersteuning die iedere school kan bieden, heet basisondersteuning (ook wel lichte ondersteuning genoemd). Deze ondersteuning is bedoeld voor leerlingen die dit nodig hebben. Soms gebeurt dit individueel, soms in een klein groepje. Omdat deze hulp meestal niet heel complex is, wordt er doorgaans geen individueel plan voor opgesteld. Uiteraard wordt de ondersteuning wel besproken met ouders tijdens gesprekken op school. Binnen het samenwerkingsverband is afgesproken dat alle schoollocaties voldoen aan de minimale eisen van de onderwijsinspectie voor basisondersteuning.
De basisondersteuning bestaat uit vier domeinen:
- Onderwijs
- Begeleiding
- Beleid
- Organisatie

We verwijzen hierbij naar het oordeel van de Onderwijsinspectie en naar de website van Vensters voor Verantwoording, waar objectieve informatie (zoals kengetallen) over de kwaliteit van onze scholen te vinden is.
We zijn trots op onze resultaten, maar we jagen geen cijfers na. Kwaliteit is méér dan wat je in getallen kunt uitdrukken. We bieden onze leerlingen een veilige leeromgeving, waar je écht wordt gekend en waar je deel uitmaakt van de schoolgemeenschap. Deze persoonlijke en warme sfeer draagt bij aan het gevoel van veiligheid en het besef dat je ertoe doet.

Wij sluiten op een praktische manier aan bij de ontwikkeling van onze leerlingen. Dat betekent dat we rekening houden met hun onderwijsbehoeften. Waar nodig bieden we extra ondersteuning. We houden rekening met verschillen tussen leerlingen – in aanbod, tijd en instructie.
De voortgang van onze leerlingen volgen we zorgvuldig. We analyseren hun resultaten regelmatig en bespreken deze binnen de teams. Daarbij kijken we niet alleen naar de leerprestaties, maar juist ook naar het welbevinden van de leerling. Hiervoor gebruiken we een samenhangend leerlingvolgsysteem.

Organisatie van onze ondersteuning
Ook over de organisatie van onze ondersteuning zijn wij tevreden. De eerste lijn is altijd de mentor/coach. Singelland heeft een eigen expertisecentrum (ECS) op het gebied van ondersteuning en begeleiding. Wij beschikken daarbij over een goed functionerend ondersteuningsteam (op elke school), waarbij de besprekingen met ouders gedeeld worden. Het ondersteuningsteam bestaat uit een orthopedagoog, intern begeleider, jeugdverpleegkundige en schoolmaatschappelijk werker.
Op de websites van de scholen vindt u meer informatie over dit onderwerp. 

Extra ondersteuning
Heeft een leerling meer hulp nodig dan de basisondersteuning? Dan is er sprake van extra ondersteuning. De scholen van Singelland organiseren de extra ondersteuning op hun eigen manier. Ook biedt niet iedere school dezelfde extra hulp. Hoe de school de extra ondersteuning organiseert staat in het schoolondersteuningsprofiel. Dit is het plan van de school voor de hulp en begeleiding die een antwoord kan zijn op de ondersteuningsvraag van uw kind. Krijgt je kind extra ondersteuning? Dan maakt de school hiervoor een individueel plan. Dit heet een ontwikkelingsperspectief OPP. Daarnaast heeft de school een zorgplicht voor kinderen die extra ondersteuning krijgen.

Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, beschikken onze scholen over specifieke deskundigheid. Daarnaast kunnen wij een beroep doen op deskundigen van buiten. Wij begeleiden bijvoorbeeld leerlingen met ADHD en leerlingen met een licht autistische stoornis en er is specifieke deskundigheid op het gebied van dyslexie, dyscalculie en hoogbegaafdheid. Extern maken wij vooral gebruik van de expertise van het samenwerkingsverband. Zo kunnen ambulante begeleiders worden geraadpleegd. Het gaat daarbij niet om een bepaalde diagnose, zoals ADHD, maar om de vraag wat de belemmerende factoren zijn en of de school in staat is om een leerling daarin te begeleiden. De norm is dat ouders en school het er over eens zijn dat de leerling met de begeleiding en ondersteuning die de school biedt of kan gaan bieden zijn schoolloopbaan met succes kan volgen. Singelland heeft ook scholen waar een specifiek ondersteuningsaanbod is voor bijvoorbeeld TOS (op de VHS) en structuurklassen (op de VHS en Het Drachtster Lyceum). Ook op de andere scholen wordt gewerkt met specifieke groepen.

Zorgplicht scholen
Scholen moeten ervoor zorgen dat elk kind een passende plek krijgt – ook als het kind extra begeleiding en ondersteuning nodig heeft. Deze verplichting voor scholen heet zorgplicht. De zorgplicht geldt voor kinderen die al op school zitten én voor kinderen die worden aangemeld.
De school zoekt in overleg met de ouders een passende plek:
- op de eigen school (eventueel met een ontwikkelingsperspectiefplan, OPP),
- op een andere reguliere school, als de school van keuze de benodigde hulp niet kan bieden,
- of op een school voor (voortgezet) speciaal onderwijs.

Met de zorgplicht wil de overheid voorkomen dat kinderen van school naar school worden gestuurd, bijvoorbeeld omdat de school van keuze geen passend onderwijs kan bieden.

Wet versterking positie ouders
In 2025 treedt de Wet ‘Versterking positie ouders en leerlingen in passend onderwijs’ in werking. Met deze wet moeten scholen het volledige ondersteuningsaanbod opnemen in de schoolgids en moeten zij leerlingen hoorrecht geven over hun ontwikkelperspectief (OPP) en over het ondersteuningsaanbod. Ook zijn alle samenwerkingsverbanden vanaf 1 januari 2025 verplicht een ouder- en jeugd steunpunt te hebben. 

Welk onderwijs op welke school?

De VHS biedt:
Onderbouw:
- schakelklas
- oom B/K
- vmbo K/T
- TL/havo
Bovenbouw:
- theoretische leerweg met praktijkgerichte programma’s: Z&W, TIV, MVI en HBR
- basis- en kaderberoepsgerichte leerwegen met de profielen:
o Techniek:
- Bouwen, Wonen en Interieur (BWI)
- Produceren, Installeren en Energie (PIE)
o Zorg & Welzijn (Z&W)
o Horeca, Bakkerij en Recreatie (HBR)
o Dienstverlening & Producten (D&P)

Het Drachtster Lyceum biedt:
- havo
- vwo (atheneum en gymnasium)

VO Surhuisterveen biedt:
Onderbouw:
- vmbo
- vmbo tl+/havo
Bovenbouw:
- theoretische leerweg met de profielen, techniek, economie, zorg en welzijn en landbouw.
- basis- en kaderberoepsgerichte leerwegen met de profielen:
o Bouwen, Wonen en Interieur
o Mobiliteit & Transport
o Dienstverlening & Producten
o Zorg & Welzijn

Singelland Burgum biedt:
Onderbouw:
- vmbo
- havo/vwo
Bovenbouw:
- vmbo: theoretische leerweg 
- havo (Havotop in samenwerking met CSG Liudger)

BHS Gorredijk biedt:
Onderbouw (heterogene klassen):
- vmbo, havo/vwo
Bovenbouw:
- vmbo
- havo (t/m leerjaar 3)
In de derde klas van de beroepsgerichte leerweg is er keuze uit drie profielen:
- Techniek
- Zorg & Welzijn
- Economie & Ondernemen

De ISK biedt
onderwijs voor leerlingen die nog niet genoeg Nederlands spreken om naar het voortgezet onderwijs te kunnen, zoals asielzoekers en immigranten. In de Internationale Schakel Klassen leren zij goed Nederlands, zodat zij daarna naar praktijkonderwijs, vmbo, havo, vwo of mbo kunnen doorstromen.

PRO Drachten biedt:
praktijkonderwijs en PRO-vmbo, bestemd voor leerlingen van 12 tot 18 jaar. Het doel van dit onderwijs is om de leerlingen zo goed mogelijk voor te bereiden op arbeid en/of vervolgonderwijs en maatschappij. Dit gebeurt door middel van aan de praktijk getoetste stages en het kunnen behalen van certificaten en diploma’s. Op deze wijze wordt de leerlingen een reëel perspectief geboden om actief deel te nemen aan de arbeidsmarkt of een vervolg te kiezen binnen het Middelbaar Beroeps Onderwijs.

Het Matrix Lyceum:
is een school die passend onderwijs biedt voor havo/vwo-leerlingen met een specifieke ondersteuningsbehoefte op het gebied van leren en gedrag. De school bestaat uit een samenwerking tussen Openbare Scholengemeenschap Singelland, locatie Het Drachtster Lyceum en Stichting RENN4, locatie VSO De Zwaai en is gevestigd naast Het Drachtster Lyceum. Er wordt kleinschalig onderwijs op maat geboden aan leerlingen op havo- en vwo-niveau met een specifieke ondersteuningsbehoefte, waarin het regulier onderwijs (nog) niet kan voorzien. De toelatingscommissie van Het Matrix Lyceum beoordeelt aan de hand van het aanmeldingsdossier of de school die ondersteuning kan bieden die de leerling nodig heeft om het diploma te halen. De werkwijze en de ontwikkeling van het Matrix Lyceum sluiten naadloos aan bij de Wet op Passend Onderwijs.

Kwaliteit van het onderwijs
De inspectie bezoekt onze scholen op diverse momenten en met verschillende soorten onderzoeken. Daarnaast kunt u de website www.scholenopdekaart.nl raadplegen. Naast de gegevens die door de inspectie bekend worden gemaakt, biedt deze site belangstellenden de mogelijkheid om extra informatie te verschaffen over de kwaliteit van de school. Zoek op ‘Singelland’ en u treft onze kwaliteitsgegevens aan, inclusief examenuitslagen. De website biedt ook de mogelijkheid om scholen met elkaar te vergelijken.

Openbaar onderwijs
OSG Singelland is een openbare school voor voortgezet onderwijs. Dat betekent dat iedere leerling welkom is en iedere medewerker benoembaar, ongeacht levensovertuiging, godsdienst, politieke overtuiging, afkomst, geslacht of seksuele geaardheid. We geven actief invulling aan de pluriformiteit die onze samenleving kenmerkt. In het openbaar onderwijs leren we van én met elkaar door elkaar te ontmoeten. We verkennen elkaars culturele, levensbeschouwelijke en sociaal economische achtergronden, altijd op basis van gelijkwaardigheid en wederzijds respect voor de verschillen die er tussen ons zijn. Deze verkenning en dialoog gaan we aan vanuit de overtuiging dat we elkaar nodig hebben om verder te komen: vandaag op school en morgen in de samenleving. Onze medewerkers zetten zich gezamenlijk in voor één scholengemeenschap, bekend om de hoge kwaliteit van onderwijs, leerlingbegeleiding en dienstverlening. Tegelijkertijd is er binnen onze school ruimte voor verschil: deelscholen, diensten en medewerkers vertalen onze gezamenlijke ambitie op een manier die past bij hun eigen situatie, met oog voor het grotere geheel.

Fries
Het vak ‘Friese taal en cultuur’ is met één lesuur per week een verplicht schoolvak voor alle leerlingen in de brugklas. In onze tweetalige provincie is het schoolbeleid het vak Fries als tweede taal een volwaardige plaats toe te kennen, in het kader van cultuuroverdracht en als erkenning van de moedertaal van een aanzienlijk deel van onze leerlingenpopulatie. Met niet-Friestalige leerlingen wordt in de les rekening gehouden; de nadruk ligt op cultuuroverdracht, lees- en luistervaardigheid en mondelinge taalbeheersing. In de bovenbouw kan Fries als examenvak worden gekozen.

Muziek
Vanaf schooljaar 2023-2024 kunnen leerlingen muziek als examenvak kiezen op Het Drachtster Lyceum en de VHS.
 

Sponsorbeleid

Ons sponsorbeleid is gebaseerd op het meest recente convenant sponsoring onderwijs 2025-2029. Dit convenant bevat duidelijke afspraken over hoe wij met sponsoring omgaan. In het kort komt het op het volgende neer:

Wat is sponsoring?
Sponsoring betekent dat een bedrijf of organisatie iets aan de school geeft, zoals geld, spullen of hulp, in ruil voor een tegenprestatie. Bijvoorbeeld reclame maken voor het bedrijf. Sponsoring kan meerwaarde hebben voor de school, maar het moet altijd eerlijk en goed geregeld zijn.

Belangrijke regels:

  1. Onderwijs staat voorop: Sponsoring mag nooit invloed hebben op hoe leerlingen leren of hoe de school werkt. De ontwikkeling van leerlingen is het allerbelangrijkste.
  2. Geen verplichtingen: Leerlingen worden nooit gedwongen om iets te kopen of te doen door of voor een sponsor. Reclame mag alleen als het bijdraagt aan de leeromgeving van onze leerlingen.
  3. Transparantie: De school moet altijd duidelijk zijn over wie de sponsoren zijn en wat ze doen.
  4. Toestemming: De medezeggenschapsraad (MR) moet akkoord gaan met elke sponsorovereenkomst.
  5. Geen schade: Sponsoring mag nooit schadelijk zijn voor leerlingen. En het moet passen bij de doelen van de school.

    Wat mag niet?
  • Sponsoring die het onderwijs beïnvloedt.
  • Reclame die niet bijdraagt aan de leeromgeving van leerlingen.
  • Het delen van persoonlijke gegevens van leerlingen met sponsoren.

Waarom is dit belangrijk?
Het convenant zorgt ervoor dat sponsoring eerlijk en veilig blijft. Het beschermt onze leerlingen, zodat zij altijd goed onderwijs krijgen zonder ongewenste invloed van bedrijven.
Bij vragen over sponsoring, kun je altijd terecht bij je mentor of de schoolleiding!